האם זו העיר שלכם?

צ'ק ליסט לאזרח, תושב העיר היוצא אל הקלפי להצביע

בעוד כחודש וחצי יבחר הציבור הישראלי את האנשים שינהלו את חייו ב-5 השנים הבאות. במדינה שהתרגלה לדבר ולנשום ביטחון מדיני ופוליטיקה ארצית, יש נטייה לזלזל בחשיבות השלטון המוניציפלי. ראשי ערים לא נתפסים כאן כמנהיגים, כמי שצריכים להוכיח שבאמתחתם תפיסת-עולם אורבנית מקיפה. הציבור רואה אותם יותר כמנהלים: אם המדשאות מכוסחות בזמן, האשפה מפונה במועדה, ובאופן כללי אם ראש הרשות המקומית מפגין "עשייה", יש לו סיכוי טוב לזכות מחדש באמון הציבור. כלומר, אותו חלק זעום של הציבור שיטריח את עצמו לקלפי.

בשבועות הקרובים ראשי הרשויות המקומיות יתהדרו בפרחים המיותרים ששתלו באיי-התנועה, בשיפוץ היומרני שערכו בהיכל התרבות המקומי ובמזרקה שהציבו בכיכר. הנה כמה המלצות לשאלות חשובות יותר שכדאי לשאול לפני שאתם מחליטים למי לתת מנדט עד 2018:

מה רמת הצפיפות בבתי-הספר? התקן הישראלי קובע תקרה - 40 ילד בכיתה. אבל ראש עיר שמחליט לדלל את הצפיפות הנוראה יכול לבנות עוד כיתות ובתי-ספר, ולהפוך את מערכת החינוך למקום מרווח ורגוע יותר. יש לזה מחיר - אבל מחיר הוא ברוב המקרים עניין של סדר עדיפויות.

כמה שטחים ירוקים פתוחים יש בעיר? הרף שהממשלה הציבה הוא שבעה מ"ר ירוקים לתושב, וקיומו של פארק ציבורי במרחק סביר מכל אזור מגורים. ערים רבות בישראל לא עומדות ברף הזה. פארקים ציבוריים ושטחים ירוקים הם הפוגה ברצף הבטון האורבני, שמשפיעה על איכות החיים והאוויר של כל האוכלוסייה.

היכן ממוקמים הולכי-הרגל במדרג העדיפויות העירוני? האם המדרכות נוחות ומזמינות להליכה האם יש בכל מקום מעברי-חצייה מוארים ובטוחים? האם ניתן להוביל תינוק בעגלה בביטחון ובלי לבצע תמרונים אקרובטיים? ומה מצב הנגישות בעיר? ראש עיר שדואג לקשישים ולנכים שנעים בכיסאות-גלגלים, ידאג גם לכלל התושבים.

מה מצב שבילי האופניים?

איפה מתרחש רוב המסחר בעיר? האם הרחובות חיים ותוססים, או שלב העיר מת, וכדי לעשות קניות צריך לנסוע לקניון ענק שקם בפאתי העיר בעידודו של ראש העירייה הגאה?

מה מצב התחבורה הציבורית בעיר? כמה אוטובוסים פועלים בה יחסית לגודל האוכלוסייה? האם ההסעה מתוכננת כך שניתן להגיע לכל מקום - לעבודה, ללימודים - ברגל, באופניים או בתחבורה ציבורית, או שאנשים בכלל והורים בפרט צריכים להעביר חיים שלמים ליד ההגה?

מה מצב הניקיון בשטחים הפתוחים? את הרחובות כולם (פחות או יותר) יודעים לנקות. אבל האמת מתגלה בשטחים הציבוריים, בחופי הים הלא מוכרזים (אם יש כאלה), בוואדיות, בחורשות. אם שם הלכלוך נערם, הגיע הזמן לנער את ראש הרשות.

איך העירייה מנהלת את חופי הים (אם יש לה)? האם היא מאפשרת לזכיינים פרטיים לנכס אותם לעצמם? האם היא מעודדת השתלטות נדל"נית על החופים? האם היא גובה תשלום בכניסה לחוף? וכמה עולה החניה?

האם העירייה מעודדת פעילות קהילתית? שוק קח-תן, שוקי איכרים, גינות קהילתיות, מופעים פתוחים בפארקים ובגינות הציבוריות, עסקים קטנים ומסחר מקומי. עיר טובה היא עיר שחותרת לצדק חברתי ולצדק סביבתי. האם זו העיר שלכם?.

הכותב הוא מגיש התוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל