אנליסטים: המשבר באיטליה עלול להרעיד את השווקים

בסוף השבוע 5 שרים התפטרו מהקואליציה השברירית באיטליה לאחר התפטרות ברלוסקוני ■ ראש הממשלה יבקש אמון מהפרלמנט ביום רביעי ■ בחירות חדשות בפתח? ■ בינתיים, האבטלה באיטליה נסקה ל-12% ויחס החוב-תוצר טיפס ל-130%

הכאוס הפוליטי באיטליה עלול להוביל לבחירות חדשות וחוסר ודאות שירעיד את השווקים, כך מזהירים היום אנליסטים בעקבות הזעזועים הפוליטים האחרונים שעלולים לפרק את הקואליציה.

ביום רביעי הקרוב, הפרלמנט האיטלקי יערוך הצבעה מיוחדת, בה ראש הממשלה אנריקו לטה (Letta) יבקש אמון מהמחוקקים, זאת לאחר שחמישה שרים השייכים למפגלתו של סילביו ברלוסקוני התפטרו מתפקידם במהלך סוף השבוע. מהלך זה עלול לפורר את הקואלציה השבירה ולהצעיד את הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו לבחירות חדשות.

האירועים שהתרחשו בסוף השבוע, לא הפתיעו רבים, בעוד הקואליציה, המורכבת ממפלגת המרכז-ימין של ברלוסקוני וממפלגת השמאל-מרכז של לטה, נכנסה לסחרור בעקבות מתחים שנוצרו סביב אישור הרפורמות הכלכליות והרשעתו של ברלוסקוני בהעלמת מסים. (בעקבות ההרשעה, ברלוסקוני נאלץ לפרוש מתפקידו ועודד את עמיתיו למפלגה לפרוש מהקואליציה).

כלכלנים ואנליסטים מודאגים במיוחד מכך שאיטליה תדחה שוב את הרפורמות אליהן היא נזקקת בדחיפות. זאת מאחר ושיעור האבטלה נסק לרמה של 12% ויחס החוב-תוצר טיפס ל-130%, יחס החוב-תוצר השני בגובהו בגוש האירו.

"עד כה שוק המט"ח עדיין לא מתרגש, אך ברמה הכלכלית תהיה דחייה נוספת ברפורמות שאיטליה זקוקה להן", אמר קיט ג'וקאס, מנהל מחלקת הפורקס בסוסייטה ז'נרל בראיון ל-CNBC. "רמות החוב של איטליה ושל מדינות נוספות בגוש האירו ממשיכות לעלות", הוא הוסיף.