מי מפחד מהחקלאים?

להפסיק את סאגת שינוי הייעוד, רק לחסל לפנות ולהפקיע קרקעות

1%. ריבית בנק ישראל שנקבעה שלשום (ב'). מי שמוכן לקבל אחריות, ולעשות אחרת, לו ישב בכיסא קרנית פלוג - לא רק לדבר, לכתוב, לנאום, להתחכם, להתפלסף, לבקר ולשפוך הצעות בהבל פה - שיקום!

הבועה. אכן, מהפחתה להפחתה גדל הפיתוי למשכנתאות והבועה מתנפחת. בקרוב תתפוצץ בפרצוף. אז מה רוצים מבנק ישראל? הוא מנהל את קרקע המדינה? מתכנן? משווק? בונה? דואג להיצע? נתניהו חייב להתאושש סוף סוף מפסיקת בג"ץ הקשת המזרחית, 2002, בעניין הקרקע החקלאית, לגמור, בהסדר או בכפייה חוקית, את הסאגה של התמורה לחקלאים בשינוי ייעוד, לפנות ולהפקיע קרקעות בשימושים חריגים בלתי חוקיים, אולמי אירועים, בתי קפה, מחסנים, מוסכים, גני ילדים - וכך להגדיל מסיבית את הרזרבה הקרקעית למגורים. מועצת מקרקעי ישראל כבר קיבלה החלטה שמאפשרת קודם להפקיע ורק אחר כך לדבר על פיצוי. רק שהפחד מהלובי החקלאי ממשיך לאיים, למרות שלראשונה בהיסטוריה לא עומד איש "שלנו" בראש משרד החקלאות, אלא יאיר שמיר, איש הייטק מישראל ביתנו.

3.5

כל השבוע גירד שער השקל-דולר את מחסום ה-3.5 שקלים. זה ברק אובמה, ארה"ב, ברננקי והדולר שנחלשים או כלכלת ישראל שבאמת כל כך חזקה ואיתנה? זה הגז הטבעי מתמר שחוסך דולרים (בנק ישראל קונה השנה 2.1 מיליארד דולר כדי לנטרל את זה, בשנה הבאה יקנה כנראה ב-3-3.5). ספקולנטים זרים?

כבר חודשים שבנק ישראל מבקש מהאוצר לבטל את הפטור הגורף ממס שניתן על רווחי זרים המשקיעים באג"ח, ולהשוותו למס המקומיים. מאחר שעם רוב המדינות קיימת אמנה למניעת כפל מס, הרי נראה שהמטרה המרכזית של בנק ישראל היא להקשות על פעילות ספקולטיבית של איזו קרן גידור שיושבת בקאיימן, רשומה בפיג'י, פועלת מליכטנשטיין ועושה פה, לצד כמה מחברותיה, סיבובים של יממה או שתיים. אבל האוצר ממשיך להתנגד.

אנגלה מרקל

יחידה ממנהיגי השבר הכלכלי העולמי, שכיהנו באון, הדר ויוהרה בפתיחתו ב-2008, שנשארה בתפקיד ואף התחזקה מאז. היחידה שאצלה מילה זו מילה, הכלכלה בעלייה, האבטלה בירידה והרפורמות במציאות. עם שתי מבוגרות-אחראיות, מרקל באירופה וג'נט ילין בבנק המרכזי האמריקאי - אפשר שבכל זאת המצב יהיה קצת יותר סביר?

10 שנים

24.9.2003. "הפתק הצהוב" בוטל רשמית: הוועדים החזקים לא ייהנו מפנסיות מועדפות" (הם ממשיכים ליהנות מפנסיות מועדפות); "בנק אוף אמריקה סגר את נציגותו בתל אביב"; "סטייט בנק מהודו בהכנות לסניף בישראל" (קם ארבע שנים אחרי); דן תיכון, פעם יו"ר הכנסת, מתמנה ליו"ר חברת נמלי ישראל ו"יוצא למאבק על רפורמה בנמלים".

אחרי שנתיים וחצי שם מכתב התפטרות: "לאחר שנתגלו אי סדרים חמורים ופגיעה שיטתית קשה בטוהר המידות בחברת נמלי ישראל וברשות הנמלים, ומאחר שהגורמים הממונים ברשות החברות ובמשרדי הממשלה פועלים יחד עם גורמים פוליטיים אינטרסנטיים בכדי למנוע את תיקון המצב, הריני מגיש בזאת את התפטרותי".

stella-k@globes.co.il