דיפלומט שוב מעלה מחירים: 7 מוצרי מזון יתייקרו ב-6%

זאת החל מ-1 באוקטובר ■ בין המוצרים: מיונז היינץ, עוגיות מילקה וחרדל דיז'ון ■ קמעונאי ל"גלובס": "זו חוצפה, ניסיון למחטף של עוד רווח"

אחרי שהקפיצה את מחירה של טונה סטארקיסט בשתי פעימות, חברת דיפלומט מעלה שוב מחירים. דיפלומט הודיעה לרשתות השיווק כי בכוונתה להעלות את מחיריהם של 7 מוצרי מזון המשווקים על-ידה בשיעור של 6%, וזאת החל מ-1 באוקטובר 2013.

המוצרים שמחיריהם צפוי לעלות הם מיונז היינץ, שוקולד טובלרון, שוקולד קוט'דור, עוגיות milka, חרדל היינץ, חומץ בלסמי של ג'קובזי וחרדל דיז'ון.

ברשתות השיווק מותחים ביקורת חריפה על חברת דיפלומט וטוענים כי אין לחברה סיבה ממשית להעלות את המחירים.

לדברי אחד הקמעונאים, "זו חוצפה. זה ניסיון למחטף של עוד רווח. המוצרים שמדובר בהם הם גם כך מוצרים עתירי רווח, שאין שום צורך להעלות בהם מחירים. אפילו שטראוס-עלית לא העלו בשוקולד מחירים". (קבוצת שטראוס מאשרת ל"גלובס" כי אין לה כל תוכנית להעלות את מחירי השוקולד).

לדברי קמעונאי אחר, "דיפלומט קבעה עליית מחיר גורפת במוצרים האלה של 6%. מה עלה שהם צריכים להעלות מחירים? אם נניח שמחירי הקקאו עלו, אז איך יכול להיות שהכול עלה ב-6%?"

שוקולד טובלרון 200 גרם נמכר לצרכן בישראל במחיר של 20-22 שקל. לשם השוואה, אותו השוקולד נמכר באמסטרדם לצרכן במחיר של 11-12 שקל, ללא מבצע ובחנויות שכונתיות הנחשבות ליקרות יותר. ברשתות אומרים כי המחיר הגבוה נובע ממחיר הקנייה הגבוה מחברת דיפלומט.

כדי להגביר מכירות, דיפלומט נוהגת לעשות מבצעי מכירה בחגים, ואלה ממחישים שוב את המרווח העצום שיש לה על המוצר. כך גם מיונז היינץ, שנחשב למוצר מוביל, אשר דיפלומט העלתה את מחירו לפני פחות משנה, וכעת מדובר כאמור בעליית מחיר נוספת.

ברשתות השיווק מותחים גם ביקורת חריפה על דיפלומט על אי-הוזלת הטונה סטארקיסט, בה מחזיקה החברה ב-50% מהבעלות ואחראית למכירתה והפצתה לרשתות השיווק. מחירה של טונה סטארקיסט עלה בשנה החולפת בשתי פעימות, ומחירה של רביעיית טונה נסק ל-25-27 שקל לצרכן.

לדברי אחד הקמעונאים, "הטונה ירדה בעולם בצורה דרסטית, 15% ויותר, ואנחנו לא מקבלים ירידת מחיר. דיפלומט לא מורידה את המחיר. למה שתוריד? ראית פעם שמורידים כאן מחיר? לא רק שהם חצופים שהם מעלים מחיר, למה אנחנו לא רואים הוזלות בטונה?"

חברת דיפלומט סירבה להגיב לידיעה.

מוצרי דיפלומט שיתייקרו
 מוצרי דיפלומט שיתייקרו

מתחת לרדאר של הצרכן / פרשנות

זה לא במקרה שחברת דיפלומט מרשה לעצמה להעלות פעם נוספת את המחירים ואף לעמוד במה שעלול להתברר כחזית חדשה לעליות מחירים בשוק. הניסיון מלמד שכאשר ספק אחד עולה על הרכבת - יתר הספקים ממהרים לקפוץ עליה.

דיפלומט הוקמה לפני 45 שנה כחברת הפצה. למרות שהיא כבר מזמן חברת מזון ומוצרי צריכה לכל דבר, היא עדיין נתפסת כחברת הפצה שלכאורה, ורק לכאורה, אין לה אחריות של ממש למחירים.

להבדיל מחברות אחרות, הצרכן לא מכיר את חברת דיפלומט, לא יודע אילו מותגים היא משווקת, וממילא גם לא העמיד אותה על דוכן הנאשמים, אפילו לא בימי חרם הקוטג'.

דיפלומט עושה כל מה שהיא רוצה בשוק, ואין פוצה פה ומצפצף. רק כדי לסבר את האוזן, נציין כי דיפלומט היום היא הספקית השביעית בגודלה בשוק, ולפי נתוני סטורנקסט, היא מחזיקה ב-3.5% מכלל מכירות מוצרי המזון והצריכה. לשם המחשה, החברה גדולה יותר מסנו ומחוגלה קימברלי, אך מוכרת הרבה פחות.

דיפלומט משווקת את כל המוצרים של פרוקטר אנד גמבל ואחראית לרמת המחירים שלהם, לרבות של מותג הגילוח ג'ילט. תחקיר שפרסם "גלובס" בעבר חשף כי מותגי פרוקטר אנד גמבל נמכרים במחירים הגבוהים בעשרות אחוזים בהשוואה למחירים שבהם נמכרים אותם המוצרים בדיוק באנגליה.

פרוקטר רכשה 50% מחברת טונה סטארקיסט, ומאז מחיר הטונה רק הלך ונסק. גם היום, כשמחיר הטונה בעולם בירידה, בדיפלומט לא ממצמצים ומשאירים את המחיר על כנו.

החברה משווקת גם את מוצרי היינץ, ולפי בכיר בשוק היא מחזיקה בבעלות 50% על הפעילות בישראל. לאחרונה היא קיבלה לידיה גם את הזיכיון על מותג דגני הבוקר קלוג'ס, וזאת לצד מותגי מזון, צריכה ובישום רבים אחרים שהיא מוכרת בישראל.

חברת דיפלומט, בהובלה של הבעלים נועם ויימן הידוע בחושים העסקיים המפותחים שלו, צמחה לאימפריה של ממש מתחת לרדאר של הצרכן.

היא נחשבת לחברת הפצה מצוינת, ויחד עם הכוח שצברה היא מנצלת אותו כעת לעליית מחירים, תוך שהיא יודעת שהצרכן לא יקום, לא יתלונן, וממילא גם לא יחרים את המוצרים שלה - כי הוא אפילו לא יודע מי האבא הישראלי שלהם.