ועדת הכספים אישרה הקלות במס על תרומות ל-64 עמותות

חלק ניכר מהעמותות: מוסדות דת ■ יו"ר ועדת הכספים, ח"כ סלומינסקי: "מדובר בהטבה חשובה שנועדה לעודד מימון פרויקטים שלא באמצעות תקציב המדינה"

ועדת הכספים אישרה היום (ג') הטבות במס ל-64 עמותות. בעקבות האישור העמותות ייהנו מהקלה במס על תרומות. זאת לאור המלצת רשות המסים, לאחר שבדקה את עמידת העמותות בקריטריונים של מנהל תקין וכללים נוספים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), מסר כי "ההטבה במס לגופי המגזר השלישי מפחיתה את הצורך במימון מתקציב המדינה".

בין העמותות שאושרה להן ההטבה: מוסדות חינוך, רווחה, דת, תרבות, ספורט, איכות סביבה ועוד. טרם האישור, חברי הוועדה קיבלו סקירה בעניין ההטבות במס על תרומות (סעיף 46 בפקודת מס הכנסה) מנציגי רשות המסים. נציין כי חלק ניכר מהעמותות הן מוסדות דת.

לדברי סלומינסקי, "מדובר בהטבה הניתנת לגופים מהמגזר השלישי, שבפועל ממלא את מקום המדינה בטיפול בעניינים ציבוריים-חברתיים, בעיקר נושאי רווחה אך גם נושאים אחרים. על מנת שיהיו תורמים, המדינה נותנת עידוד מסוים. הגוף מרוויח, התורם מרוויח כי הוא מקבל החזר, והמדינה מרוויחה כי נושא מסוים מטופל על-ידי גופים חיצוניים ועל-ידי תורמים, ובמקום שהמימון לאותן פעולות ייצא מתקציב המדינה".

מנהל תחום בכיר מפקח ארצי מלכ"רים ברשות המסים, יהודה מונסנגו, מסר כי "מדובר בהטבות מס הניתנות לגופים ללא מטרות רווח, עמותות שפועלות לטובת הציבור. ההטבה ניתנת אם אותם גופים עומדים בקריטריונים ברורים, ואז הם יכולים ליהנות ממעמד של מוסדות ציבוריים. מוסדות ציבוריים נהנים מכל מיני הטבות כגון פטור ממס על הכנסות מרווחי הון וכדומה, ויש גם את סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, שמאפשר לקבל הנחה או פטור ממס על תרומה למלכ"ר.

"רשות המסים בעניין זה היא רק גורם ממליץ לשר האוצר. אנחנו בודקים מינהל תקין, הנהלה ציבורית וכללים נוספים. ויש גם שיקול-דעת, מאחר שלא כל מוסד ציבורי נהנה מסעיף 46, אלא רק מוסד ציבורי שפועל למען הציבור, רווחת הציבור וכדומה. יש כאן יותר מתחם פרשני לגבי מטרות ציבוריות. לשר האוצר יש שיקול-דעת אם להעניק את ההטבות, ואנחנו כרשות המסים רק ממליצים. ועדת הכספים היא זו שמאשרת. כל העמותות לגביהן אושרה הטבת המס קיימות לפחות שנה אחת".