"שובר שורות" ו"משפחה מודרנית" - הזוכים הגדולים בטקס האמי

לילה נטול הפתעות נרשם אמש בטקס פרסי האמי ה-65 שהתקיים בלוס אנג'לס ■ סדרת האינטרנט "בית הקלפים" זכתה בפרס הבימוי ■ "הומלנד", המבוססת על "חטופים" הישראלית, זכתה בפרס התסריט הטוב ביותר לסדרת דרמה

טקס האמי ה-65 במספר, שהתקיים הלילה (לפנות בוקר, ב', לפי שעון ישראל) בלוס אנג'לס, אמנם לא נשא עמו הפתעות גדולות, אך הוא כן נשא תקווה ומבט רחב לעבר העתיד הקרוב. אפשר לומר כי ניצניה של המהפכה הטלוויזיונית שתתרחש בשנים הבאות נראו אמש באולם הנוצץ: "בית הקלפים" האיכותית מבית "נטפליקס", סדרת האינטרנט הראשונה להתמודד כשווה מול שווים בשדה התחרותי המסורתי של סדרות טלוויזיה בעלות גב כלכלי של רשתות טלוויזיה ואולפנים ותיקים, אמנם הפסידה בכל קטגוריה, למעט בקטגוריית הבימוי, אך במשמעות הרחבה - בהתייחס למונחים "רווח מול הפסד", המפסידים הגדולים הם המנצחים האמיתיים.

הכוונה בדברים אינה באה לנחם את הצופים שוחרי "בית הקלפים", שהפסידה ל"שובר שורות" (המשודרת אצלנו ב-yes), בקטגוריית סדרת הדרמה הטובה ביותר. שכן הניצחון אינו שלה כסדרה, אך זו פריצת דרך לסדרות אינטרנט אחרות שככל הנראה יופקו במהלך השנה הקרובה ויתמודדו אף הן בטקס הבא, ויש לקוות ש"בית הקלפים" תהיה שם, בטקס בלוס-אנג'לס, גם בשנה הבאה, והיא לא תהיה בת יחידה.

למעשה, ההפסד של "בית הקלפים" אפילו מעודד, כיוון שהוא מבטא שמרנות מפוחדת מפני העתיד לבוא. לאולפנים ולרשתות הטלוויזיה יש אינטרס מובהק ש"בית הקלפים" לא תזכה באף פרס. אין מדובר רק בחשש מאובדן יוקרה תדמיתית בהפסד מול סדרות אינטרנט זולות להפקה, אלא באובדן קהל, עם זירוז המעבר של עוד ועוד צופים מהמדיום הטלוויזיוני המסורתי אל המדיום האינטרנטי והסלולרי. אך עבור יתר הגורמים בתעשייה - תסריטאים, בימאים, שחקנים, ומפיקים עצמאיים, האינטרס הוא כמובן הפוך, ורובם, יש להניח, מברכים על ההתפתחות הטכנולוגית, המאפשרת לכישרונות רבים לפרוץ את חומת הטלוויזיה הבצורה, ללא הסיאוב הפנים-תעשייתי, שכמעט ולא מאפשר ליוצרים מוכשרים אלמונים להביא לידי ביטוי את יכולותיהם.

בכנס שערך ה"גארדיאן" בחודש שעבר, התייחס קווין ספייסי, כוכב "בית הקלפים" (שהפסיד אמש לשחקן ג'ף דניאלס מ"חדר החדשות" - הפסד שהיה אולי ההפתעה הגדולה של הטקס), לרוחות השינוי. ספייסי: "אני צופה שבעשור הקרוב ההבחנה בין המדיות תשתנה וההשוואות ביניהן יהיו לא רלוונטיות. מודל הפעולה של נטפליקס, שבו כל הפרקים יוצאים יחד, הוא מה שהקהל בבית רוצה. אז מה ההבדל בין עונה שלמה של סדרה לבין סרט? האם סרט מוגדר לפי משך זמן? אם אנחנו צופים בסרט בטלוויזיה הוא מפסיק להיות סרט בגלל העובדה שאנחנו לא רואים אותו באולם קולנוע? על אותו משקל, האם תוכנית טלוויזיה שנצפית באייפון או באייפד מפסיקה להיות תוכנית טלוויזיה?".

חבריו של ספייסי לספסל המפסידים הם דמיאן לואיס ("הומלנד"), יו בונוויל ("אחוזת דאונטון"), וג'ון האם ("מד מן"), גם הוא, אגב, מכוכבי הסרט "כנס העתידנים" של פולמן, שזו לו המועמדות השישית ברציפות, ובאף אחת מהן לא זכה.

חוטפים את הפרס

הרגע המרגש - אולי היחיד - שנרשם בטקס, היה רגע עלייתה לבמה של שרה ברומל, רעייתו של התסריטאי המנוח הנרי ברומל, שנפטר מוקדם יותר השנה מהתקף לב. ברומל המוכשר היה התסריטאי הראשי של הסדרה "הומלנד", העיבוד האמריקאי לסדרה הישראלית "חטופים".

מותר לחשוב כי זכייתו בפרס התסריט עבור כתיבת העונה השנייה של "הומלנד" לא נבעה עקב מותו והרצון להעניק לו מחווה, אלא משום שהעונה הייתה כתובה היטב. "הומלנד" זכתה אמש בפרס נוסף - פרס השחקנית הטובה ביותר, שהוענק בפעם השנייה ברציפות לקלייר דיינס, שגברה על קוני ברייטון ("נאשוויל"), ורה פרמיגה ("מלון בייטס"), קארי וושינגטון ("סקנדל"), אליזבת מוס ("מד מן"), ועל רובין רייט ("בית הקלפים"), כוכבת סרטו החדש של ארי פולמן, "כנס העתידנים", ומי שחווה בשנים האחרונות פריחה מקצועית מחודשת.

ל"הומלנד", כאמור העיבוד האמריקני של "חטופים", שותפה זכיינית ערוץ 2 קשת. אבי ניר, מנכ"ל קשת, התייחס לתוצאות הטקס כשאמר כי "זהו כבוד גדול להיות ברשימת 5 הסדרות הטובות בעולם. אנו כאן בישראל וגידי רף (יוצר "חטופים", מ"ש) בצילומים אי שם, עובדים על הסדרה הבאה שתשאף להגיע למעמד זה". התסריטאי והבימאי גידי רף: "אני שמח וגאה מאוד. כיף שחטופים והומלנד מגיעות ללב של כך-כך הרבה אנשים בעולם. אני מודה לשותפיי בחו"ל ובארץ, ובעיקר לקשת על כל התמיכה והשותפות המופלאה".

העונה השלישית של "חטופים" תעלה לשידור בישראל בסוף החודש הקרוב.

שמחת המפסידים

המפסידים הגדולים של הטקס (שאותו הנחה בחינניות רבה, יש לציין, השחקן ניל פטריק האריס), הגם שחלקם כבר זכו בשנים קודמות, מתנחמים ב"מסיבת המפסידים הגדולה" שמארגן ג'ון האם, כאמור אחד המפסידים הוותיקים והיציבים (האם, לכלי התקשורת האמריקניים: "החלטנו שהגיע הזמן שגם למפסידים תהיה סיבה לחגוג ולשמוח"). אורחי הכבוד של המסיבה הם בראש ובראשונה יוצרי שש הסדרות הדרמטיות שהפסידו, כצפוי, ל"שובר שורות". אלה הם יוצרי "אחוזת דאונטון", "משחקי הכס", "מד מן" "הומלנד", וכאמור "בית הקלפים", ויוצרי הסדרות הקומיות - "רוק 30", "ויפ", "המפץ הגדול", "לואי" ו"בנות" שיש לקוות שישמרו על הומור משובח על אף ההפסד הצפוי ל"משפחה מודרנית".

בקרב האמי בין yes להוט, ידה של yes על העליונה, עם שתי הזוכות הגדולות של הטקס - "שובר שורות" ו"משפחה מודרנית". בנוסף, "זכתה" yes בקטגוריות חשובות נוספות עם הסדרות "חדר החדשות" (השחקן הטוב ביותר), "הומלנד" (השחקנית הטובה ביותר), "המפץ הגדול" (השחקן הקומי הטוב ביותר), "ויפ" (השחקנית הקומית הטובה ביותר), ובסך הכול גרפו הסדרות המשודרות ב-yes 19 מועמדויות.

הזוכים בקטגוריות המרכזיות

סדרת הדרמה הטובה ביותר: "שובר שורות"

הסדרה הקומית הטובה ביותר: "משפחה מודרנית"

סרט הטלוויזיה הטוב ביותר: "חיי עם ליברצ'ה"

הבימוי הטוב ביותר לסדרת דרמה: דיוויד פינצ'ר, "בית הקלפים"

הבימוי הטוב ביותר בסדרה קומית: ג'ייל מאקוסו, "משפחה מודרנית"

הבימוי הטוב ביותר בסרט טלוויזיה/מיני סדרה: סטיבן סודברג, "חיי עם ליברצ'ה"

התסריט הטוב ביותר לסדרת דרמה: הנרי ברונל ז"ל, "הומלנד"

התסריט הטוב ביותר לסדרה קומית: טינה פיי וטרייסי היגילד, "רוק 30"

שחקנית ראשית בסדרת דרמה: קלייר דיינס, "הומלנד"

שחקן ראשי בסדרת דרמה: ג'ף דניאלס, "חדר החדשות"

שחקנית ראשית בסדרה קומית: ג'וליה לואיס דרייפוס, "ויפ"

שחקן ראשי בסדרה קומית: ג'ים פארסונס, "המפץ הגדול"

שחקן ראשי בסרט טלוויזיה/ מיני סדרה: מייקל דאגלס, "חיי עם ליברצ'ה"

שחקנית ראשית בסרט טלוויזיה/מיני סדרה: לורה ליני, "מזל סרטן"