"שינוי שיטת מדידת התמ"ג לא יעלה הדירוג של ישראל"

ד''ר אליוט חן טוב, בכיר בסוכנות S&P: הצניחה בסך של כ-6 נקודות אחוז ביחס חוב-תוצר כתוצאה מהזינוק של התמ"ג ב-7% - "התפתחות חיובית. אם כל המשתנים יישארו ללא שינוי הדבר עשוי לזרז העלאת דירוג בעתיד"

הצניחה בסך של כ-6 נקודות אחוז ביחס חוב-תוצר כתוצאה מהזינוק של התמ''ג ב-7%, לא תביא להעלאת דירוג האשראי של ישראל - כך אומר היום (ג') ד''ר אליוט חן טוב, מי שאחראי לדירוג האשראי של ישראל בסוכנות S&P, חברת הדירוג החשובה בעולם, בשיחה עם "גלובס".

חן טוב מגיב לראשונה לשינויים הדרמטיים במשתנים הפיסקאליים, לרבות יחס חוב-תוצר החשוב לצורך קביעת דירוג אשראי של מדינה. זאת, בעקבות שינוי שיטת מדידת התמ''ג שהוביל לזינוק בתוצר הישראלי ב-64 מיליארד שקל לרמה של 993 מיליארד שקל, ולירידה כאמור, ביחס חוב-תוצר מרמה של 73% תמ"ג לכ-67%.

עם זאת, חן טוב מגדיר את האירוע כ"התפתחות חיובית", ומוסיף כי אם כל המשתנים יישארו ללא שינוי הדבר עשוי לזרז העלאת דירוג בעתיד. דירוג האשראי של ישראל עומד על A עם תחזית דירוג "יציב", כאשר חן טוב אומר כי בטווח של שנה וחצי-שנתיים לא צפוי שינוי בתחזית. עם זאת, הוא מוסיף כי אם לפני השינוי לא הייתה צפויה העלאה בטווח של 3 עד 5 שנים, הטווח הזה התקצר וזה בהחלט דבר חיובי למשק. נזכיר, כי S&P הורידה במאי האחרון את דירוג האשראי של ישראל במטבע מקומי מ-AA- ל-A .

לנוכח ההתפתחויות האחרונות, הועלתה יוזמה לדרוש מחברות הדירוג לבדוק מחדש את הדירוגים שניתנו על ידן בשבועות האחרונים, אך רעיון זה טרם התממש ולפי אמירותיו של חן טוב יוזמה כזו עלולה שלא לשאת פרי.

בראיון שהעניק ל"גלובס" לפני כחודש, התייחס חן טוב לאמינות המוסדות - פרמטר חשוב בקביעת דירוג האשראי.

"מה שחשוב לנו ב-S&P הוא אמינות המוסדות: יש לכם את חוק בנק ישראל, יש לכם ועדה מוניטארית בעלת שישה חברים שמקבלת החלטות, ויש לכם בנק מרכזי איתן, אמין שמתפקד כבר כמה וכמה עשורים. זה לא משנה אם אין לכם נגיד לכמה שבועות, אבל אם לא ימונה נגיד בחודשים הקרובים זה כבר סיפור אחר כי הדבר עלול לפגוע באיתנות המוסד. כך שאם במשך תקופה ארוכה לא יהיה נגיד - אתם בבעיה".