אט"ד תעתור נגד החלטת ועדת הערר על תמ"א 38 בר"ג

עמותת אדם טבע ודין מבקשת זכות ערר בפני הוועדה המחוזית וצו ביניים שיעצור את טיפולה של הוועדה המקומית בנושא

הסאגה סביב תמ"א 38 ברמת-גן מסרבת לגווע: לאחר שוועדת הערר המחוזית במחוז מרכז דחתה את העררים שהוגשו על תוכנית רג\מק\340\ג\30\א\1, המתייחסת להגדלת צפיפות בתוכניות של תמ"א 38 על-פי התיקון השני (הריסה ובנייה מחדש), הגיש אחד העוררים, ניר שלו, באמצעות עמותת אדם טבע ודין, בקשה למתן זכות ערר בפני הוועדה המחוזית.

המשמעות של בקשה זו היא להעלות את הדיון בסוגייה לוועדה המחוזית ולא לקבל את הכרעת ועדת הערר.

הליך זה מותנה בהסכמתו של יו"ר ועדת הערר המחוזית לדיון נוסף, וזה האחרון פסל את הבקשה האמורה על הסף בתחילת החודש.

כעת, לאחר שהבקשה נדחתה עומדים שלו ואט"ד להגיד עתירה מינהלית כנגד החלטת ועדת הערר, מה שעלול פעם נוספת לעצור את טיפולה של הוועדה המקומית ברמת-גן מלטפל בעשרות בקשות להיתר שהוגשו לפרויקטים של תמ"א 38 בחלקים שונים של העיר.

ל"גלובס" נודע כי העתירה תוגש כבר בימים הקרובים, אולי אפילו מחר (ג'), ובמסגרתה יבקשו העותרים צו ביניים של בית המשפט שיאסור על הוועדה המקומית לדון באותן בקשות להיתר. אם בקשה זו תאושר, שוב יעמדו היזמים ובעלי הדירות בבניינים המיועדים לחיזוק בפני תקופה המתנה שאורכה אינו ידוע.

בעוד העררים שהוגשו על התוכנית עסקו בפן התכנוני של התוכנית בעיר, העתירה המינהלית עתידה לעסוק בפן המשפטי, כפי שמסבירה יעל דורי, ראש תחום תכנון באט"ד, המלווה את ההליך: "העתירה המינהלית תוגש בימים הקרובים, ובמסגרתה אנחנו מתכוונים גם לבקש צו ביניים שיבקש להשהות את דיון הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת-גן בבקשות להיתר.

"התוכנית על בסיסה הוגשו הבקשות אינה בתוקף. לאחר שנדחתה הבקשה שלנו לדיון נוסף בוועדה המחוזית, לא הושארה לנו כל ברירה אחרת אלא להגיש את העתירה. יש חשיבות גדולה מאוד לנושא הזה, ומדובר בתהליכי התחדשות עירונית שאינם נעשים בצורה הנכונה, ואי-אפשר להשלים עם המצב הזה".

יש לציין כי לאחר שוועדת הערר המחוזית דחתה את העררים שהוגשו כנגד התוכנית ברמת-גן, גורמים בענף הניחו כי תוגש עתירה מינהלית, אולם הטילו ספק בכך שתוגש גם בקשה לצו ביניים שתעכב שוב את הדיון בהיתרים, בין היתר משום שמדובר בהליך עם עלות כספית שאיננה מבוטלת.

הנחה זו התבדתה כעת כאשר אנשי אט"ד הודיעו כי הם עובדים על העתירה לקראת הגשתה. בכל הקשור לעלות הכספית של העתירה המדוברת, מי שיישא בהוצאות היא אדם טבע ודין.

בתגובה לדברים נמסר היום (ב') מעיריית רמת-גן כי "העתירה, אם תוגש, וצו הביניים, עלולים לתקוע את חיזוקם של עשרות בתים משותפים בעיר, בהם מתגוררים היום מאות או אלפי אנשים. עיכוב חיזוק הבניינים הוא בניגוד לאינטרס הציבורי".

עו"ד אברהם ללום, שותף במשרד עורכי הדין עמית-פולק-מטלון, שייצג את איגוד חברות התמ"א וההתחדשות העירונית בוועדת הערר, מסר בעקבות החלטת אט"ד: "נראה כי אט"ד שכחו את המטרה העיקרית של התוכנית. תמ"א 38 נועדה להצלת חיים של תושבי מדינת ישראל מסכנת התמוטטות ביתם על ראשם ברעש אדמה, ומזעור מימדי הקטסטרופה שהמדינה - ועיריית רמת-גן במקרה זה - ייאלצו להתמודד איתה.

"לכן, לא ברורה החלטת אט"ד להגיש עתירה מינהלית, לאחר שוועדת המשנה, הוועדה המקומית, ועדת ערר וגם לאחר מכן יו"ר ועדת ערר, בבקשה שהוגשה על מנת לערור בפני הוועדה המחוזית באותו עניין, דחו את טענותיהם.

"התנהלות זו, לדידי, מסוכנת למדינת ישראל. כולי תקווה ואמונה כי בית המשפט יעשה כל אשר בידו כדי להביא לסיום ההתנהלות של העוררים וליתן פסק דין בתקופת הקצרה ביותר".