האם ישראל בדרך לשיתוף תדרים בדור הרביעי בסלולר?

רישיון פלאפון לניסוי בדור הרביעי שנחשף אתמול ב"גלובס" הותנה בניסוי בשיתוף תדרים

בדרך לשיתוף תדרים בדור הרביעי? ל"גלובס" נודע כי משרד התקשורת ביקש מחברת פלאפון לעשות ניסוי בשיתוף תדרים בדור הרביעי, במסגרת הרישיון לניסוי שקבלה בימים האחרונים. פלאפון לא התנגדה וקבלה את ההיתר לניסוי שיתבצע בתדרי 1,800 מגה הרץ לתקופה מוגבלת.

נסביר כי שיתוף תדרים בין מפעילים היא דרך לאפשר ניצול הרבה יותר יעיל בשימוש בתדרים כך שבסופו של יום יותר רוחב פס יוכל להיות מוקצה לטובת המשתמש הסופי, ומאפשר כמובן לצמצם את הגידול הצפוי במספר האתרים לכשיוקמו הרשתות בדור הרביעי. משרד התקשורת ביקש מפלאפון לבצע את הניסוי בשיתוף תדרים מכיוון שהמשרד רצה לבדוק את ההיתכנות הטכנולוגית של הדבר והאם הוא יוצר בעיות כלשהן בין המפעילים, וזאת במסגרת רצונו לבחון דרכים שיאפשרו הקצאה יעילה של התדרים שנמצאים במחסור.

המשרד מתלבט לגבי הנחיצות של כמות הרשתות שיש להקים במדינת ישראל לטובת הדור הרביעי כאשר השאלה היא האם יש להקצות תדרים באותו היקף לשחקנים הוותיקים ולשחקנים החדשים, שכן האחרונים עדיין לא הקימו את רשתות הדור השלישי שלהם, וספק אם יעמדו במחויבות להקים רשת בפריסה ארצית, ולכן ייתכן וכדאי להודיע מראש שבישראל לא יוקמו יותר מאשר שתיים או שלוש רשתות ובכך לאפשר למפעילים להקים במשותף רשתות.

נסביר כי ברשתות דור רביעי רוחב הפס שיוקצה לכל רשת הוא קריטי לביצועים שהרשת יכולה לייצר. כלומר רשת דור רביעי עם 10 מגה בלבד רוחב פס בתחומי תדר של 1,800 מגה הרץ, תייצר מהירות נמוכה משמעותית מאשר אם לרשת יהיה רוחב פס של 20 מגה הרץ. יוצא לפיכך שלהקצות רק 10 מגה למפעיל בלי שיוכל לשתף תדרים עם מפעיל נוסף, יביא לשיפור לא גדול בביצועים של שניהם ולכן יש כדאיות בשיתוף תדרים.

זהו אחד הנושאים החשובים שעומדים לפתחה של ועדת המכרזים שצפויה לחזור ולהתכנס בקרוב בעקבות החלטתם של שר התקשורת גלעד ארדן ושל ממלא מקום המנכ"ל מימון שמילה.