סלקום לוקחת סיכון

ניר שטרן הולך על אחד המהלכים הכי מאתגרים בשוק התקשורת

ניר שטרן, מנכ"ל סלקום, הולך על אחד המהלכים הכי מאתגרים בשוק התקשורת בישראל בשנים האחרונות. כניסה לתחום הטלוויזיה היא לא עניין פשוט בכלל, כי לשוק זה מאפיינים משלו, ואינו דומה לשוק הסלולר טרום התחרות מצד גולן טלקום והוט מובייל.

בכל זאת, שטרן מהמר על מהלך שהשלכותיו עשויות להיות מרחיקות לכת על כלל שוק התקשורת, ולזכותו נאמר שהוא מוכיח כי קורץ מהחומר של מנהלים שמוכנים להסתכן ולצאת נגד הדירקטוריון כדי לקחת את החברה למקום אחר, ועל-ידי כך לשנות את מפת שוק התקשורת בישראל.

מבחינת סלקום, כניסה לטלוויזיה חשובה אסטרטגית מכמה סיבות: ראשית, השוק הולך למבנה של 4 קבוצות תקשורת, שכל אחת מהן תספק חבילה כוללת. במקרה שכזה, שטרן מעוניין להיות הראשון שיעשה את הצעד של כניסה לטלוויזיה.

חברות הסלולר לא מייצרות שום דבר חדש ומשמעותי בשנים האחרונות, מלבד מיזם הטלוויזיה של פרטנר שקרס, ולכן השינוי המסתמן בשוק מהווה הזדמנות גדולה לסלקום להביא בשורה של חדשנות וליהנות מהתנופה של היותה ראשונה בשוק חדש, כמתחרה להוט ול-yes.

נוסף על כך, שטרן מייצר איום ממשי על הוט וגולן טלקום, אחרי ששתי האחרונות שתו לחברות הסלולר מיליארדי שקלים, אבל מנגד לא הצליחו החברות הוותיקות לפגוע במקור ההכנסה והרווח העיקרי של הוט - הטלוויזיה.

משחקי אסטרטגיה רבים התקיימו סביב השאלה האם כדאי להיכנס לטלוויזיה גם במחיר הפסד, משום שאז פרטנר או סלקום היו מייצרות הרתעה כבדה נגד הוט. ואולם כל עוד הן היו עסוקות בליקוק הפצעים, כנראה שלא יכלו להתפנות לכך. עכשיו, כאשר השוק הסלולרי מגלה סימני האטה בתחרות, והחברות הסתגלו למבנה החדש, ניתן להרים את הראש ולתכנן כיצד מחזירים מלחמה שערה להוט.

במילים אחרות, וכנראה שזו לא סיבה עיקרית, אבל יכול להיות שמבחינתן של סלקום ופרטנר הנזק שייגרם להוט שווה את ההשקעה בטלוויזיה, ולו רק על מנת לרסן אותה. בכל מקרה, הבעיה תישאר כי גולן טלקום תמשיך למכור חבילה סלולרית ב-100 שקל, ולכן נראה כי סלקום רואה הזדמנות אמיתית בטלוויזיה, יותר מאשר רק להרתיע את הוט.

ומה לגבי הסיכונים? ובכן, מאלה לא חסר, אבל אם מנהיגים-מנהלים לא יסתכנו, אז בשביל מה הציבו אותם במשרותיהם בכלל - כדי לשמר את הקיים? עולם הטלוויזיה הוא עולם שהרווחיות בו מוגבלת, שלא לומר הפסדית. קהלים צעירים עוברים בהדרגה לצרוך תוכן דרך המחשב, ופחות-ופחות בצפייה ליניארית.

נוסף על כך, הרגולציה בעולם התוכן בישראל היא אחת המפגרות ביותר בעולם המודרני והורסת כל חלקה טובה בדרך לשיקומה. לכן צריך לסייע לשחקנים חדשים בטלוויזיה בתחילת הדרך - ולא להעמיס עליהם את כל המחויבויות הרגולטוריות שהמפקח הישראלי רגיל להטיל.