ארדן מתלבט: האם להעניק גישה לארונות התקשורת של בזק?

מבדיקות שנעשו במשרד התקשורת עולה שברוב מדינות העולם לא נעשה שימוש באופציה של גישה לארונות התקשורת למתחרים ולכן חבל לבזבז זמן על שירות שלא יתרום לתחרות באופן מיידי

משרד התקשורת בוחן האם במסגרת התחרות בשוק התקשורת הקווי, יש לחייב את בזק לאפשר למתחרים גישה לארונות התקשורת שלה בשלב הראשון או שיש להמתין אם האופציה לשלב מאוחר יותר לאחר שמפעילים מתחרים ייכנסו לשוק. המשרד הגיע למסקנה שגישה לארונות תקשורת לטובת המתחרים היא אופציה שכמעט ולא מומשה בעולם ולכן ספק אם כדאי להקדיש לכך מאמץ כרגע ולכן יש לחזור ולדון בכך בעתיד.

הגישה לארונות הרחוב של בזק התבקשה על ידי סלקום שרואה בכך אפשרות להרחיב את מגוון האמצעים בתחרות מול בזק, על ידי כך שתוכל להציב ארונות תקשורת משלה בסמוך לארונות של בזק.

נסביר כי הבעיה הכי כבדה עבור כל מפעיל מתחרה היא להגיע לבית המנוי. לפיכך קיימת אפשרות להתחבר למנויים על ידי הצבת ארון תקשורת סמוך לארון של בזק ופשוט להעביר את חוטי הנחושת של הלקוח מארון אחד לשני. לחילופין, להתחבר לצומת תקשורת מרכזית ולקבל מבזק גישה מקצה לקצה, כלומר בזק מעבירה את החיבור ללקוח לאחריות המפעיל המתחרה לכל אורך הרשת שלה.

האופציה הראשונה שנקראת בעגה המקצועית (SLU) מחייבת השקעה יותר גדולה מצד המפעיל המתחרה כי הוא צריך להציב ארונות תקשורת בסמוך לארונות של בזק וזו בעיה לא פשוטה, אם כי יש לה יתרונות ביכולת של המפעיל המתחרה לספק יותר שירותים באיכות יותר גבוהה. האופציה השנייה היא יותר זולה ופשוטה כי המתחרים קונים מבזק את כל הקו וחוסכים את ההשקעה. אופציה זו שנקראת (Bit-stream access) היא הפופולרית בעולם ונפוצה ברוב המדינות.

משיחות עם גורמים שונים עולה כי במשרד התחילו להרהר באפשרות לבטל את האופציה הראשונה משום שראו שמלבד סלקום אף חברה לא ביקשה לספק שירות במודל של השקעה בהצבת ארונות תקשורת, ובנוסף סלקום שביקשה אישור לניסוי במודל וקבלה - לא מימשה אותו.

נסביר שמשרד התקשורת כפה על בזק לשתף פעולה בניסוי עם סלקום מאחר והתנגדה. המשרד גם כפה על בזק, לבקשת סלקום, למסור לה את כל פריסת ארונות התקשורת שלה ברחבי הארץ כדי שסלקום תוכל להחליט היכן היא רוצה לבצע את הניסוי, על פי מיקום ארונות התקשורת שלה. התוצאה היא כאמור שלא קרה כלום והניסוי לא התממש ועלה חשש לפיו סלקום לחצה על המשרד כדי לקבל אינפורמציה על רשת בזק מבלי שבאמת התכוונה לבצע את הניסוי.

בסלקום דוחים את הטענות על הסף ומחזירים את הכדור לבזק ולמשרד התקשורת. בחברה טוענים בדיוק ההיפך - שהם רוצים להתקדם עם הניסוי ואולם בזק לא מוכנה לאפשר אותו בתנאים שקבע המשרד והם שיש לאפשר לה להתחבר עד לבית הלקוח והיא מוכנה לאפשר נגישות עד מחוץ לבית, כך שסלקום תידרש להניח נחושת חדשה משלה לבית הלקוח, מה שאינו מתקבל על הדעת מבחינתה, וזה גם לא מה שהתכוון משרד התקשורת.

בסלקום שוקלים להגיש תלונה למשרד בימים הקרובים משום שהם מרגישים שבזק מוליכה אותם שולל בכל הקשור לנכונותה להסכים לתחרות מצד מתחרים חדשים בשוק התקשורת הקווית. ממשרד התקשורת נמסר שכרגע אין כוונה לבטל את השירות או את הניסוי, אבל לא מסתירים את העובדה שיש על כך מחשבות ודיונים.