כאבי נדל"ן

בכל שנה מצטרפות לגירעון ההיצע עוד עשרות אלפי יחידות דיור

מזועזעים? שבוע הגשר של עמישראל נפתח במחקר של בנק ישראל שמחק את החיוכים הצבועים. בשנים 2003-2012 עלה מחיר דירה ממוצעת ב-63% בעוד ההכנסה הממוצעת למשק בית עלתה ב-38%.

סכנה ברורה ומיידית למשק כולו. וכי מה חשבתם שיקרה אם שנה אחר שנה הממשלה ורשות המקרקעין בורחות וכושלות במבחן היחיד והקריטי המוטל לפתחן - הגדלת ההיצע?

לפני שנים קבעה הממשלה למינהל יעד שיווק שנתי מצומק ועלוב של 25,000 יחידות בשנה, לעומת צורך ברור וחד-משמעי של 45,000 יחידות חדשות בשנה. אבל גם בזה הם מפגרים. בין השנים 2005-2009 עמד ממוצע העסקאות המאושרות על 17,000 בשנה.

רק ב-2010 וב-2011 עמדה הרשות ביעד: 25,000 עסקאות מאושרות (הימים שבראש המינהל עמד ירון ביבי, שהלך באחרונה לעולמו). שנת 2012 הסתיימה ב-15,400 יחידות מאושרות. ובשנה הנוכחית כבר מדובר על 21,000 יחידות מאושרות (גם בגלל הבאזז הגדול בחריש) ואולי יתווספו עוד.

מה שאומר שבכל שנה מצטרפות לגירעון ההיצע עוד עשרות אלפי יחידות דיור. כדי לעצור את זינוקי המחיר הקטלניים צריך לסגור פערי עבר, בערך 100,000 יחידות, ולממש יעד חדש של לפחות 45,000 עסקאות מאושרות חדשות בכל שנה. במשרד ראש הממשלה מדברים זמן רב על חש יבות הגדלת היעד השנתי באופן משמעותי. אז מדברים...

לא רוצים את סאמרס

OUT. לארי סאמרס, שר האוצר של ביל קלינטון, מנהל המועצה הלאומית הכלכלית, ראשון יועצי ברק אובמה, פעם נשיא אוניברסיטת הרווארד, הודח על-ידי הציבור האמריקאי מהסיכוי להיות הכלכלן המוביל בעולם - יו"ר הפדרל ריזרב. לא רוצים אותו. אומרים שהוא אשם-אחראי למסלול שהוביל למשבר הכלכלי של 2008, שהוא מחובר-מזדהה מדי עם טייקוני הפיננסיים שלא נתנו מאז את הדין אבל המשיכו לגרוף את הכסף, וגם "שוביניסט" לא קטן.

לפני כמה שנים, בארוחת צהריים, הציע אפשרות שתת-הייצוג של נשים במדעים ובהנדסה נובע מ"זמינות שונה של כישרון בקצוות העליונים" - לא מאפליה מגדרית והעדפת מין את מינו. בקיצור: השבט אומר את דברו, לא רק בישראל.

כשנוחי רצה להיות שותף

השבוע. לפני 7 שנים. "נוחי דנקנר במשא-ומתן לשותפות בבנק הפועלים". הפרשנות: "להגיד לנוחי לא. כלכלת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה שילוב של תמנון תאגידי כמו אי.די.בי עם אחזקה בבנק הגדול במשק". איך שגלגל מסתובב.

stella-k@globes.co.il