השוק לקראת הודעה גורלית

הקאמבק של האמון בפד': תנודתיות מדד הפחד פוחתת

מחר (ה-18 לספטמבר) אמור הבנק המרכזי האמריקאי לקבל החלטה חשובה מאוד. היא עוסקת בדבר האפשרות לצמצום ההרחבה הכמותית שהוא מנהל, הן בכמות והן באופי הנכסים. ההנחה הכללית מדברת על צמצום של 10 מיליארד דולר ברכישות אג"ח מדינה, כאשר לא יוקטנו עדיין הרכישות של האג"ח מגבי משכנתאות. אלו ימשיכו לעזור להתאוששות המתמשכת של שוק הנדל"ן בארה"ב, בתנאי שהריבית הנדרשת לא תעצור תהליך זה.

ההחלטה היא חשובה כי זו הפעם הראשונה שהבנק המרכזי החשוב בעולם רואה לנכון להקטין את כמות התמריץ המוניטארי. מה מניע את הפד לעשות זאת? עדיין לא ברור לחלוטין. נכון שיש נתוני מקרו-כלכלה טובים יותר בתחום הייצור, והשירותים, אבל המספרים בתעסוקה, ובתוצר הכללי, עדיין לא מתקרבים למצב של משק שצריך ריסון כלשהו.

בסקירה אציג את מצב מדד המניות העיקרי של ארה"ב, מדד S&P 500 , ממש לפני אותה החלטה, וזאת מן ההיבט הטכני, על מנת להבין לאן השוק פנה לקראת אירוע חשוב זה.

לפני שאציג את המדד עצמו, אני רוצה להראות שני גרפים הנוגעים לדבר. תחילה, מבט על עלות המימון האמיתי של נוטלי ההלוואות השונות במשק, ואח"כ מבט על החשש המובנה אצל המשקיעים.

את הראשון נראה בעזרת גרף התשואה של האג"ח הממשלתי לעשר שנים (שבועי):

משה שלום אגח
 משה שלום אגח

קשה להשלים בין התמונה הזו וההיגיון הישיר הנובע ממעשי הפד. הרי מדיניות ההרחבה האחרונה (QE3), בדומה לדומיה, הייתה אמורה להביא לירידה נוספת באותה תשואה. אבל כפי שעיניכם רואות, היא נמצאת כעת בגבהים שעד לא מזמן נחשבו לבעייתיים, ומסוכנים להתאוששות.

טכנית, אין למעשה דבר החוסם את התשואה מלהגיע עד 3.2%. (דרך אגב, יש הרואים בעצם העליות האלו הוכחה לשיפור הכלכלי האמריקאי, עקב האינפלציה ששיפור כזה יחייב בעתיד). מעשה הצמצום אמור רק להחמיר את המצב, אלא אם כן אנו עדים כאן לתופעת ה-"קנה בשמועה, מכור את בהודעה".

להצגת פסיכולוגית המשקיעים, אציג את מדד ה-VIX (מדד המורכב מסטיות התקן של האופציות על המדד). גם הוא שבועי:

משה שלום ויקס
 משה שלום ויקס

לפי הנראה כאן, ברור שאין שאננות כפי שהייתה בתחילת השנה, אבל גם לא חשש, וחרדה, גדולים. משהו באמצע, אינדיקאטור המומנטום המתכווץ (מטה) מראה שהתנודתיות של אותו חשש הולך וקטן לקראת הימים האלה. ניתן לומר שהמשקיעים מאמינים בפד, ובמעשיו, ולכן החשש פחת.

ועכשיו למדד עצמו. תחילה אזכור של הטווח הארוך מאוד:

משה שלום ארוך
 משה שלום ארוך

אני מחייב את עצמי לבדוק גרף חודשי זה, כל כמה חודשים, על מנת לראות אם האופציה המובנית בו, בוטלה, או לא. ובינתיים, זה לא קרה. הייתה פריצה של הקו העליון, אבל ממש לא משמעותית בינתיים, וזו יכולה להפוך לפריצת שווא מאוד מהר. לעומת זאת, אינדיקאטור ה-RSI הגיב לקו המגמה שלו, הגיב בשלילה, וממשיך לקיים את הסטייה השלילית המתמשכת כל כך הרבה זמן.

בטווח הבינוני (גרף שבועי):

משה שלום שבועי
 משה שלום שבועי

כאן המצב ממש מעניין, ובעייתי במקצת, לטווח הבינוני-ארוך, למרות שבטווח הקצר יש סיכוי טוב לראות שיאים חדשים במדד. איך כל זה יקרה? המחיר עצמו כלוא בתוך יתד ענקית, כאשר שני שיאיו נתקעו כבר בדופן העליונה שלה. הסבירות המיידית היא שנראה הלוך ושוב עולה בתוך אותה מסגרת טכנית, עד לשבירה מטה שלה. לכן, מספר כמו 1750 יכול בהחלט להופיע במהלך כזה.

הבעיה הגדולה תהיה כאשר תשבר הדופן התחתונה של אותה יתד, ואז תיכנס לפועל הסטייה השלילית הקיימת בין המדד לאינדיקאטור המומנטום שלו (מטה), אשר בעצמו חוזר מערכים גבוהים ביותר.

בסה"כ ניתן לסכם את כל הנאמר, ולומר, ששוק המניות האמריקאי נמצא ברמות גבוהות, אחרי ריצה גדולה, ויפה, מאז 2009, ובמיוחד מאז אמצע 2011. כל זה בעזרתם האדיבה, והמרחיבה, של כל הבנקים המרכזיים החשובים בעולם.

התשואות הגבוהות באג"ח, חוסר הפחד של המשקיעים, המבנה של הטווח הארוך מאוד, ושל זה הבינוני, כול אלו אומרים לי שתהליך מתמשך של צמצום אותה ההרחבה יכול בהחלט להוות טריגר למשהו שלילי ארוך טווח. עלינו לעקוב אחרי המגמה של כל טווח בנפרד, ולהחליט על פיהן, מתי כל זה יתחיל לקרום עור וגידים, ברצינות.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.