"אם אין חדשות מישראל, מדברים על בנקאים יהודים מוצצי דם"

יהדות הונגריה מהווה קהילה גדולה, אבל אפקט השלטון הקומוניסטי הקודם והאנטישמיות משפיעים רבות על הלכידות הנמוכה שלה

יהדות הונגריה, שהייתה קהילה מפוארת לפני מלחמת העולם השנייה, נמצאת בתקופה זו במעין תנועת מלקחיים. מצד אחד, קהילה מבוססת של 50 אלף איש, אך מצד שני גל אנטישמי שגורם לרבים מבני הקהילה להתרחק ממוסדות יהודיים ומזיהוי עם הקהילה. לדברי אנראס הייזלר, נשיא הקהילה בהונגריה, שיעור החילונים גבוה יחסית, וזאת לאחר שמרביתם התרחקו מהדת לאחר המלחמה והשלטון הקומוניסטי תמך במגמה זו. כיום, תנועת חב"ד מנסה להחיות את "הרדומים" והיא מצליחה לשנות מעט את הסיטואציה.

- ליהודים דתיים או מסורתיים יש מענה כיום בהונגריה?

"קשה לשמור על המסורת בהונגריה. בתי הכנסת רחוקים מאזורי המגורים ורבים מהם פתוחים רק בלילות שבת. הצעירים מצטרפים לחיי הדת באחוזים נמוכים. קשה מאוד גם לשמור על דיני כשרות. מבחר המזונות הכשרים מצומצם, ורק בבודפשט אפשר למצוא חנות קטנה שבה נמכרים החומרים הבסיסיים. יש רק כמה מסעדות כשרות, ברמה נמוכה. הקהילה המסורתית מחזיקה גם מטבח כשר שבו מכינים מאות ארוחות ביום".

משל הדב והארנב

למרות החילוניות והבעיות הפנימיות של הקהילה, הייזלר טוען כי ישראל היא קונצנזוס בקרב יהדות הונגריה: "היהודים הדתיים בהונגריה ממשיכים לחשוב על ירושלים והצעירים על תל-אביב ועל בילויים ברחבי ישראל כאשר הם מתכננים את הנסיעות שלהם. יהודי הונגריה גאים בהצלחת ישראל בתחומי הכלכלה, התרבות והמדע. הם אינם יודעים הרבה על חיי היומיום בישראל, ולכן אינם יכולים לגבש דעה בנושאי פנים. הקהילות שלנו והחברים בהן ניצבים כל הזמן לצד ביטחון ישראל. הם מסבירים את זכותה לגבולות בטוחים, ומקווים שהעמים במזרח התיכון יחיו זה לצד זה בשלום. עם זאת, יש יהודים הונגרים שמותחים ביקורת על מדיניות ישראל".

- מה מהות הקשר עם ישראל?

"הארגונים היהודים בהונגריה שומרים על יחסים קרובים עם ישראל. יש כמה ארגונים ציוניים - השומר הצעיר, הנוער הציוני וכו'. מורים אורחים שמבקרים בבתי הספר שלנו ויש הרבה הכשרות ופעילויות בישראל. לרוב יהודי הונגריה יש קרובי משפחה בישראל. בשנות ה-40 וה-50 עלו ארצה כ-300 אלף מיהודי הונגריה. קשרי המשפחה הם הדבר הבסיסי ביותר. רוב הזהות היהודית של אנשים מבוססת על ההצלחה הישראלית.

"הונגריה היא מדינה עם הרבה דעות קדומות, ושיעור גבוה של אנטישמיות. הגילויים האנטי-יהודים הקלאסיים הולכים יד ביד עם רטוריקה אנטי-ישראלית מודרנית. הנוכחות האישית או העסקית הישראלית מספקת למגמה הזו תחמושת. גם האנטישמים קונים את התרופות של 'טבע' כשהם חולים, אך המוצרים הישראליים לא יכולים לשמש אמצעי לקידום סובלנות".

- כיצד באה לידי ביטוי האנטישמיות במדינה?

"יש בהונגריה בדיחה ידועה על הארנב שתמיד מכים - בין אם הוא חובש כובע או לא הדוב תמיד בועט בו. הנקודה היא שהוא ארנב, עם או בלי כובע. הנמשל הוא ישראל והעם היהודי. אם אין חדשות מישראל, מדברים על הבנקאים היהודים מוצצי הדם המקומיים. אם ישראל פוגעת באתרי שיגור טילים, אומרים ש'הישראלים מתעללים בפלסטינים חפים מפשע'. אין לזה סוף".