סוכת השקעות: על אילו 4 מניות ממליצים בדש ברוקראז'?

אם ערך הוא טעם וצמיחה היא ריח, מחלקת המחקר של דש ברוקראז' יודעת להציע 4 מניות מקומיות העונות לדרישות החג ■ ארבעת המינים, גרסת שוק ההון

בבילון: אין ערך ויש צמיחה

בבילון היא חברת צמיחה בהגדרה, הפועלת באחת התעשיות הצומחות ביותר בעולם - הפרסום/חיפוש מקוון. החברה הציגה שיעור צמיחה של כ-90% בשנת 2011 ושל כ-207% בשנת 2012. לא ניתן להתעלם מכך שבשנת 2013 הצמיחה צפויה לרדת משמעותית, לשיעור דו-ספרתי נמוך, אך מדובר בעצירה כפויה של התעשייה כולה, לאור שינוי מדיניות באופי השותפות עם גוגל.

במחצית השנה השנייה נראה כי התעשייה, ובכללה גם בבילון, חוזרת לצמוח בשיעורים גבוהים משמעותית לעומת המחצית הראשונה. הצמיחה של חברות מסוגה של בבילון תלויה בעיקר בהיקף ההוצאה לפרסום שהיא מבצעת.

בבילון האטה את קצב ההוצאה לפרסום במחצית הראשונה כתוצאה ממדיניות גוגל. כעת, כאשר מרבעון לרבעון התלות בגוגל יורדת משמעותית, החברה צפויה ללחוץ חזק על דוושת הוצאות הפרסום. אנו מעריכים, כי 2014 תאופיין בחזרה לצמיחה אורגנית של למעלה מ-20%.

אולם החברה לא תסתפק כנראה בצמיחה אורגנית, וצפויה לבצע מיזוג אנכי בשרשרת האספקה עם חברת Iron Source הישראלית. שילוב גודלה של בבילון בעולם ה-Search, יחד עם יכולותיה של Iron source בתחום המובייל, צפוי לייצר אולי את החברה המשמעותית ביותר לייצור כסף בתחום החיפוש והפרסום המקוון במובייל. אנו צופים לחברה הממוזגת, אם וכאשר, פוטנציאל צמיחה גדול מאוד בשורה העליונה, אך הרבה יותר משמעותי בשורה התחתונה.

סאפיינס: יש ערך ויש צמיחה

סאפיינס היא חברת טכנולוגיה צומחת, המוכרת בעיקר תוכנה כחברת ערך צומחת, בשל העובדה כי מרבית פעילותה מיושמת בענף מסורתי, כבד ובעל אמצעים - ענף הביטוח והפיננסים.

תעשיית הביטוח חווה זה מספר שנים צמיחת פרמיות נמוכה, המאלצת את חברות הביטוח לחפש דרכים לחולל מהפכה בתעשייה הנאבקת בגידול בעלויות. כך, טכנולוגיה הפכה לחלק חשוב מהאסטרטגיה של מבטח להיות יותר תחרותי בהיבט התפעולי ועמיד מספיק מבחינה כלכלית.

מכירת הטכנולוגיה לענף זה מאופיינת בתהליכי מכירה ארוכים ותובעניים, עם רווחיות שגדלה רק לאורך השנים. הצד החיובי הוא, שמרגע שהחברה זוכה בלקוח, הוא נשאר איתה שנים ואז ניתן לצפות להכנסות חוזרות ממנו, כך שתזרימי המזומנים יציבים למרות התחרות הקשה.

הכנסות חוזרות משמעותן רווחיות גבוהה יותר במהלך השנים שלאחר ההטמעה. חוזה המשך מהסוג הזה נחתם באחרונה מול תאגיד ביטוח בריטי, וגם כלל ביטוח הישראלית בחרה בפתרונות החברה.

הערך בהשקעה בחברה מגיע מהיציבות היחסית שאינה אופיינית לחברות תוכנה, בקופת החברה כ-29 מיליון דולר והיא מתכננת גיוס בארה"ב. בעבר החברה חילקה דיבידנד משמעותי, ואין סיבה שהיא לא תעשה זאת לצד צורכי ההון לצמיחה.

בהיבט הצמיחה יש פוטנציאל התרחבות גיאוגרפי, לצד הגדלת סל פתרונות התוכנה שלה. סאפיינס גם לא פוסלת גם התרחבות באמצעות רכישות. את 2013 צפויה החברה לסיים עם צמיחה של כ-20% בשורה העליונה.

שטראוס: יש ערך ואין צמיחה

לצד היותה ספקית המזון השלישית בגודלה בישראל, שטראוס היא גם חברת מזון בינלאומית, שעיקר פעילותה הוא קפה. במהלך השנים השקיעה שטראוס מאמצים רבים בחדירה לשוקי קפה שונים ברחבי העולם, בעיקר בברזיל ובמזרח אירופה, והיום שטראוס קפה היא חברת הקפה הרביעית בגודלה בעולם.

בשנתיים האחרונות החלה השקעה זו לשאת פירות משמעותיים יותר, בין היתר עקב ירידת מחירי הקפה הגולמי בעולם. במקביל, שטראוס שומרת על כוחה ורווחיה בישראל, על אף התחרות הגדולה ומחאת 2011.

פעילות נוספת, אשר החלה לתרום באופן משמעותי בשנה וחצי האחרונות, היא פעילות הסלטים בצפון אמריקה. שטראוס, יחד עם שותפתה לפעילות, פפסיקו, הן מובילות שוק החומוס בארה"ב, ומוכרות במקביל סלטים מצוננים נוספים. פעילויות אלו הגיעו לבשלות בשנתיים האחרונות, ומייצרות ערך באופן שוטף, שצפוי להמשיך לגדול בשנים הקרובות, עם גידולו הטבעי של שוק המזון האתני בארה"ב, הנמצא בחיתוליו.

במקביל, שטראוס שוקדת על מנועי הצמיחה העתידיים שלה: פעילות סלטים מצוננים במדינות נוספות ברחבי העולם ופעילות מים מטוהרים, בדומה לתמי 4, בסין ובאנגליה. כך, שטראוס היא מחברות הערך הבסיסיות והטובות ביותר בבורסה התל אביבית, שחלק מפעילויותיה הגיעו באחרונה לבשלות. מנועי הצמיחה של החברה יגיעו לשם במהלך השנים הבאות, ויספקו ערך משמעותי נוסף בעתיד.

בזן: אין ערך ואין צמיחה

בתי זיקוק לנפט היא חברת הזיקוק הגדולה והוותיקה בישראל. ככל בית זיקוק גם רווחי בזן תלויים במרווח הזיקוק, המגלם את הפער בין עלות חומר הגלם, נפט, לבין מחירי התוצרים.

בתחילת השנה השלימה בזן את תוכנית ההשקעות הרב-שנתית שלה, בעלות כוללת של למעלה מחצי מיליארד דולר. גולת הכותרת של התוכנית הייתה הקמת מתקן הפצחן המימני, אשר צפוי להעלות את מרווח הזיקוק של החברה בעתיד.

כצפוי, תוכנית ההשקעות הייתה כרוכה בעליית המינוף הכולל של הקבוצה, אולם סביבת מרווחי זיקוק תנודתית, וכן שינויים בענף לאורך תקופת ההשקעות, העמידו את החברה בתחילת 2013 בנקודת פתיחה בעייתית מההערכות המוקדמות. תוכנית ההשקעות צפויה להביא לגידול ברווחים ולהתייעלות תפעולית, אולם הסביבה העסקית התנודתית בענף הזיקוק אינה תומכת בפעילות החברה ופוגעת ברווחיותה.

עליית מחירי הנפט והקמתם של בתי זיקוק נוספים בעולם צפויים להעיב על סביבת מרווחי הזיקוק במהלך 2013-2014, ולהוות משקולת על רווחיות החברה. על רקע האתגרים אשר מולם מתמודדת בזן, אנו מעדיפים בשלב זה להמתין עד להתאוששות בסביבה העסקית, בציפייה כי השוק יחזור לשיווי משקל שיאפשר עמידה בתחזיות התזרים וחזרה לפסים רווחיים.