לידיעת ביבי, יאיר וקרנית

הם בחגיגות לא רלבנטיות, היא משדרת עסקים כרגיל כשהם לא

אני לא יודע איזו מהנורות שנדלקו בשבוע שעבר יותר אדומה, זו של הדולר שהגיע ואף חצה מטה את מחסום 3.50 שקלים לדולר או אלו של נתוני האמת שפרסמה הלמ"ס, שהצביעו על הדרך הסלולה של המשק הישראלי למיתון. מה שברור הוא שיש קשר הדוק בין השניים ומה שתמוה בעיני עוד יותר היא "שתיקת הכבשים".

נתניהו ולפיד לא החמיצו תמונה אחת עם פרסום נתונים חיוביים שהיו תוצר של שינויי שיטות מדידה או הטיות כתוצאה מאירועים חד-פעמיים (מכירות ישקר ו-waze למשל) או תנובת הגז. למה להסתבך בתמודדות עם נתוני האמת. תמיד אפשר להסביר שמצבנו יותר טוב מזה של אירופה ושל ארה"ב (לגבי האחרונה אני כבר לא כל כך בטוח, בטח לא בשנת 2014). למה להתמודד עם נתונים המצביעים על מגמות ירידה בצמיחה ברורות, קיפאון ביצוא, ירידה בהשקעות, ירידה ביבוא וירידה בייצור התעשייתי?

אז לידיעתכם, מר נתניהו ומר לפיד, המשק שלנו בדרך למיתון. אינדיקאטורים רבים מצביעים על כך. הצמיחה במשק בתהליך ירידה ומרכיביה מדאיגים ביותר. פדיון סך ענפי הכלכלה יורד בשיעור של 1.1% במונחים שנתיים. בפדיון ענפי התעשייה המצב חמור עוד יותר.

ענף הטכנולוגיה העילית, הקטר של המשק, סובל מירידה לכל אורך שנת 2013, והתחזיות להמשך אינן ורודות במיוחד. סך היצוא בקיפאון מתמשך. יצוא השירותים ממשיך לרדת, בעיקר השירותים העסקיים. גם היבוא בירידה ומסתמנת ירידה גם בהכנסות מתיירות. הירידה בהשקעות בנכסים קבועים-4.2% ברבעון השני מסמלת יותר מכל את החשש ממיתון.

יש גורמים, כמו המשבר העולמי, שאינם בשליטת קובעי המדיניות בישראל, אולם גורם אחד המשפיע מאוד על המצב אליו נקלענו הינו השקל החזק. השקל לא התחזק עקב היחלשות הדולר בעולם,שלא ימכרו לכם לוקשים שם למעלה.

השקל לא התחזק בגלל שישראל היא יעד אטרקטיבי למשקיעים. השקל לא התחזק בגלל גילויי הגז. השקל מתחזק כי אתם נחשבים בעולם רגולטור פאסיבי שמאפשר לשחקני השוק לעשות בו ככל העולה על רוחם.

כאן גם המקום לשאול איפה בנק ישראל בכל התמונה. קרנית פלוג וצוות הבנק מנסים לשדר עסקים כרגיל אבל הם ממש לא. מתחילת השנה התחזק סל המטבעות ב-7%. האם זה בגלל הגז ? האם זה בגלל מכירת חברות ישראליות ? הבה נתבונן בנתונים. מתחילת השנה מסתכם העודף בחשבון השוטף המייצג כניסה של מט"ח ריאלי לישראל (להבדיל מכניסת מט"ח ספקולטיבי שאינו מובא בחשבון) ב 3.5 מיליארד דולר.

מצד שני רכש בנק ישראל כחלק מהתמודדותו בשוק המט"ח למעלה משלושה מיליארד דולר. לכאורה מצב של כמעט איזון, מה שמביא למסקנה הבלתי נמנעת שבסל המטבעות המשקף את תנועות המט"ח לישראל וממנה לא היה צריך להיות שינוי של ממש. אז מדוע יש ? או שבנק ישראל לא יודע מתי ואיך לקנות או שהיקף הפעילות הספקולטיבית שלא באה לידי ביטוי בחשבון השוטף גדולה מכפי מידותיו ואינה מאפשרת לו להתמודד בהצלחה מול הגופים הפיננסיים שפועלים נגדו.

כך או כך יוצא המשק נפסד. אובדן התוצר כתוצאה מהתחזקות השקל מתבטא בהפסד של מיליארדים רבים בהווה ובאובדן כושר התחרות של ההיי טק והתעשייה הישראלית בעתיד. אסור לממשלת ישראל ולבנק ישראל לעמוד מן הצד ולאפשר למצב הזה להימשך. מה שמרתיח הוא שכל כך קל להתמודד מול התופעה שכל כך מזיקה למשק. פשוט תראו מה קורה במדינות אחרות שסבלו ממלחמת המטבעות והחליטו להילחם. קחו דוגמא משוויץ שהכריזה שוב לפני מספר ימים על מחויבותה להגן על שער תחתון ויעלה כמה שיעלה. קחו דוגמא ממדינות שהטילו מגבלות ומסים.

תעשו חשבון פשוט כמה ירוויח המשק הישראלי במונחי תוצר, תעסוקה והכנסות ממסים אם הדולר ייסחר בשער 4. מה שעצוב הוא שלא צריך לעשות הרבה על מנת להביא למצב כזה. כל התחזקות השקל מקורה במיליארדים הנובעים מפעילות ספקולטיבית. מספיק שמדינת ישראל תשכנע את הפעילים שהיא אינה מתכוונת לאפשר למשחק להמשיך להתנהל בתנאים הנוכחיים וזה כבר יעשה את שלו. לא צריך צעדים דרמטיים.צריך רק לשכנע שאתה רציני,כמו שעשו השוויצרים.

הציניקנים יאמרו שלקרנית פלוג אין סיבה לשבור את הראש יותר מדי ושאת השינוי צריך לחולל הנגיד הבא. אני לא מסכים. בנק ישראל מודע לנתוני האמת ומתפקידה של הנגידה,זמנית ככל שתהיה, להתריע בפני קברניטי המשק שנחצה כאן קו אדום וכי דרושה התערבות משמעותית יותר וקו תקיף יותר מזה הקיים היום, לטובת המשק,לטובת הכלכלה,לטובת המדינה.