מס נדל"ן במקום מס על בורסה

אין עוד אפיק שמעניק הטבת מס כה משמעותית לאוכלוסיה כה גדולה

יש אפיק השקעה אחד מוצלח מאוד בשוק הישראלי בשנים האחרונות. האפיק הזה מניב תשואה שנתית של בין 3.5% ל-7%, בקופון חודשי. גם אפשר גם להתמנף בקלות יחסית, ובחסות בנק ישראל, כדי להיכנס להשקעה שכזו, ואין צורך להביא את כל הכסף מהבית. הבונוס המרכזי של האפיק הזה הוא המס - נמוך במיוחד עד לא קיים. האפיק הזה הוא כמובן נדל"ן להשקעה.

אתמול התפרסמו מסקנות הביניים של ועדת האוזר להצלת הבורסה היבשה בתל-אביב. בין שלל המסקנות פורסמה גם ההמלצה, הנכונה, להורדת מס רווחי הון על הבורסה. אך ייתכן כי החידוד המדויק הוא דווקא העלאת המס על שכר הדירה.

על-פי סקר של הלמ"ס מ-2011, כ-18.4% מהמשיבים שנמצאים בפנסיה (עד גיל 75) מחזיקים דירה נוספת בבעלות. בשנת 2003 למשל, רק כ-13% החזיקו דירה נוספת בבעלותם. גם בקרב גילאי 40 עד 44 נרשמה עלייה חזקה, ו-8.7% מהמשיבים לסקר בשנת 2003 העידו שיש להם דירה נוספת. בשנת 2011 עלה מספר זה ל-12.2%.

חיתוך נוסף, על-פי נתוני המשכנתאות של בנק ישראל מראה כי סך המשכנתאות לנדל"ן להשקעה שניתן בחודש יולי 2013 היה כ-16% מהמשכנתאות. וכמובן שלא כל המשקיעים נזקקים למשכנתה.

אין עוד אפיק השקעה בארץ שמעניק הטבת מס כל כך משמעותית לנתח אוכולוסייה רחב כל כך. כך שברור שמול האלטרנטיבות, זה אחד מהגורמים להתייבשות הבורסה, ולהבדיל - לעליית מחירי הדיור.

בהקשר הזה אין ספק שהורדת מס רווחי הון תועיל לבורסה, והיא יכולה דווקא להביא לעלייה בסך תקבולי המדינה ממס רווחי הון, שתנבע מעלייה במחזורים וברווחיות. כמו כן, נראה כי יהיה קל מאוד להעביר הפחתה במס רווחי הון אם היא תבוא מול עלייה במיסוי הנדל"ן. זו פשוט החלפה של מיסוי הון במיסוי הון אחר.

ההצעות של ועדת האוזר נכונות כולן, ובטח עדיפות על הארכת שעת המסחר, שהביאה סוחרים רבים לבהות במסכים עוד שעה, אך הצעד הנכון הוא דווקא הרפורמה אמיתית במיסוי הנדל"ן בישראל, שתקרר את השוק ותחזיר את המשקיעים הפרטיים לבורסה.

הכותב הוא הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מנורה מבטחים