אופקו מתכננת שני מוצרים משמעותיים במהלך 2015-2016

מוצר הדגל הוא התרופה ריאלדי לחולי כליות, עם פוטנציאל מכירות של 6 מיליארד דולר, והתרופה השנייה היא הורמון גדילה בשחרור מושהה

אופקו, חברת הביומד הגדולה בבורסה בתל-אביב, והחדשה בה, ערכה היום כנס משקיעים ראשון בישראל, כדי לעזור לשוק ההון המקומי להתמודד עם סבך הפעילויות המתרחשות בה.

אופקו , שבראשה עומד יו"ר טבע פיליפ פרוסט, החלה להיסחר בתל-אביב (נוסף על מסחר בבורסת NYSE בניו יורק) לפני כשבועיים. היום היא שווה 3.4 מיליארד שקל, ומנייתה עלתה בכ-2% בבורסה בתל אביב.

אופקו עוסקת ב-3 תחומים עיקריים. האחד, פיתוח תרופות שרובן מבוססות על שיפור של תרופות קיימות; השני, מוצרי אבחון חדשניים; והשלישי - חברות הפצה של תרופות פשוטות וגנריות, בעיקר במדינות עולם שלישי, שפועלות תחת אופקו. נוסף על כך משקיעה החברה בעשר חברות סטארט אפ, ביניהן אחת ישראלית. אופקו מעסיקה 600 עובדים.

שי נוביק, מנכ"ל חברת פרולור, שהתמזגה לאחרונה עם אופקו - מהלך שבעקבותיו הגיעה אופקו להיסחר בארץ - מסביר את הסינרגיות בין שלושת התחומים: "אופקו בונה כבר היום את ערוצי ההפצה שלה למוצרים שהיא מקווה להביא לשוק עוד כמה שנים, בדיוק כמו שעשה פרוסט בחברת אייווקס (שאותה מכר לטבע ב-7.4 מיליארד דולר ב-2005). הבדיקות והתרופות ישווקו באמצעות אותו צוות מכירות, לאותו קהל רופאים".

בינתיים הפעילויות הגנריות המקומיות גם מניבות הכנסות המייצבות את פעילות אופקו. במחצית הראשונה החברה רשמה, בעיקר על הבסיס הזה,

הכנסות של 55.2 מיליון דולר, גידול של 190% לעומת המחצית המקבילה אשתקד. ההפסד עמד על 38 מיליון דולר.

סטיבן רובין, דירקטור באופקו ושותפו של פרוסט עוד מימי אייווקס, מסביר כי נוסף על המבנה הסדור, החברה היא גם אופורטוניסטית: "פיל הוא לא אדם שייתן להזדמנות עסיסית לחמוק ממנו", הוא אומר.

240 מיליון דולר מכיסו של פרוסט

פרוסט השקיע עד היום 240 מיליון דולר מכיסו באופקו, והוא ממשיך לקנות מניות בהתמדה. כיום הוא ושותפיו הקרובים מחזיקים 50.4% מהחברה.

מוצר הדגל של החברה היום (אם כי היא בהחלט אינה מתבססת רק עליו), הוא התרופה Rayaldi, נגזרת של ויטמין D המיועדת לחולי כליות. בעוד שרוב האוכלוסיה צורכת ויטמין D שמשווק כתוסף מזון, חולי כליות, שלהם כמעט תמיד יש מחסור בוויטמין D, זקוקים לגרסה ייחודית של המוצר הזה, שהיא תרופת מרשם. ואולם, התרופות הללו עלולות לגרום לתופעת לוואי קשה של הצטברות סידן, אשר גורמת נזק נוסף לכליות. המוצר של אופקו אמור לחסוך את התופעה הזו.

נוביק מסביר, כי מדובר בפוטנציאל מכירות של 6 מיליארד דולר לחברה (בהנחת כיבוש 50% מהשוק). ניסוי במוצר כבר החל, והתוצאות צפויות ב-2014.

התרופה הבולטת השנייה של החברה היא הורמון הגדילה בשחרור מושהה של פרולור, שאותו השוק הישראלי כבר מכיר. הוא נמצא בניסוי שלב III, ועשוי להגיע לשוק ב-2015.

בתחום האבחון מפתחת החברה שתי סדרות מוצרים - האחת בדיקות שניתן לבצע מיידית ובקלות בקליניקה של הרופא, במקום לשלוח אותן למעבדה. המוצרים הראשונים בקטגוריה זו יהיו בדיקה לאבחון חוסר ויטמין D (שניתן לשווק לאותם רופאים שלהם משווקת הריאלדי), בדיקת PSA לאבחון סרטן הערמונית ובדיקת טסטוסטרון. כמו כן יש לחברה קו מוצרים של בדיקות למחלות שאין עבורן בדיקות טובות כיום, כגון אלצהיימר וסוגים שונים של סרטן.

לאופקו (בהכללת פרולור שהתמזגה לתוכה) יש 193 מיליון דולר בקופה.

אבני דרך עיריות לאופקו
 אבני דרך עיריות לאופקו