האם משתלם להשקיע בבורסה לפני חול המועד סוכות?

הלמן אלדובי: ב-9 מ-10 השנים האחרונות שוק המניות המקומי הניב תשואה חיובית עודפת במהלך חול המועד סוכות

האם משתלם להשקיע בבורסה לפני חול המועד סוכות? מבדיקה שנערכה בבית ההשקעות הלמן אלדובי ובחנה את התשואות שהשיגה הבורסה ב-10 השנים האחרונות עולה כי תקופת חול המועד מתאפיינת בעליות שערים ובתשואה עודפת של השוק המקומי על פני שוק המניות האמריקאי.

לדברי רועי בן נבט, אנליסט בבית ההשקעות הלמן אלדובי: "חול המועד בבורסה בתל-אביב מאופיין בימי מסחר מקוצרים אשר מתרחשים פעמיים בשנה, בסוכות ובפסח. מספר ימי המסחר במהלך חול המועד נע בין 3 ל-5 ימים. לקראת ימי המסחר של חול המועד סוכות אשר יחולו השנה בתאריכים 22-24 בספטמבר, בדקנו את הביצועים ההיסטוריים של הבורסה בתקופה זו, ואף השווינו לממוצע הכללי ולמתרחש בעולם באותם הימים".

"במסגרת הבדיקה ערכנו השוואה של ביצועי שוק ההון בישראל בתקופת חול המועד, כאשר מדד ת"א 100 שימש כבנצ'מארק (מדד ייחוס רלוונטי) לשוק המקומי. הבדיקה נערכה על פני 10 השנים האחרונות והממצאים מצביעים על כך שמשקיע אשר רכש מניות יום לפני תחילת חול המועד ומכר אותן בסופו, הרוויח בממוצע תשואה של כ-2.5%, גבוהה בהרבה מהממוצע ההיסטורי לתקופת זמן כה קצרה".

לא פחות חשוב מכך, אומר בן נבט, "ב-90% מהתקופות של חול המועד השוק סגר בתשואה חיובית, ורק פעם אחת בעשור האחרון (ב- 2010) הבורסה ירדה במהלך התקופה, אם כי בשיעור מתון של כ-0.35%. בנוסף, על מנת לנטרל את ההשפעה של שווקי המניות בחו"ל על השוק הישראלי, בדקנו גם את ביצועי מדד ה-S&P 500 באותה התקופה והשוונו אותם לאלו של מדד ת"א 100. התוצאות מראות כי השוק המקומי השיג תשואה עודפת של 2.18% בממוצע במהלך ימי המסחר המקוצרים בחול המועד".

אם נבחן את הנתונים לפי שנים בודדות ולא רק לפי הממוצע, נמצא כי ב-80% מתקופות חול המועד סוכות בעשור האחרון השוק המקומי השיג תשואה עודפת על פני ה-S&P 500.

"לסיכום", אומר בן נבט, "המסקנה היא כי בעשור האחרון השפעת חול המועד על שוק ההון המקומי הינה חיובית, והבורסה בת"א מציגה תשואות יתר הן בהשוואה לממוצע בימי חול (יתר ימי השנה) והן בהשוואה לשוק האמריקאי. כמובן שמדובר בנתונים היסטוריים שלאו דווקא מעידים על מה שצפוי לקרות. כמו כן, ישנם אירועים מקבילים שיתרחשו באותן התקופות ועשויים להיות גורמים מסבירים אלטרנטיביים לביצועי השוק במהלך חול המועד. בנוסף, נציין כי הבדיקה שערכנו מתייחסת לעשור האחרון בלבד וייתכן כי התוצאות היו שונות במקצת על פני תקופות זמן שונות. זה לא סוד ששוק ההון מושפע מגורמים פסיכולוגיים וממצב הרוח של המשקיעים, בניגוד להיגיון הכלכלי ולנתונים הפונדמנטליים. יתכן והיציאה לחופשת החג מעלה את האופטימיות של הציבור ואת הנכונות של המשקיעים לקחת סיכון, והדבר מתבטא בעליות שערים בבורסה".

כמו כן, הוסיף בן נבט כי "ההיסטוריה מלמדת שפרסום התופעה מביא פעמים רבות לסיומה, שכן משקיעים מבצעים אסטרטגיות על מנת לנצל את המצב כמו למשל ביצוע שורט על מדד המניות בחו"ל ולונג (רכישה) על המדד בארץ, וכך להיחשף למרווח בין שני המדדים, שכאמור מבחינה היסטורית הניב תשואה חיובית".