דיסקונט ניו-יורק: מכירה מלאה או מכירה חלקית והנפקה?

בנק דיסקונט קיבל הצעות לא מחייבות לרכישת הפעילות בניו-יורק ■ אחת האפשרויות שנשקלות: מכירת 30% והנפקה בעתיד

מכירת דיסקונט ניו יורק ממשיכה להתקדם. היום (ד') הודיע דיסקונט , בניהולו של ראובן שפיגל, כי הבנק קיבל הצעות לא מחייבות לרכישת הפעילות בניו יורק.

חלק ממגישי ההצעות מתקדמים אל השלב הבא - שלב הדיו דיליג'נס (בדיקת נאותות). לאחר שיסתיים שלב זה, יגישו המתמודדים הצעות סופיות, ואז דירקטוריון הבנק יכריע סופית האם למכור את הבנק, ולמי.

נציין כי ישנם שני מסלולים לעסקה: האפשרות הראשונה היא רכישת דיסקונט ניו יורק כולו, כאשר לפי הערכות בדיסקונט רוצים תמורת הרכישה כמיליארד דולר (סכום המשקף מכפיל של כ-1.2 על ההון העצמי). אפשרות נוספת היא רכישת 30% מהבנק.

נציין כי בדיסקונט הודיעו היום (ד') שישנה גם אפשרות למכור את בנק דיסקונט לטין אמריקה, חברה-בת של דיסקונט ניו יורק, הפעילה באורוגוואי. עם זאת, מכירת הפעילות בדרום אמריקה אינה המטרה המרכזית של דיסקונט, ולפי הערכות בבנק יבצעו את המכירה רק כחלק מעסקה גדולה יותר.

קיימים שני סוגים מרכזיים של רוכשים פוטנציאליים לבנק: הראשון - בנקים זרים, המתמקדים בעיקר במסלול של רכישת מלוא המניות בבנק. הסוג השני הן קרנות הפרייבט אקוויטי שעשויות לרכוש 30% מהבנק.

נזכיר כי קרנות פרייבט אקוויטי רוכשות נכסים לתקופת זמן מוגבלת. הרעיון הוא שהקרנות ירכשו חלק מהמניות של הבנק, דיסקונט ימשיך לשלוט בבנק ויוביל בו תהליך של השבחה, ואז בעוד כמה שנים יוביל תהליך של הנפקה, מה שיאפשר לקרן לעשות אקזיט.

כאמור, ההערכות הן כי דיסקונט דורש כמיליארד דולר בעבור רכישת דיסקונט ניו יורק. מקורות בשוק ההון מציינים כי מדובר במחיר גבוה למדי. הסיבה היא שלדיסקונט ניו יורק הון עצמי של כ-830 מיליון דולר, והבנק מייצר בממוצע תשואה על ההון של כ-5% בלבד. "הרווחיות של דיסקונט ניו יורק נמוכה יחסית. במצב שכזה, ספק רב אם יימצא גוף שיסכים לשלם סכום הגבוה מההון העצמי של הבנק", ציין בכיר בשוק ההון.

מצד שני, נציין כי קיים פוטנציאל התייעלות והשבחה של דיסקונט ניו יורק. כמו כן, סביבת הריביות כיום נמוכה מאוד, מה שמקשה גם כן על הבנק לייצר רווחים גבוהים. תהליך של עליית ריבית שיגיע בעתיד, עשוי לשפר באופן משמעותי את רווחי הבנק.

"בכל מקרה, גם אם דיסקונט יקבל מחיר נמוך מהתוכניות שלו, ואפילו אם יהיה זה מחיר הנמוך מההון העצמי של הבנק, הרי שעדיין מדובר בעסקה טובה לבנק, שתפתור לבנק את בעיית ההון אחת ולתמיד", העריך מקור בשוק ההון.

נזכיר כי הרעיון למכור את דיסקונט ניו יורק נבע מדרישות רגולציה בנושא הון. דיסקונט מוצא עצמו בשנים האחרון ממקד מאמצים בעמידה בדרישות ההון של בנק ישראל, וזאת על חשבון צמיחה בפעילות המקומית. מכירת דיסקונט ניו יורק אמורה לשפר משמעותית את יחס ההון של הבנק, ולפנות לו משאבים לצמיחה בישראל.

לפני כשלושה שבועות פורסם ב"גלובס" כי דיסקונט שכר שני בנקים זרים שיקדמו את המכירה: בוטיק ההשקעות סנדלר אוניל המתמחה במכירת נכסים פיננסיים, וג'י פי מורגן. במסגרת תהליך המכירה נפתח חדר מידע, שאליו יכלו להיכנס הגופים המתעניינים ברכישת הבנק. על פי הערכות, לפחות 20 גופים נכנסו לחדר המידע, וכמה מהם הגישו את הצעותיהם. כעת, כאמור, עובר תהליך המכירה לשלב בדיקת הנאותות וגיבוש ההצעות הסופיות.