"הקרב האמיתי בהון השחור לא יבוא מכך שנעלים את המזומן"

לייזי ינאי, נשיא וריפון ישראל, מגיב לפרסום על היוזמה לצמצום השימוש בכסף מזומן: "לממשלה נוח להתעלם מתופעת ההון השחור לסוגיה. האם הבשורה לכלכלה תבוא מ-300 שקל מס שייגבו מאותה מורה? זו בדיחה"

"במהלך שלא יימשך זמן רב ניתן לרשת את כל ישראל, לרבות מורים פרטיים, גננים, שיפוצניקים ואינסטלטורים באמצעי סליקה שיאפשרו תשלום אלקטרוני. אבל האם כאן נעוץ הפתרון לתופעת ההון השחור? בפירוש לא", אומר ל"גלובס" נשיא וריפון ישראל, לייזי ינאי. וריפון היא חברה אמריקאית עולמית שעוסקת בייצור של אמצעי תשלום וסליקה אלקטרוניים ומוכרת בכ-130 מדינות בעולם בהיקף של כ-2 מיליארד דולר בשנה.

הממשלה אישרה בשבוע שעבר את הקמת הצוות לגיבוש מדיניות לצמצום והגבלת השימוש בכסף מזומן במשק, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר. בעבודת הצוות יהיו שותפים גם מפכ"ל המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה, מנהל רשות המסים ובכירים נוספים במערכת הכלכלית, שיבחנו אימוץ של אמצעי תשלום אלקטרוניים כחלופה לשטרות ולצ'קים. זאת, בניסיון להיאבק בתופעת ההון השחור.

לדברי ינאי, "לממשלה נוח להתעלם מתופעת ההון השחור לסוגיה, כמו במקרה של המורה שמרוויחה 5,000 שקל לחודש, ובעלה משתכר כ-6,000 שקל, וכדי לגמור את החודש הם נותנת שיעורים פרטיים בשעות הערב. עליה יעוטו מאות פקחים חדשים של מס ההכנסה? האם הבשורה לכלכלה תבוא מ-300 שקל מס שייגבו מאותה מורה? זו בדיחה".

את התוכנית לרפורמה באמצעי התשלום במשק מוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובלשכתו מצהירים כי עם אימוץ ההמלצות שיגובשו בחודשים הקרובים, "ישראל תיחשב לפורצת דרך בתחום התשלומים האלקטרוניים". עוד מסבירים כי המהלך יוביל לצמצום תופעת ההון השחור ולהרחבת הכנסות המדינה ממסים.

"לחברה כמו וריפון, שעוסקת בתחום של מערכות סליקה, מהלך כזה לא יזיז באופן משמעותי את מחט המכירות ואת הרווחיות", אומר ינאי, "הבעיה בהחלטת הממשלה היא שאם ההמלצות של צוות לוקר לא יהיו נוחות לפוליטיקאים - הן לא ייושמו וייעלמו. בנושא הזה נכון יהיה לפעול לטווח הארוך, אלא שהפוליטיקאים יביטו אל הטווח הקצר, שכן בפוליטיקה הישראלית רק למעטים יש מניע להסתכל כמה שנים קדימה. הקרב האמיתי בהון השחור - לא יבוא מכך שנעלים את שטרות הכסף", אומר.