שידור חי מקניה: "רוב החטופים שוחררו"

(עדכון) - בתמונות מהקניון בניירובי, שבו מוחזקים עשרות בני ערובה בידי מחבלים סומלים, נראה עשן מיתמר - בעקבות פיצוצים שאירוע במתחם ■ שר הפנים: "לקראת סוף המשבר" ■ המשטרה: "משיגים יתרון על הטרוריסטים"

משטרת קניה דיווחה באמצעות רשת הטוויטר: "כל הכבוד לצוות המשולב שלנו, שהצליח לחלץ עוד מספר בני ערובה מהמתחם". "אנו ממשיכים במבצע, שולטים במבנה ומשיגים יתרון על המחבלים", נכתב בהודעת המשטרה, שביקשה מכל האזרחים "להתרחק מהקניון ומהאזור למען ביטחונכם האישי".

"התהליך לוקח זמן רב, על מנת להבטיח את בטחונם של בני הערובה הנותרים וכוחות הביטחון", הדגישו במשטרה המקומית, שעשרה מאנשיה נפצעו עד כה במתקפה. רשת BBC בערבית מצטטת מקור ישראלי בכיר, שטוען כי "אין חיילם ישראלים בקניה, ואין חטופים ישראלים בקניון".

שר הפנים הקנייתי, ג'ו לנקו, דיווח כי "רוב בני הערובה שוחררו עד כה", והוסיף כי שני מחבלים נהרגו ומספר טרוריסטים נוספים נפצעו. כמו כן האשים השר את המחבלים ביצירת עשן באמצעות "שריפת מזרנים בקניון", וציין כי כל המחבלים הם גברים, אף שחלקם לבושים בבגדי נשים. שר הפנים הוסיף כי המחבלים הם ממספר לאומים, ויש חשש שינסו לברוח מהמדינה. לנקו לא ציין מתי המתקפה תסתיים, אך הדגיש כי הכוחות "פועלים בזהירות", והבהיר: "המחבלים יכולים להתחבא ולברוח, אבל לא להימלט".

גורם ביטחוני בכיר במדינה ניסה להרגיע כשאמר לסוכנות הידיעות רויטרס שכוחות החילוץ הם אלו שגרמו לפיצוץ רב העוצמה במהלך ניסיון להיכנס למתחם דרך הגג. הבכיר הקנייתי הוסיף כי כוחות הביטחון "קרובים לסגור על גורמי הטרור". עם זאת, ישנם דיווחים סותרים הטוענים כי הטרוריסטים פוצצו את עצמם בתוך המבנה.

רשת BBC מדווחת כי מקור ביטחוני במדינה הודיע כי "יש לצפות לקורבנות נוספים" בעקבות הפעילות של כוחות הצבא הקנייתי. בשעות אלו נראים מסוקים חגים מעל הבניין ודרך העשן.

עדי ראייה שנמצאים באזור סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס על קולות ירי שנשמעו מתוך המתחם. במקביל חיילים מלווים בנגמ"שים עשו את דרכם לאזור - ככל הנראה במטרה להצטרף לכוח שכבר מקיף את המתחם מאז החל האירוע. על פי הערכות שונות הכוחות עשויים להסתער על הטרוריסטים שמתבצרים במקום. זמן קצר לאחר מכן נצפו אמבולנסים יוצאים מאזור המתחם לאחר שככל הנראה פינו פצועים מהמקום.

עוד קודם לכן איימו חברי ארגון הטרור הסומלי "אל שבאב", המתבצרים בקניון "ווסטגייט" בבירת קניה מזה שלושה ימים ומחזיקים בבני ערובה: "אם ייעשה שימוש בכוח, בני הערובה יוצאו להורג". על פי הודעה שפרסם ארגון הצלב האדום 69 בני אדם נהרגו במתקפה, 63 עדיין נעדרים.

דובר "אל שבאב", עלי מוחמד ריג', פרסם באתר האינטרנט של הארגון הודעה שבה נאמר כי במידה וייעשה שימוש בכוח כנגד חברי הארגון בתוך הקניון, בני הערובה המוחזקים בידיהם יוצאו להורג. "נתנו הוראה לחיילי הארגון הנמצאים בקניון להוציא להורג את החטופים כשימצאו לנכון לעשות כן", כתב.

עדויות הזוועה: גברים, נשים וילדים הוצאו להורג

בני הערובה שכן שוחררו סיפרו על רגעי האימה, שבהם נאלצו לנעול עצמם במחסנים, בעוד אחרים נאלצו להעמיד פני מתים. הם סיפרו כי הטרוריסטים הסומליים ערכו להם "מבחן" שבו נדרשו להוכיח כי הם מוסלמים, אלו שנכשלו הוצאו להורג.

על פי העדויות מקניה, גברים, נשים וילדים הועמדו בשורה ונורו למוות עם רובי קלצ'ניקוב, כשלא הצליחו להגיד את שם אמו של הנביא מוחמד או לצטט פסוקים מהקוראן. אנשי "אל שבאב" הכריזו כי אנשים אלו הם כופרים ולכן דינם מוות, בשעה שעל המתרחש הציצו עיניים מפוחדות ממקומות מסתור.