"לוקחי משכנתאות רבים יישארו בלי חסכונות לילדים"

בנקאי בכיר מבקר את הורדת הריבית של בנק ישראל: "הנזק שהם יוצרים בשוק הדיור יהיה בכייה לדורות... לנפח בועת נדל"ן הרבה יותר קל מאשר לשחרר אותה"

גורם בנקאי בכיר מותח ביקורת פנימית על בנק ישראל בהחלטתו להוריד את הריבית ל-1% ומזהיר מהמשך ניפוח בועת הנדל"ן אותה הוא מכנה "בכייה לדורות".

"בנק ישראל הפתיע עם הורדת ריבית. מתי יבינו שהם לא יכולים להשפיע על שער החליפין? הנזק שהם יוצרים בשוק הדיור יהיה בכייה לדורות של לוקחי משכנתאות רבים שלא יוכלו להחזיר (את החוב), או במקרה הטוב ימחקו את כל ההכנסה הפנויה שלהם שלא תוכל להיתרגם לחסכונות לילדים או לשיפור רמת החיים", טוען הבנקאי במייל פנימי ששלח בתפוצה מצומצמת.

בנק ישראל הוריד אתמול את הריבית ב-0.25% לשפל שלא נראה מאז דצמבר 2009. הסיבה העיקרית היא הייסוף בשקל אל מול הדולר, מה שעלול לפגוע בייצוא ובצמיחת המשק. הדולר מטפס היום בתגובה ב-0.2% בלבד ל-3.523 שקלים.

בנק ישראל החל בסבב של הורדות ריבית מספטמבר 2011, אז עמדה הריבית על 3.25%. באותה תקופה נסחר הדולר ברמה הגבוהה מ-3.7 שקלים. היום, חרף הורדות ריבית מצטברות שהעמידו את ריבית הבסיס במשק על 1% בלבד, נסחר הדולר סביב 3.52 שקלים, קרי ירידה של 4.8%. באותה תקופה התחזק הדולר מול האירו בכ-1%. יתרה מכך - מדצמבר האחרון הוריד בנק ישראל את ריבית הבסיס ב-1%, ובמקביל הדולר נפל בכ-7% מול השקל, שעה שבעולם הוא נחלש בכ-4% מול האירו.

"בשביל מה ומי צריך ריבית ריאלית כל כך שלילית במצב המשק הנוכחי?", תוהה הבנקאי. "החלטה אומללה, לדעתי, שכולנו עוד נשלם עליה את המחיר. לנפח בועת נדל"ן הרבה יותר קל מאשר לשחרר אותה... פשוט טעות".

דוח שפרסם אתמול בנק ישראל הראה שוב עד כמה התנפח היקף החובות של משקי הבית בשנים האחרונות, בעיקר בגלל המשכנתאות. לפי הנתונים, בחודש יולי הסתכמו חובות המשכנתאות ב-284 מיליארד שקל (עלייה של 1.2% לעומת יוני) וסך חובות משקי הבית עלו ל-401 מיליארד שקל. מדצמבר 2010 זינק סך חובות המשכנתאות ב-50 מיליארד שקל.