הכרעה על טריליון שקל

ההחלטה בעניין יצוא בגז חייבת להתקבל בהליך דמוקרטי תקין

אוצרות הגז הטבעי שנתגלו סמוך לחופי הארץ מספקים הזדמנות חסרת תקדים בהיקפה לפיתוח התעשייה הלאומית, ולביסוס עצמאותה הכלכלית של מדינת ישראל. הגז מהווה נכס אסטרטגי בעל חשיבות ביטחונית שיפחית את תלות המדינה ביבוא מקורות אנרגיה ואת פגיעותה לסנקציות מדיניות. התוויית המדיניות בסוגיית יצוא הגז תהיה בעלת השפעה מכרעת על עתיד הדורות הבאים, ובמבט לאחור היא עשויה להיזכר כהישג או כהחמצה בעלי משמעות היסטורית.

החלטה בסדר-גודל כזה חייבת להתקבל בהליך דמוקרטי תקין של הרשות המחוקקת, אחרי דיון ציבורי רציני ומעמיק. כך סברו השר להגנת הסביבה, חצי מחברי-הכנסת אשר התאגדו בדרישתם להעמיד את הסוגיה להכרעת בית-המחוקקים, ופעילים חברתיים וסביבתיים שניהלו מאבק ממושך להנהגת שקיפות ציבורית בכל הנוגע לשימוש במשאבי הטבע השייכים לכולנו.

ממשלת ישראל התעלמה מאותם גורמים והעבירה באמצע חודש יוני, במחטף עוקף כנסת ודיון ציבורי, החלטה באשר ליצוא הגז. בהליך קבלת החלטה כזה יש משום ערעור על מוסכמות-יסוד דמוקרטיות. בנוסף, העובדה שמדובר בהחלטה הרת-גורל בסדר גודל של טריליון שקל, סכום אגדי במחוזותינו, מבהירה את נחיצות קבלתה תוך שקיפות ציבורית מרבית. גם טענת הממשלה, שלפיה היה צורך לקבל החלטה תוך זמן קצר, והבאתה לכנסת הייתה עלולה לעכבה, אינה נסמכת על עובדות, כי רוב חברי ועדת הכלכלה בראשותי התחייבו לקיים את הדיונים בנושא במהירות, ולסיימם במשך הפגרה.

זינוק וצמיחה ארוכת שנים

ישראל מתאפיינת כיום בפריון (תפוקה לעובד) שהוא מהנמוכים בעולם המפותח. וזה מתבטא גם ברמות השכר לרוב העובדים. הרווח שמניבים מיזמי הסטארט-אפ מגיע רק לקבוצה קטנה, והערך המוסף והתעסוקה הנלווים אליו עוברים לחברות מעבר לים, בזמן שהמשק הישראלי נותר מאחור.

בכוחן של עתודות הגז לספק זינוק וצמיחה ארוכת שנים לתעשייה המקומית, שכה משוועת להם, ולחזקה כמקור לתעסוקה וליצוא, בהתבסס על פיתוח טכנולוגיות חדשניות ותוצרים, דוגמת אמוניה, פלסטיק, אתנול, מתנול לתחבורה ואחרים.

ברור שעל ישראל לייצא אחוז מסוים מן הגז, ולהבטיח תשואה כלכלית ראויה למשקיעים, לרבות המשקיעים הזרים. אך הפגם המרכזי בהחלטת הממשלה במתכונתה הנוכחית, הוא שנעדרת ממנה התחייבות לדאוג בראש ובראשונה לאספקת גז לתעשייה הישראלית כתנאי לכל יצוא. בלעדי תנאי זה לא נוכל להבטיח בניית תעשייה בת-קיימא בישראל.

על ראש הממשלה בנימין נתניהו לנקוט צעד הגון ואחראי ולהשיב את ההכרעה בנושא למקומה הראוי בוועדת הכלכלה של הכנסת. ביכולתנו לעבוד יחד, בשיתוף-פעולה ובמהירות, ולהגיע להחלטה ראויה שהחברה כולה תצא נשכרת ממנה. על נבחרי הציבור לפעול יחדיו, באמצעות מתת הגז הטבעי, למימוש חזון הצמיחה, שרוב הציבור נהנה מפירותיה, ולא רק חלק זעום ממנו.

נעשה כן באמצעות שדרוג התעשייה הישראלית והבטחת שכר ראוי לעובדיה. כל שנדרש לשם כך הוא לשאת עינינו אל העתיד ולהתנהל ביושרה, בחוכמה ובשקיפות ציבורית.

הכותב, ממפלגת העבודה, הוא יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת