משרד הפנים החליט להאריך כהונת הוועדה המיוחדת בחריש

להארכת כהונת הוועדה המיוחדת משמעות גדולה לכל מי שפועל היום ביישוב החדש משום שהיא זו שהחלה בהליכים מול החברות וקבוצות הרכישה ומשום שכוועדה מיוחדת, היא מחזיקה בסמכויות נרחבות יותר מוועדה מקומית

מינהל התכנון במשרד הפנים החליט להאריך את כהונת הוועדה המיוחדת בחריש, כך עולה ממכתב שנשלח בימים האחרונים לנציגי הקבלנים וקבוצות הרכישה ביישוב החדש. "בהתאם להמלצת מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, שהועברה אל שר הפנים, החל מינהל התכנון בתהליך הנדרש להארכת משך פעילותה של הוועדה המיוחדת חריש לתקופה של חמש שנים נוספות", נכתב במכתב החתום על ידי מנהל אגף מוסדות תכנון ארציים ומזכיר המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

להארכת כהונת הוועדה המיוחדת משמעות גדולה לכל מי שפועל היום ביישוב החדש משום שהיא זו שהחלה בהליכים מול החברות וקבוצות הרכישה ומשום שכוועדה מיוחדת, היא מחזיקה בסמכויות נרחבות יותר מוועדה מקומית. באם הייתה מסתיימת כהונתה כפי שתוכנן, הדבר היה עלול לגרום, בסבירות גבוה, לעיכוב בהליכי הוצאת ההיתרים כמו גם שינויי תב"ע או כל הליך תכנוני אחר.

ועדה מיוחדת פועלת בהתאם לחוק התכנון והבניה והיא מוקמת באישור ממשלה. לראשונה נעשה שימוש בכלי זה עם פיתוח והקמת העיר מודיעין מתוך מטרה להאיץ את קצב התכנון ובניית הדירות בישוב. בפעם השנייה הוקמה בנובמבר 2008 ועדה מיוחדת לפיתוח הישוב חריש. לפעילות הוועדה המיוחדת בחריש ימלאו 5 שנים בנובמבר הקרוב.

"עוד מספר שנים ילמדו מה קרה כאן ואיך מדינה שטוענת שיש לה בירוקרטיה אין סופית הצליחה בתקופה קצרה להקים ישוב עם אלפי יחידות דיור", אומר היו"ר המכהן של הוועדה המיוחדת בחריש עו"ד יגאל שחר. "אין ספק שיש להעתיק את מודל הוועדה המיוחדת לכל הארץ. זה עובד טוב מבלי לפסוח על שום נוהל או כלל בחוק התכנון והבניה. יש מה לעשות כדי להקל על הבירוקרטיה".

להערכתו של שחר, "מיום שהוקמה הוועדה המיוחדת בחריש הוכנו תוכניות מתאר ותוכניות מפורטות ותוך חמש שנים אנחנו מתחילים להוציא היתרי בניה לאלפי יחידות דיור. אלמלא הוועדה המיוחדת יש צורך בוועדות שונות שיקדמו את התכנון מחד ויפעלו להוציא את היתרי הבניה. כשמאבדים מיקוד וסומכים על יותר מוועדה אחת הדבר מאריך את ההליכים. אני מעריך שהארכת התקופה של הוועדה יאפשר למעשה לסיים כל התוכניות הגדולות שיש בקנה". שחר מעריך כי על פי קצת התקדמות התוכניות וקצב הוצאת היתרי הבנייה, בעוד כשנתיים יהיו כבר בנייני מגורים מאוכלסים ביישוב.

גם מנכ"ל חברת באמונה ישראל זעירא סובר כי שיטת העבודה של הוועדה המיוחדת מוכיחה את עצמה. "יגאל שחר וצוותו מוכיחים כי הם עושים עבודה נפלאה ויעילה לטובת כל חברות הנדל"ן הפועלות בישוב, רוכשי הדירות ופיתוח המקום. הדחיפה האישית שלהם מובילה את הישוב חריש למקום גבוה בערים מבחינת מקצועיות ומתן שירות מהיר לאזרח. לצערנו רוב הערים בישראל אינן פועלות כך ופיתוח המקום מתעכב".