סין רכשה 12.5% מאורלקלי; מניית כיל נפלה בבורסה

‎‎אי.בי.אי: "כצרכנית הגדולה בעולם של אשלג, יש לסין אינטרס לשבור את הקרטל ולהביא לירידה במחירים"‏

‎‎נמשכת הטלטלה בשוק הדשנים. היום (ג') דיווחה ענקית האשלג הרוסית אורלקלי כי סין, צרכנית האשלג הגדולה בעולם, רכשה 12.5% ממניותיה, ובכך הפכה לבעלת המניות השנייה בגודלה בחברה. סין ביצעה רכישה זו באמצעות קרן ההשקעות הריבונית שלה, ‏‏‏CIC‏, בהיקף של כ-2 מיליארד דולר. בתגובה לדיווח ירדה היום מניית כיל ב-3.5% וקטעה רצף עליות של כ-21% בשבועיים האחרונים.

המהלך המפתיע של סין מגיע על רקע השמועות האחרונות שגרסו כי סולימן קרימוב, בעל המניות הגדול באורלקלי, עשוי למכור את החזקתיו בחברה (כ-22%) למשקיע ולדימיר קוגן, מקורבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בשוק העריכו כי ייתכן שאורלקלי תחזור בה מהחלטת הפרישה מקרטל האשלג הרוסי ‏BPC‏, עליו הודיעה ביולי האחרון, אז צפתה ירידה של 25% במחיר האשלג אל מתחת ל-300 דולר לטון.

כעת נראה כי רכישת מניות אורלקלי על ידי סין מקטינה את הסיכוי להשיב את הגלגל לאחור. "אם יש מישהו שהרוסים סופרים, זה את הסינים", מציין גיל בשן, אנליסט בכיר באי.בי.אי. "סין אמנם הפכה כעת לבעלת מניות מיעוט בחברה, שכן עדיין לא השתנה גרעין השליטה באורלקלי, אך עם זאת כצרכנית הגדולה בעולם של אשלג, יש לה אינטרס לשבור את הקרטל ולהביא לירידה במחירים. לא מן הנמנע כי המהלך הנוכחי של‏‏CIC ‎‏ הוא צעד בכיוון הזה".

‏‏‏‎‎רוב החוזים של כיל - במחיר השוק

‎‎מכאן, ניתן להבין את הירידות שספג היום סקטור הדשנים, ובתוכו מניית כיל, שכן האשלג מהווה כשליש ממכירותיה ואחראי לכ-65% מהרווח התפעולי של החברה במחצית הראשונה של השנה. "כיל נקלעה לקרב יריות שלא קשור אליה, אבל משפיע עליה ישירות", הוסיף בשן. נציין כי כיל לרוב סוגרת את חוזיה במחיר השוק, כאשר בשבועות האחרונים התבצעו מספר עסקאות, בעיקר בהודו ובברזיל, אשר נעו סביב מחיר של 375 דולר לטון אשלג.

עד להודעת הפרישה של אורלקלי ביולי האחרון, התאפיין שוק האשלג העולמי בשני תאגידי-על: קנפוטקס, הכולל את יצרניות האשלג הקנדיות שאחראיות לכ-35% מתפוקת האשלג העולמית, שנכון לעתה לא שינו דבר בהתנהלותן, ותאגיד ‏‏‏BPC‏, שאיגד בתוכו את אורלקלי וביילורסקלי, אשר ביחד היוו כ-30% מייצור האשלג העולמי. ‏‎‎‏ ‏‏