כלל תעשיות: אנטרופי מתנגדת להצעת הרכש, עמדה דווקא תומכת

לקראת אסיפת בעלי מניות כלל תעשיות כת"ש ביום שלישי הקרוב, שבה יצביעו המחזיקים בנוגע למחיקתה מהמסחר, התגלעו חילוקי דעות בין שתי חברות הייעוץ לגופים המוסדיים - אנטרופי הוותיקה, ועמדה מחקר כלכלי שהוקמה לפני חודשים אחדים

לקראת אסיפת בעלי מניות כלל תעשיות (כת"ש) ביום שלישי הקרוב, שבה יצביעו המחזיקים בנוגע למחיקתה מהמסחר, התגלעו חילוקי דעות בין שתי חברות הייעוץ לגופים המוסדיים - אנטרופי הוותיקה, ועמדה מחקר כלכלי שהוקמה לפני חודשים אחדים.

החזקותיה העיקריות של כת"ש , שנסחרת כיום בשווי של 2.38 מיליארד שקל, הן בחברה הפרטית משאב - בעלת מונופול המלט נשר (75%) - בכלל ביוטכנולוגיה, בנייר חדרה ובגולף. במסגרת ניסיון המחיקה, מציעה חברת אקסס (Access Industries), שבאמצעותה מחזיק המיליארדר לן בלווטניק 49.9% ממניות כת"ש, לרכוש את מניות הציבור בחברה, במהלך של מיזוג הופכי משולש תמורת 1.2 מיליארד שקל.

הצעת אקסס נוקבת במחיר של 15.8 שקל למניה - גבוה בכ-5% משווי המניה הבוקר, אחרי שכבר קפצה בכ-20% מאז הגשת ההצעה. לקראת האסיפה פרסמה כת"ש הערכת שווי שביצעה לאומי פרטנרס, הנוקבת בטווח מחיר של 13.4-18 שקל למניית כת"ש. במהלך חג סוכות קיבלה ההצעה חיזוק מצד עמדה, שם סבורים כי מחיר העסקה הוגן, ומציינים כי "מחיר מניית כת"ש בבורסה מהווה אינדיקציה להוגנות מחיר העסקה". עוד מציינים בעמדה כי "בשנתיים האחרונות מחיר המניה לא הגיע למחיר ההצעה".

האם נשר תנחת?

לעומת עמדה, באנטרופי סבורים כי הצעתה של אקסס צריכה להיות בטווח העליון של הערכת השווי שפרסמה לאומי פרטנרס. עיקר ההתנגדות של אנטרופי נוגע לשווי מונופול המלט נשר. פעילות המלט נמצאת בחודשים האחרונים בכותרות בעקבות הקמת ועדת הרשקוביץ, לבחינת התחרותיות בשוק המלט המקומי, אשר עלולה לפגוע בפעילותו.

המלצות הוועדה שפורסמו בחודשים האחרונים נוגעות בין היתר לשינוי שיטת הפיקוח על מחיר המלט, לאיסור על נשר לייבא גם מלט וגם קלינקר (חומר הגלם העיקרי שממנו מייצרים מלט), להקצאת קרקע למחצבות אבן גיר רק למי שאינו מוכרז כמונופול ולהסרת חסמי ייבוא למלט.

בהתבסס על אלה, בלאומי פרטנרס מציגים בהערכת השווי לנשר שני תרחישים כבסיס לטווח של 700 מיליון שקל ועד 1.3 מיליארד שקל. על בסיס זה גזרו שם את שוויה של משאב, המחזיקה גם בחברת ההובלה תעבורה, בטווח של 1.05-1.7 מיליארד שקל.

למרות שעבודתה של לאומי פרטנרס קיבלה את אישור פירמת רואי החשבון PwC, שציינה כי טווח השוויים שנקבע לנשר סביר, באנטרופי חולקים על עמדה זו וסבורים כי יש להביא בחשבון גם תרחיש שבו לא יחולו שינויים משמעותיים בשוק המלט המקומי, מה שיעלה את שווי כת"ש לצורך הצעת הרכש.

בנוסף, אנטרופי מציינת כי היא מתנגדת לעסקה בשל אופייה, שדורש רוב של 50% בלבד מקרב בעלי המניות. זאת, לעומת הצעת רכש רגילה שדורשת היענות של 95%, ומשקפת רוב "אמיתי" יותר. בחברת עמדה מציינים כי לאחר בחינת הדברים "אנו סבורים כי מחיר העסקה המוצע הוא הוגן וסביר. זאת בשים לב לחוסר הוודאות הרגולטורית והשפעתו על פעילות משאב".

עיקרי המחלוקת
 עיקרי המחלוקת