תפוח אדמה רדיואקטיבי

את הדוח הזה משרד התחבורה יתקשה לטאטא ולהעלים

בשנים האחרונות פיתח משרד התחבורה מיומנות רבה ב"נפנוף" ובהתעלמות ממסמכים ומחקרים, שסתרו את דעתו המגובשת של השר כ"ץ על העדר התחרותיות בענף הרכב. כשהצוות הבין-משרדי העלה סייגים על חלק מהמלצות הליבה, ההערות הבעייתיות זכו להתעלמות.

כשירון זליכה בכבודו ובעצמו אמר בפומבי שהמניעים מאחורי הקמת הוועדה היו פוליטיים-פנימיים, הוא סווג מיד בתור "איש אופוזיציה" ועבר דה-לגיטימציה במשרד התחבורה. דוח חברת הייעוץ שלדור קובע שיש תחרותיות, שהרווחיות סבירה ושגורם העיוות המרכזי הוא המיסוי הכבד על רכב? כנראה כותביו "נחשפו יתר על המידה ליבואני הרכב". כנ"ל במקרה של כתבות לא אוהדות או במקרה של דעות פנימיות במשרד התחבורה עצמו.

אלא שאת דוח הממונה על ההגבלים העסקיים יהיה קשה מאוד למשרד התחבורה לנפנף ולהעלים. זהו לא דוח של חברת ייעוץ חיצונית או דעה של גורם בעל אינטרסים, אלא פרי עבודת מחקר של הרשות להגבלים עסקיים, שנמשכה חמש שנים כמעט. בחיפוש אחרי מידע, חוקרי הרשות "הפשיטו" את ענף הרכב והליסינג מסודותיהם הכמוסים ביותר, החל בשולי הרווח על כל רכב ורכב וכלה בהנחות לחברות הליסינג.

החוקרים אספו ארגזים של חומרים ולקחו את הזמן - הרבה זמן - בניתוח הנתונים לפי מדדי תחרות וריכוזיות בינלאומיים מוסכמים. בקיצור, הם עשו עבודה שוועדת זליכה והבאים אחריה לא היו יכולים לעשות, בוודאי לא במגבלות הזמן שעמדו לרשותם ובנגישות לחומרים גלויים.

השורה התחתונה העולה מהמסמך היא שמשרד התחבורה מחפש את המטבע מתחת לפנס. בענף הרכב והליסינג יש כשלים תחרותיים, כמו בכל ענף גדול, ויש גם יבואנים "שעושים קופה" על הלקוחות ומרוויחים הרבה ומפעילים כוח תחרותי סמוי על חברות הליסינג. את כל זה ידענו גם בלי לקרוא את הדוח. אבל בתנאים של שוק חופשי, כאשר שואפים להיצמד לחוק ולמסגרת המשפטית, דוח הרשות קובעת שלרגולטור אין כלים מעשיים לפתור את הכשלים הללו בלי ליצור עיוותים נוספים וחמורים יותר.

דוח הרשות זורק את הכדור היישומי למשרד התחבורה ולוקח את תפקיד שחקן הספסל. מצוינת בו, למשל, תמיכה של הרשות בהצעת החוק של השר כ"ץ ולפיה תהיה לו סמכות להתערב במתן זיכיונות רכב "בהתייעצות עם רשות ההגבלים". ספק אם הרשות מבינה שהמשמעות של "התייעצות", מבחינת שר התחבורה, תהיה "השגת הסכמה של הרשות ואם כזו לא תושג אזי תהיה התעלמות מדעתה של הרשות".

אסור להמעיט בהשלכות הדוח הזה על המשך ההתנהלות סביב התחרותיות בשוק הרכב. הדוח הוכן לבקשת ועדת הכלכלה כחלק מהדיונים ב"חקיקת הדגל" של משרד התחבורה - חוק רישוי הרכב, שאמור לתת לשר התחבורה סמכויות כמעט טוטאליטריות בענף שעליו הוא מפקח. עכשיו רק צריך לחכות ולראות כיצד ינסה המשרד לנטרל את תפוח האדמה הרדיו-אקטיבי שהוטל לחיקו.