ynet מצטרף לוואלה, זאפ ו-nrg - ופורש מוועדת המדידה

מקורבים לאתר מציינים כי אחת הסיבות לפרישה דומה לזו של וואלה - חוסר שביעות-רצון מהשלכות המדידה על שוק הפרסום המקוון

קבוצת "ידיעות אחרונות" הודיעה בימים האחרונים למנכ"ל ועדת המדרוג באינטרנט, גל תורג'מן, כי היא מבקשת שלא לפרסם את נתוני המדידה של האתרים החברים בה, בהם ynet, xnet ו"כלכליסט", בשבוע הבא והמתייחסים לחודש אוגוסט.

הודעה דרמטית זו באה על רקע החלטתו של אתר וואלה, המתחרה העיקרי של ynet, להודיע על פרישתו מהוועדה בחודש שעבר.

ב-ynet סירבו להגיב לידיעה, אך מקורבים לאתר מציינים כי אחת הסיבות לפרישה דומה לזו של וואלה - חוסר שביעות-רצון מהשלכות המדידה על שוק הפרסום המקוון.

בסביבת ynet אמרו בעבר כי הנתונים שנמדדים על-ידי הוועדה - כמו מספר גולשים - אינם רלבנטיים למטבע שלפיו מוכרים היום פרסום באינטרנט הישראלי. עם זאת, המקורבים לאתר מציינים כי ההחלטה נובעת משיקולים נוספים, בהם הצטרפותו המתוכננת של העיתון "ישראל היום" למדידה.

העיתון פנה באחרונה לוועדת המדרוג בבקשה להיכלל במדידה תוך הצבת תנאי לפיו הוא יימדד במשך חצי שנה, אך נתוניו לא ייחשפו. אמנם על-פי כללי הוועדה מותר לאתר שלא לחשוף את נתוניו במשך 3 חודשים, אך בוועד המנהל אישרו את התקופה הממושכת. בין "ידיעות" ל"ישראל היום" שוררים יחסים קשים בתקופה האחרונה.

נטישת ynet ו-וואלה מצטרפת להודעת זאפ גרופ, כולל האתרים דפי זהב וזאפ השוואת מחירים, על פרישת מהוועדה בסוף השנה הנוכחית, וכן פרישתו של אתר nrg מבית "מעריב", לאור חוסר יכולת כלכלית לעמוד בהוצאות הכספיות שכרוכות בהשתתפות בוועדה.

פרישתה של ynet היא למעשה מכת מוות עבור הוועדה לאחר שהשחקן המרכזי - וואלה - הודיע על פרישתו. כעת פועלים בוועדה לבחון אפשרויות אחרות בשוק, בהם הצטרפות לתאגיד הפרסום האמריקאי IAB, שמאגד בתוכו לא רק אתרים בארה"ב אלא גם במדינות נוספות בעולם, ויאפשר הכנסת גורמים נוספים בשוק הדיגיטל - כמו חברות טכנולוגיה ומפרסמים - לתוך גוף מאוגד אחד, שמודד לפי קריטריונים שונים מעט מאלה של הוועדה כיום.

הוועד המנהל צפוי להתכנס מחר ולהחליט על המשך הדרך, כשרק האסיפה הכללית של ועדת המדרוג יכולה להחליט על פירוק הוועדה, וזו יכולה להתכנס רק בהתראה של 3 שבועות מראש.