משקפיים לילדים: כמה זה עולה, מה מציעים בקופוה"ח?

מחירי המשקפיים לילדים מתחילים ב-300-200 שקל ונעים צפונה, אך הבשורות הטובות הן ההיצע הרחב של הדגמים והתחרות העזה על כיס ההורים ■ "גלובס" בודק מה צריך לדעת כשבוחרים משקפיים לילד, ומה נותנות קופות-החולים

בעוד שבעבר ילדים שמרכיבים משקפיים היו מחזה לא שגרתי, היום בכל כיתה אפשר למנות מספר ילדים ממושקפים, והם נתקלים, אם בכלל, בפחות קשיים חברתיים מאשר בעבר.

"אנחנו עושים עבודה תודעתית עצומה", מספרת ד"ר תמרה ויגננסקי-יפה, יו"רית החוג לרפואת עיניים לילדים ופזילה באיגוד רופאי העיניים. "לדוגמה, בפרסומות של אופנת ילדים מופיעים גם ילדים עם משקפיים - זה משהו שלא היה קיים בעבר. העבודה שלי היא גם לדאוג שילדים עם משקפיים לא ייחשבו כמשהו חריג ושירגישו נוח עם עצמם".

יעקב הלפרין, מנכ"ל ובעלי רשת אופטיקה הלפרין, מעריך כי ענף משקפי הראייה לילדים מגלגל כ-50 מיליון שקל בשנה: "כל זוג משקפי ראייה תשיעי שנמכר מיועד לילדים".

דרור דקל, אופטומטריסט בכיר ברשת אופטיקנה, מעריך כי 20% מהילדים הם לקויי ראייה, אולם רק כ-15% מליקויי הראייה מתגלים לפני גיל 5.

האם יש היום יותר ילדים לקויי ראייה מאשר בעבר, או שהמודעות לנושא עלתה? בכתבה שפרסמנו כאן בעבר על הנזקים שגורמים הסמארטפון והטאבלט לילדים, סיפר פרופ' אריה סולומון, מומחה לרפואת עיניים בקופת-חולים מאוחדת, כי העיניים שלנו לא נוצרו לעבודה ממושכת עם הטכנולוגיות האלה: "לילדים כדאי לא לעבור 3 שעות שימוש ביום וגם לבצע הפסקות קצרות במהלך העבודה. בחיי היומיום העיניים שלנו מביטות במרחב למטרות רחוקות ונעות בציר תנועה מקביל. במבט למטרה קרובה העיניים מבצעות פעולת שרירים שונה ומאומצת. מבט ממושך של שעות מול מחשב גורם למאמץ ולעייפות. ככל שהמסך קטן יותר, והמבט קרוב יותר - כך המאמץ של העיניים גדול יותר. בעיה נוספת היא הירידה בכמות המצמוצים, מה שגורם להתייבשות העין".

לדברי ד"ר ויגננסקי-יפה, המודעות גדלה, בין היתר, בשל בדיקות שגרתיות המבוצעות במהלך הילדות במסגרת קופות-החולים. לדבריה, השפעת העבודה לקרוב, מול מסך הטלפון, המחשב או בקריאה מתבטאת בכך שיש עלייה במספר הלוקים בקוצר ראייה בגילאי חטיבה ועד גיל 40: "לכך יש השפעה סביבתית בשילוב עם אלמנטים גנטיים".

האופטומטריסטים הילה לוי-גרבר ויניב פתאל, מנהלי חנות האופטיקה "מבטים" במודיעין, מספרים כי הם מבחינים בעלייה בשכיחות ילדים הלוקים בקוצר ראייה בגיל יסודי ותיכון: "אנחנו לא יודעים בוודאות ממה היא נובעת, אך חושדים בגורמים סביבתיים כמו עבודה לקרוב שכוללת לא רק צגי מחשב וטאבלטים, וגם קריאה ממושכת".

תופעה זו, לדבריהם, נפוצה בכל החברה המערבית בעולם ונסמכת על מחקר שנערך לאחרונה המשווה אוכלוסיות "נטולות מסכים" שבהן לא חלה עלייה בקוצר ראייה.

ובכל זאת, העניין הגנטי לא נשכח מהעין. "יש עניין גנטי מובהק, כלומר, ילדים שהוריהם מרכיבים משקפיים עם מספרים גבוהים יכולים להגיע למספרים דומים - אלא שהיום זה עלול להתרחש בגיל מוקדם יותר, כלומר המספרים מושפעים מהעבודה לקרוב ועולים בקצה מהיר יותר".

ומהי ההמלצה שלהם לילדי דור המסכים? "ברור לנו שקשה להגביל את הילדים של היום, שכבר מגיל 4 דבוקים לטאבלט, אבל אנחנו ממליצים לעשות יותר הפסקות".

מחירים ומספרים

לצד התרחבותן של רשתות משקפיים ייעודיות לילדים דוגמת אופטיקיד, משיקות הרשתות קולקציות מיוחדות לקהל הצעיר. לפיכך, היצע המשקפיים לילדים גדול וטווח המחירים רחב.

וכשהתחרות ערה, המחיר יורד: באופטיקה הלפרין המחירים מתחילים ב-200 שקל למסגרת כולל עדשות; ובאופטיקנה אפשר למצוא מסגרות כולל עדשות ב-250 שקל, מחירים שעולים בהדרגה עד ל-1,100 שקל עבור מסגרת ועדשות דקות.

מחירי העדשות לילדים אינן שונים מהמחירים למבוגרים, ומושפעים לא רק מהמספר אלא מעובי העדשה ומציפויים למניעת השתקפות, ציפוי נגד שריטות ועוד. התחרות קיימת גם בענף עדשות המגע היומיות עם ריבוי מבצעים גם דרך קופונים. חבילת 30 יחידות תעלה כ-100-200 שקל.

לדברי האופטיקאי אורן שיוי, בעלי חנות האופטיקה "עיניים", מבחר המותגים לילדים גדל, וכולל דמויות מוכרות לצד מותגים שבעבר לא היו בתחום הילדים כמו רייבאן: "אפשר למצוא מסגרת כולל עדשות לילד ב-300 שקל, בעוד שבעבר המחיר התחיל ב-700-800 שקל. גם לכניסת קופות-החולים לתחום הייתה השפעה על המחיר, לא רק בגלל המחיר הנגיש, אלא גם בהשפעת טרנדים. אנו עדים לתופעה שהורים רבים קונים כמה מסגרות לילד. גם תהליך המכירה היום שונה", הוא מוסיף. "בעבר ילדים רבים היו נבוכים מבחירת משקפיים, אבל היום היחס של הילדים השתנה, כך שהאחים או החברים שמלווים גם רוצים משקפיים".

ב"מבטים" מספרים כי מבצעי 1+1 שכיחים בענף משקפי הילדים, כשהתחרות היא מול ההטבות של קופות-החולים.

600 שקל דרך קופת-החולים

קופות-החולים מעניקות לילדים המרכיבים משקפיים הטבות משתנות.

בכללית ההטבה מוענקת רק למבוטחי פלטינום, והיא כוללת משקפים חינם בשווי 600 שקל עד גיל 18 - ניתן לשלם את ההפרש אם המחיר גבוה יותר. המשמעות היא שאם המשפחה מבוטחת במסלול מושלם, אפשר להעביר רק את הילד מרכיב המשקפיים לפלטינום עבור ההטבה הזו - שתינתן לאחר המתנה של 3 חודשים מרגע ההצטרפות. המימוש הוא ברשת כללית אופטיק המונה 61 סניפים.

במכבי מוענקת ההטבה למבוטחים ברובד מגן זהב. גם כאן, ההטבה כוללת תקרה של 600 שקל עד גיל 18. במצבים רפואיים של מספרים גבוהים או מצבים רפואיים קיצוניים יינתן החזר של 83% משווי הקנייה (עד כ-2,000 שקל). משך ההמתנה הוא שנה, אולם מוענק פטור בתנאים מסוימים.

במאוחדת זכאים מבוטחי שיא למשקפיים בשווי 700 שקל, בתשלום השתתפות עצמית של 10%. תקופת ההמתנה למימוש ההטבה היא חצי שנה ועל סניפי האופטיקה המורשים נמנות כ-100 חנויות.

בקופת-החולים לאומית תושק בקרוב תוכנית אופטיקה מורחבת, כנראה בהתאם למתחרות. עד אז זכאים מבוטחי הקופה להנחה של 15%-30% על מסגרות והנחה של 30% על עדשות המשקפיים. ההטבה מוענקת למבוטחים ברבדים הנמוכים יותר, קרי מבוטחי כסף וזהב.

בכל מקרה, כדאי להביא בחשבון שילדים הזקוקים לעדשות דקות (עקב קוצר ראייה גבוה) או עדשות מיוחדות אחרות (צילינדר גבוה) עשויים לחרוג מהתקרה שקבעה הקופה. עוד ראוי לזכור כי לא חייבים ללכת על כל החבילה: כלומר לרכוש מסגרת בנפרד ולממש את הזכאות דרך הקופה על עדשות בלבד.

משקפיים
 משקפיים

טיפים לבחירת משקפיים לילדים

■ לפעוטות עד גיל 3 מומלץ לבחור מסגרת קלה ככל האפשר עם גשר אורתופדי להפחתת הלחץ באזור האף, או מסגרת הכוללת אוזניות סיליקון גמישות המתלבשות על האוזניים ומונעות נפילה או תזוזת המשקפיים בעת פעילות גופנית.

■ חשוב שגודל המסגרת יכסה את כל מסגרת העין (מעל הגבה), כדי למנוע אפשרות להביט מעליה או מתחתיה.

■ משקפיים עם מוטות גמישים נוחים יותר לילדים ומאפשרים התאמה לשינויים עם הזמן.

■ חשוב להצטייד בזוג משקפיים רזרבי.

■ שתפו את הילד בבחירת הדגם, והיו קשובים לדגם המועדף עליו ובעיקר הנוח לו ומותאם לפניו.

שוקלים לעבור לעדשות מגע? חכו לגיל 12

החל מבדיקת הראייה, דרך מעבר לעדשות מגע ועד ניתוחי לייזר- ד"ר תמרה ויגננסקי-יפה משיבה על שאלות:

- מתי מומלץ לבצע בדיקת עיניים לילדים?

"מומלץ לבצע בדיקת סקר בגיל חצי שנה-שנה ובדיקות נוספות בגיל 3 ולפני הכניסה לבית הספר. אם קיימת במשפחה בעיה כגון עין עצלה, פזילה בני משפחה המרכיבים משקפיים מגיל צעיר או מחלה גנטית של העין - ייתכן שהבדיקות יתקיימו בתדירות גבוהה ובגיל צעיר יותר. בדיקות ראייה שגרתיות חשוב לבצע אצל רופא עיניים מוסמך לילדים. במקרים של קוצר ראייה יש לבצע בדיקה של קרקעית העין באמצעות הרחבת אישונים מדי שנה אצל רופא עיניים. כדאי לזכור שאופטומטריסט בודק רק את המספר ולא את בריאות העין, ובכל מקרה אינו מסמך לתת משקפיים לילדים מתחת לגיל 10".

- מדוע אצל ילדים המספר משתנה תכופות?

"הסיבה היא שהעין משתנה בגודלה ובצורתה ולכן המספרים (התשבורת של העין) משתנים. בדרך כלל הפלוסים יורדים (כלומר ללוקים ברוחק ראייה), ויכול להופיע צילינדר או שצילינדר קיים יכול לקטון. מרבית הגדילה של העין מתרחשת עד גיל שנתיים, ולאחר מכן השינויים פוחתים".

- האם משקפיים לילדים שונים משל מבוגרים?

"אין הבדל למעט הגודל והצורה. עדשות של משקפי ילדים עלולות להישרט כבר ביום הראשון, ולכן אין טעם להשקיע אלפי שקלים בעדשות יקרות מדי. אורך חיי משקפי הילדים קצר משמעותית מזה של מבוגרים. לא צריך להשקיע בעדשות הכי יקרות, אפשר להסתפק בעדשות טובות, אך חשוב שהמסגרת תהיה נוחה".

- מה חשוב לדעת בהתאמת משקפיים לילדים?

"חשוב שהמסגרת תהיה מותאמת למבנה הפנים ותכסה את אזור הגבה בילדים קטנים. אצל פעוטות כדאי לבחור במשקפיים הכוללים גשר אף ומוטות סיליקון שמחזיקות את המשקפיים מאחורי האוזניים. החומר ממנו עשויה המסגרת יכול להיות מפלסטיק, מתכת או סיליקון, לנוחות ולהתאמה לפני הילד".

- מאיזה גיל אפשר לעבור לעדשות מגע?

"בחלק ממחלות העיניים קיים הכרח לשימוש בעדשות מגע, כמו במקרים של ילדים שעברו ניתוח קטרקט בגיל צעיר, גם במקרים של מינוסים גבוהים או הבדלים גדולים בין שתי העיניים - עדשות מגע יתנו תיקון טוב יותר. בארה"ב, ילדים מרכיבים עדשות מגע כבר מגיל 8, בארץ ההמלצה היא להתחיל בגילאי 12-13 - למי שזה מתאים, ולמי שיכול להרכיב עדשות מגע. ההמלצה היא להעדיף עדשות יומיות, משום שאין צורך לנקות אותן בתמיסות. ההמלצה לגיל המאוחר ולשימוש בעדשות יומיות נובעת משיקולים היגייניים ובגלל עקב ריבוי אלרגיות באזורנו. מי שבוחר להרכיב עדשות מגע, חייב להצטייד גם בזוג משקפיים".

- מאיזה גיל אפשר לעשות ניתוח להסרת משקפיים בלייזר?

"ניתוחים לתיקון הראייה רלוונטיים מגיל 18, ולא כל אחד מתאים לניתוח זה".