להקיף את הפסגה: טיול בהר תורען שבגליל התחתון

המלצה לטיול המתאים לכל עונות השנה, עם הגשמים הראשונים יפרחו לאורך הדרך סתווניות, כרכומים חורפיים ונרקיסים

עונה מומלצת: כל השנה

התאמה: כל המשפחה

קושי מסלול: בינוני

אורך מסלול: כ-2 קילומטרים

משך מסלול: כשעתיים

מפה: מפת סימון שבילים מס' 3, "הגליל התחתון, העמקים והגלבוע" (מהדורה מעודכנת: 2010)

הגעה מצומת גולני: נוסעים צפונה בכביש 65. כעבור כ-3.5 קילומטרים פונים שמאלה לעבר מצפה נטופה. לאחר קילומטר פונים שמאלה בדרך מסומנת סימון שבילים כחול. במקום שלט המציין כי הדרך טובה רק לרכבי 4 על 4, אך רובה סלולה וכולה במצב מצוין. הדרך מתפתלת במעלה. כשמגיעים לצומת דרכים מסומן כחול וירוק, פונים שמאלה בירוק, ובשיא הגובה ימינה, בדרך מסומנת שחור המובילה למגדל התצפית שעל הפסגה. כאן חונים.

מגדל התצפית הגבוה שהוקם על-ידי הקק"ל בפסגת הר תורען (548 מטרים) סגור משום מה על מנעול ובריח. בסמוך למגדל הוקמה מרפסת תצפית לזכר הרוגי תאונת אוטובוס שארעה בסמוך בשנת 1991, אולם כדי לזכות בנופים היפים שנשקפים מכל עבריו של ההר כדאי להקיף את פסגתו במערך הדרכים ההיקפיות החולפות מתחת לחורש האורנים הנטוע סביב הפסגה. מסופר שעוד במאה הקודמת היה הרכס מכוסה בחורש צפוף שבו שכנו חיות טרף. מאז אותם ימים הרבה השתנה כאן, כמו בארץ כולה.

מנקודת החניה שבים בדרך המסומנת שחור שבה מגיעים לחניה ובסופה פונים ימינה, בדרך המסומנת ירוק. בתוך זמן קצר מגיעים לצומת נוסף, ופונים ימינה בדרך המסומנת כחול. מיד מתגלים נופיה של בקעת בית נטופה הרחבה. ממש למרגלות ההר שוכנים הכפרים בועיינה ונוג'ידאת, עם צריח ומסגד ירוק כיפה. מזרחה משם בתי מצפה נטופה - ישוב קהילתי דתי. כשהראות טובה - מעבר לבקעת נטופה נשקפים הרי הגליל העליון.

הדרך חובקת את הפסגה מצפון ומשתפלת במורד לכיוון מזרח. כשמגיעים לצומת הדרכים, פונים ימינה במעלה הדרך המסומנת ירוק (שבה גם מגיעים). תוך כדי הליכה אפשר ליהנות יותר מהנופים הנפרסים דרומה: בקעת תורען, שמעבר לה הרי נצרת והתבור. אפשר לראות את כפר כנא, את העיירה משהד ואת שכונותיה החדשות של נצרת עילית שהוקמו על הר יונה. עם הגשמים הראשונים יפרחו לאורך הדרך סתווניות, כרכומים חורפיים ונרקיסים. כשחוזרים לפסגה קל לאתר נקודה מתאימה לפיקניק, בשמש או בצל.