על סף הפרטה: תעש דורשת 100 מיליון שקל

האוצר יבקש מוועדת הכספים לאשר הלוואה לתעש לצורך תשלום משכורות חודש אוגוסט לאחר ההפרטה החוב של תעש למדינה יימחק

כ-3,000 עובדי התעשייה הצבאית (תעש) לא קיבלו היום (ב') את משכורות חודש אוגוסט בעקבות קשיים בתזרים המזומנים של החברה. על רקע הקושי של החברה שבבעלות המדינה לשלם את המשכורות לעובדיה, משרד האוצר יבקש מחר מוועדת הכספים של הכנסת אישור להעברת הלוואה של כ-100 מיליון שקל לתעש. באופן זה פעלה המדינה פעמים רבות לאורך השנתיים האחרונות, בעקבות הקושי של תעש לגייס את הכסף הדרוש לתשלום המשכורות. מדובר בסכום של כ-60-70 מיליון שקל בחודש.

ביום רביעי הקרוב יתכנס דירקטוריון תעש בראשות האלוף (במיל') אודי אדם לדיון מיוחד לאישור המתווה להפרטת החברה. המתווה מדבר על פרישה של 950 מעובדי החברה שאינם נחוצים לפעילותה השוטפת; העברת פעילות החברה לנגב; פינוי הקרקעות שהיא מחזיקה ליד רמת השרון ומחיקת חובות של החברה למדינה בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל. מדובר בחובות שנוצרו מהזרמות תכופות של הון מהאוצר לחברה בעקבות קשיי תזרים. למעשה, גם ההלוואה שהאוצר יבקש את אישור ועדת הכספים להעברתה מחר - לא תוחזר בעתיד.

בעוד כחודש תתכנס ועדת השרים לענייני הפרטה כדי לאשר את המתווה למכירת החברה למשקיע פרטי. החברה תימכר כמקשה אחת, מלבד פעילות מסווגת שנעשית במפעל גבעון, ותנוהל כיחידת סמך של משרד הביטחון. בגבעון בלבד מועסקים כ-700 עובדים, ועם העברת הפעילות המסווגת לאחריות משרד הביטחון, מחצית מעובדיו יצאו ממצבת העובדים של תעש.

יו"ר ועד עובדי תעש, איציק יהודה, אמר היום ל"גלובס" בהתייחס לעיכוב בתשלום המשכורות כי "אנחנו שוב נמצאים באותה סאגה וזאת לא הפעם הראשונה.

"אנחנו מקווים שהתהליך לשינויים במבנה הארגוני של החברה יובילו לסיום הסאגה הזאת ושלא ניפול שוב קרבן למריבות הנשנות בין משרדי האוצר והביטחון, כפי שהיה בעבר", המשיך יהודה. "לו רצתה, המדינה הייתה יכולה להפריט את תעש מזמן ובכך הייתה חוסכת הרבה מאוד כסף".