צפו בטבלה: מה עשו קופות הגמל שלכם בחודש אוגוסט?

בעקבות ירידות השערים בארץ ובעולם, הציג ענף הגמל באוגוסט תשואה שלילית ממוצעת של 0.5%, והתשואה הממוצעת מתחילת השנה ירדה ל-4.6%

נמשכות התהפוכות בענף קופות הגמל. לאחר שהפגינו התאוששות ביולי, איבדו קופות הגמל את המומנטום החיובי, והענף סיכם את חודש אוגוסט עם תשואה שלילית ממוצעת של כ-0.5%. החודש שעבר נחתם בתשואה ממוצעת של 1.6%, לאחר שביוני נרשמה תשואה שלילית ממוצעת של כ-1.5%.

כל אלה הובילו לכך שהתשואה הממוצעת בענף מתחילת השנה ירדה ל-4.6%. בהתאם, התשואה המצטברת בשלוש השנים האחרונות, שלפיה מתבצע הדירוג החודשי של "גלובס", ירדה גם היא, ועמדה במהלך התקופה על כ-19% בממוצע.

המומנטום השלילי נבע מירידות השערים בארץ ובחו"ל. כך, בעוד שת"א 25 ות"א 100 איבדו במהלך אוגוסט 2.1% ו-1.1% בהתאמה, בארה"ב נרשמו ירידות בשיעור גבוה יותר: ה-500 S&P נחלש ב-2.8%, והדאו ג'ונס נחתך ב-4.2%. גם שוקי המניות באירופה רשמו ירידות שערים, אם כי מתונות יחסית, בשיעור של 0.2%-1%. ירידות שערים נרשמו גם באג"ח הממשלתיות והקונצרניות.

אלטשולר שחם: 26% בשלוש שנים

לאחר שבחודש יולי הצליח בית ההשקעות ילין לפידות להתברג לראשונה לראש הטבלה, באוגוסט הצליח אלשטולר-שחם לכבוש מחדש את פסגת טבלת קופות הגמל הגדולות, שבה הוא ניצב כבר תקופה ממושכת. במהלך 36 החודשים האחרונים הניבה "גמל כללי", הקופה הגדולה של בית ההשקעות שבניהולם של גילעד אלטשולר ורן שחם (עם נכסים בהיקף של כ-4.2 מיליארד שקל), תשואה של 26.1%.

במקום השני בטבלה - ובפער זניח למדי - נמצאת "גמל ב'", קופת הגמל הקטנה של ילין לפידות, עם תשואה של 26% במהלך שלוש השנים האחרונות. גמל ב' הצטרפה לטבלת קופות הגמל הגדולות בחודש שעבר, לאחר שחצתה את רף מיליארד השקלים בנכסים מנוהלים.

במקומות השלישי והרביעי נשמרה היציבות. "להיט" של אלטשולר-שחם (שגם היא חצתה ביולי את רף מיליארד השקלים בנכסים המנוהלים) נותרה במקום השלישי, עם תשואה מצטברת של 25.2% בשלוש השנים האחרונות. אחריה ממוקמת קופת הגמל הגדולה של ילין לפידות (המנהלת כ-2.8 מיליארד שקל) עם תשואה של 23.2% במהלך התקופה.

ואולם, בבחינת התשואה המצטברת במהלך 12 החודשים האחרונים עולה תמונה הפוכה, שכן קופות הגמל של ילין לפידות מציגות תשואה גבוהה יותר מאלה של המתחרה. כך, בעוד ש"גמל" ו"גמל ב'" הניבו במהלך התקופה תשואה של 11.5% ו-11.6%, בהתאמה, "גמל כללי" ו"להיט" של אלטשולר-שחם הניבו תשואה של 11.2% ו-11.1%, בהתאמה.

בהקשר זה נציין לטובה את קופות הגמל של כלל ביטוח "בר", "תמר" ו"איתן כללי", שממוקמות בחציון התחתון של הטבלה. זאת משום שקופות גמל אלה הניבו את התשואה הגבוהה ביותר ב-12 החודשים האחרונים מבין קופות הגמל הגדולות: 12.7%, 12.3% ו-12.1%, בהתאמה. אך בבחינת התשואה המצטברת בשלוש השנים האחרונות (קופות הגמל הן מכשיר חיסכון ארוך-טווח ולכן חשוב לבחון את התשואות בהן על פני תקופה ממושכת), הניבו "בר", "תמר" ו"איתן כללי" תשואה מצטברת של 17.5%, 16.6% ו-15.3%.

במקום החמישי נמצאת "בר יציב" של הלמן אלדובי, עם תשואה מצטברת של 21.4% במהלך 36 החודשים האחרונים. קופותיו של בית ההשקעות (כולל יהבית, שנמצאת בתחתית הטבלה) בלטו לחיוב במהלך אוגוסט, לאחר שרשמו במהלכו תשואה שלילית של 0.19% "בלבד".

במקום השישי, עם תשואה מצטברת של 21.3% במהלך 36 החודשים, נמצאת "גמל קלאסי" של אלטשולר-שחם. בתחילת השנה כיכבה קופה זו בראש הטבלה, אך בחודשים האחרונים החלה להידרדר. זאת ועוד, במהלך 12 החודשים האחרונים הניבה קופה זו לעמיתיה תשואה מצטברת של 7.5% בלבד.

אקסלנס והלמן אלדובי בתחתית

בתחתית דירוג קופות הגמל הגדולות נמצאות, כבדרך קבע, "יסודות" של אקסלנס ו"יהבית" של הלמן אלדובי, שב-36 החודשים האחרונים הניבו תשואה של 13.5% ו-14.3% בהתאמה - כמחצית מהתשואה המצטברת במהלך התקופה של הקופות הממוקמות בראש הטבלה. עם זאת, "יסודות" מפגינה חולשה לעומת המתחרה, הן בבחינת התשואה המצטברת ב-12 החודשים האחרונים (4.8% לעומת 9.5% שהשיאה "יהבית") והן בבחינת התשואה באוגוסט (תשואה שלילית של 0.73% מול 0.19% כאמור).

בטבלת קופות הגמל הקטנות, שמנהלות בין 500 מיליון שקל למיליארד שקל, נשמרה יציבות. קופת הגמל של הראל נמצאת במקום הראשון, עם תשואה מצטברת של 20.1% במהלך 36 החודשים האחרונים. במקום השני, ובפער ניכר, נמצאת "סגנון גמל בטא" של פסגות, עם תשואה של 17% במהלך התקופה. עם זאת, אם בוחנים את שתי הקופות לפי התשואה המצטברת במהלך 12 החודשים האחרונים, פסגות מובילה, עם תשואה של 12.8% למול 11% בקופה של הראל.

"גמל כללי ב'" של אנליסט, שמדורגת במקום הרביעי עם תשואה של 16.1% במהלך שלוש השנים האחרונות, רשמה במהלך 12 החודשים האחרונים תשואה של 19.2% - שהיא התשואה בשיעור הגבוה ביותר, הן בהשוואה ליתר קופות הגמל הקטנות והן ביחס לגדולות.

את דירוג קופות הגמל הקטנות חותמת "גמל כללי", גם היא של אנליסט, שבמהלך שלוש השנים האחרונות הניבה תשואה של 16.2%.

קופות קטנות
 קופות קטנות

קופות גדולות
 קופות גדולות