אסד ופוטין בישלו דייסה

זה קלף מיקוח ליום פקודה, ויש לו סיכוי לתפקיד במאזן אימה

צריך היה להקשיב היטב לדבריו של שר החוץ הסורי ווליד מועלם, אתמול (ב') במוסקבה, כדי ללמוד כיצד אפשר להגיד כן, ולהתכוון להיפך הגמור מזה. מועלם עמד קבל עם ועולם ואמר, כי ארצו מקדמת בברכה את היוזמה הרוסית. הוא לא פירט מהי אותה "יוזמה", אבל ציין שהיא הונחה בפניו זמן קצר לפני כן, בפגישתו האישית עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב.

רוצה לומר, דמשק הרשמית מסכימה לדברים שאמר לברוב למועלם בארבע עיניים. מה נאמר באותה פגישה? רק אלוהים ומשתתפיה יודעים. מי שהבין מזה כי סוריה של בשאר אסד מסכימה להתפרק בלב שלם מן הנשק הכימי, שמע מילים שלא נאמרו.

אין בדברים שלעיל כדי להרחיק מעל דמשק לגמרי הבעת הסכמה לדון בסוגיית הנשק הכימי. אבל יש בהם כדי להצביע על סדקים בהכרזה כבר מראשיתה, ועל היעדר טוהר כוונות. צדק נשיא ארה"ב ברק אובמה כשהביע חשד, כי מדובר בעוד תעלול פוטיני-אסדי, שכמוהו היו רבים מאז פרצה המערכה בסוריה.

עם הודעתו של מועלם כבר הצליחה סוריה, ארץ התמרונים ללא סוף, לחולל את הסערה הרצויה. העיתוי נבחר בקפידה: כמה שעות לפני סדרת ראיונות שהעניק אובמה לכלי התקשורת באמריקה, ויממה לפני נאומו הערב (ג') בפני הקונגרס. מאותו רגע שבו הופרח הספין הרוסי-סורי לאוויר, האטו ספינות המלחמה את מהירות השיט. הדיבורים על תקיפה אמריקנית התחלפו בדיון נמרץ על האפשרות שאסד יוותר על הנשק הכימי.

הסתייגותו של הבית הלבן מן היוזמה פחות רלבנטית. היעד ממילא היו חברי הקונגרס האמריקני. מחרתיים (ה') אמור בית-המחוקקים לפתוח בדיונים לקראת החלטה על התקיפה בסוריה, וקיימות בתוכו מחלוקות חריפות בין מתנגדים לתומכים. "הסימנים מצביעים על כך, שאין בקונגרס רוב לתקיפה צבאית", העריך באכזבה מפקד צבא המורדים בסוריה, גנרל סלים אידריס.

סמכו על פוטין

כעת, תארו לכם מה מתחולל בראשו של חבר-קונגרס שחשב להעניק אור ירוק לנשיא אובמה. לשם מה צריך לצאת למבצע הזה, הוא יתחבט, אם האיום בתקיפה כבר רשם הישג אסטרטגי, ואילץ את אסד להתפרק מהנשק הכימי. תרגיל מועלם-לברוב עלול להחליש במיוחד את המתנדנדים מבין המחוקקים.

לאסד אין כל כוונה להתפרק מנשקו הכימי. בוודאי לא במחיר ביטולה של תקיפה אמריקנית מוגבלת שטרם נולדה. כבודו הלאומי אמנם משחק כאן תפקיד, אבל איננו העיקר. נשיא סוריה רחוק מן הרגע שבו הוא ייאנס לשאת-ולתת על האמצעי המיוחד הזה, שמעניק לו כוח רב מול המערב. הנשק הכימי עשוי לשמש לו גם כקלף מיקוח ליום פקודה, אם יגיע.

אסד יוכל לסחור בו, למשל, למען הפקת רווחים אישיים. ובנוסף, הנשק הזה משמש לו כאמצעי הרתעה משמעותי מול המורדים.

ונגיד שהיוזמה תופסת תאוצה ומתגלגלת איכשהו למאמץ בינלאומי לרתום את בשאר להיפטר מהנשק הכימי שלו, או להעמידו לפיקוח. סמכו עליו שהוא ימוסס אותה, וסמכו על ולדימיר פוטין שיעניק חיפוי הולם לתעלוליו. עד שייפתחו הדיונים במוסדות האו"ם, יחלפו שבועות או חודשים. את הפקחים שיבואו לחזות בפלא, יטעה אסד וישלחם למחוזות רחוקים ממאגרי הנשק הכימי.

ואם בתסריט קיצון, אסד יאולץ להשמידו, סמכו עליו שיותיר משהו מהחומר הרעיל בידיים טובות. למשל, ידי ידידת האמת שלו, אמא רוסיה. כי אחרי הכול, המשבר הזה הוא גם עימות בין מוסקבה לוושינגטון, ולא רק בין וושינגטון לדמשק.

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גל"ץ