לבני: הקרן הקיימת לישראל תבוקר על-ידי מבקר המדינה

שרת המשפטים: ביקורת על קק"ל היא חיונית ותוביל להגברת אמון הציבור במוסד

האם הקרן הקיימת לישראל תבוקר על-ידי מבקר המדינה כמו גופים רבים אחרים? על-פי תזכיר חוק שהפיץ היום (א') משרד המשפטים, נראה שכן.

משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק שמטרתו להחיל את ביקורת מבקר המדינה על הקרן הקיימת לישראל. תזכיר החוק הופץ ביוזמתה של שרת המשפטים ציפי לבני.

"ביסוד יעדיה ותפקידיה של קק"ל מאז כינונה מצויות משימות לאומיות כלליות, היא מנהלת את הקרקעות שבבעלותה בידי רשות מקרקעי ישראל, היא ממלאת תפקידים ציבוריים בעלי חשיבות ומפעילה סמכויות שבמהותן הן סמכויות שלטוניות מובהקות, שאלמלא היו מבוצעות בידי הקרן הקיימת לישראל, הן היו מבוצעות בידי מוסד ממוסדות המדינה", כך נמסר ממשרד המשפטים. "הקרן הקיימת בישראל ממלאת תפקיד ציבורי מובהק גם בכל הנוגע לתחום פיתוח המרחב החקלאי בפריפריה, ומעורבת בפיתוח והקמת ישובים ותשתיות".

שרת המשפטים, ציפי לבני, מסרה כי "אחת הערובות לקיומו של משטר דמוקרטי תקין מצויה, בין היתר, בחשיפת מוסדות המבצעים תפקידים שלטוניים לביקורת. מכלול מאפייניה של הקרן הקיימת לישראל, יעדיה, התפקידים הציבוריים אותם היא ממלאת והזיקה בינה ובין המדינה ורשויותיה - מצדיקים הכפפתה לביקורת מבקר המדינה.

"ביקורת שכזו תבטיח שכוחה של הקרן יופעל למטרות ראויות, בהגינות ותוך שמירה על טוהר המידות. לפיכך, ובכך אני מאמינה, ביקורת על קק"ל היא חיונית ותוביל להגברת אמון הציבור במוסד מחד, ולחידוד ההתנהגות האחראית והשקופה מאידך".

יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון, בירכה הערב את שרת המשפטים על המהלך והוסיפה כי הוא פרי פנייה שבוצעה על-ידה לפני כחודשיים בנושא זה: "קק"ל היא גוף פרטי לכאורה, אך היא מעורבת מאוד בזירה הציבורית, לרבות בניהול קרקעות המדינה ובתקציב מינהל מקרקעי ישראל. לכן, מן הראוי להחיל על קק"ל פיקוח ציבורי.

"פניתי לשרת המשפטים לפני כחודשיים, בבקשה שתוסיף את הקרן הקיימת לישראל לרשימת הגופים המפוקחים על-ידי מבקר המדינה, ובכך תיפתח הדרך להחיל עליה נורמות ציבוריות ולאפשר ביקורת ציבורית כפי שראוי שתהיה במדינה דמוקרטית. אני שמחה ששרת המשפטים נענתה לבקשתי. מדובר בצעד חשוב, שיגביר את השקיפות ואת הפיקוח על גופים שיש להם השפעה גדולה על הציבור".