הסרגל הדיגיטלי: איזו עירייה מובילה בפעילות הניו-מדיה?

הבחירות בעיריות מעמידות את ראשי הערים על הרגליים, אך בכל הקשור לתפקוד הדיגיטלי של העיריות, יש לרובם הרבה עבודה ■ מבין 7 הערים הגדולות, ת"א הצליחה לפצח את הקוד הדיגיטלי הכי טוב, ולעומתה באשדוד הבלגן באונליין חוגג

3 שבועות לפני הבחירות לרשויות המקומיות, בלא מעט רשויות כוססים ציפורניים. ראשי ערים עשויים ללכת הביתה, חברי מועצה חדשים צפויים להיבחר, אבל לתושבים מה שחשוב הוא בעיקר רמת השירותים שהם מקבלים מאותם נבחרי ציבור. ייבחרו מי שייבחרו, ראשי הערים של 7 הרשויות המקומיות הגדולות בישראל (לפי נתוני הלמ"ס) צריכים לשנס מותניים ולייעל את הגישה הדיגיטלית של העירייה שבראשותם.

אז מי העירייה שצולחת את האינטרנט, המובייל והפייסבוק בצורה הטובה ביותר? במהלך ספטמבר בדקנו את הפעילות הדיגיטלית של 7 הערים הגדולות בישראל במסגרת "הסרגל הדיגיטלי" - פרויקט משותף של "גלובס" עם מקאן דיגיטל, יחידת הפרסום הדיגיטלי של מקאן-אריקסון וסוכנות המדיה החברתית Blonde 2.0.

אל המקום הראשון הגיעה עיריית תל-אביב, שמצליחה להציג חדשנות והבנה נכונה של המציאות הדיגיטלית שבה חיים תושביה. סוגרת את הדירוג עיריית אשדוד, עם אתר מבולגן במיוחד.

מהסרגל עולה בעיה עיקרית, שבאה לידי ביטוי כמעט אצל כל העיריות - חוסר מענה לפניות ולתלונות של גולשים בעמודי הפייסבוק. אמנם יש הפניה למוקד העירייה ולפניות ציבור באתר ובפייסבוק, אך בפיד עצמו העיריות מתקשות לעמוד בציפייה הבסיסית של מתן מענה הולם. מעבר לכך, הן לא עושות די כדי לקדם את עצמן במנועי החיפוש ומונעות מקהל רלוונטי להגיע אליהן בצורה קלה יותר.

1. עיריית תל-אביב: פעילות חזקה בכל הממשקים

עיריית תל-אביב לוקחת את המיצוב והמיתוג החזקים של העיר ומלבישה להם זהות דיגיטלית. אתר האינטרנט מאופיין בעיצוב מרענן וזורם, שבמרכזו חדשות ועדכונים מהעיר, לצד כפתורים בולטים עם שימושים עיקריים שהגולש מחפש באתר רשות מקומית - טלפונים, תשלומים, פניות ציבור ועוד. לצד אלה, מצורף מידע על פעילויות העירייה ויחידותיה, דרכי התקשרות וכן מידע לעסקים שפועלים בעיר או לקהל הבליינים. האתר מציג גם מידע נרחב באזור אישי לכל תושב וכן מקדם את פעילות תו התושב וההטבות הנלוות אליו.

העיצוב המושך ממשיך גם בגזרת המובייל, עם אפליקציה שנותנת מענה מבוסס מיקום על אירועים ומסעדות (בשיתוף עם עכבר העיר), לצד חניונים ואופניים פנויים באמצעות גלגל רולטה חביב. בנוסף, מצורפת רשימת טלפונים של מוקדי העירייה, כמו תשלום ארנונה, וניתן להתקשר ישירות מהאפליקציה.

בפייסבוק יש מעורבות גולשים טובה אך חלק מהטאבים דורשים שדרוג או הסרה (כמו זה של המכביה, שנערכה ביולי). יש שימוש יפה בתוסף של חברת Prezma הישראלית, המאגד תמונות של תחרות אופניים מערוצים חברתיים שונים.

ערוץ היו-טיוב, שהניב עד כה כ-1.5 מיליון צפיות, מצטיין עם גיוון של קליפים של מוזיקת אינדי מקומית, ישיבות מועצה משמימות לצד עדכונים ואירועים שונים. גם האינסטגרם מהווה במה דיגיטלית מוצלחת לחיזוק מיתוג העיר והעירייה.

תל אביב
 תל אביב

2. עיריית ראשון-לציון: מנצלת היטב את הפייסבוק

האתר של עיריית ראשון-לציון נראה פשוט ונוח לשימוש, עם אייקונים בולטים לאפשרויות הנפוצות ביותר ומיתוג חזק, שמלווה את האתר בכל עמודיו הפנימיים. האתר גם מציג במקום בולט את האירועים המרכזיים בעיר בכל יום וכן מבזקים שמתעדכנים תכופות.

בראשון-לציון החליטו להקדיש את החלק העליון של האתר למיתוג העיר בתחומים כמו מוזיקה, חינוך, ילדים ועוד, כשלחיצה על כל תחום פותחת חלון חדש, עם קובץ PDF שמסביר את חוזקה של העיר באותו תחום. זה נשמע אולי נחמד, אבל מסורבל ומיותר בשורה התחתונה. בפינה השמאלית של האתר מופיעה בקטן קבוצת כפתורים, שאמורה להפוך את האתר לנגיש יותר עבור כבדי ראייה - כמו הגדלת טקסט והגברת ניגודיות - אבל משום מה הוא לא עובד. שם גם המקום שמפנה לפייסבוק של העירייה ולצערנו הוא לא מספיק בולט.

פעילות העירייה בפייסבוק ראויה לשבח עם עדכונים טובים ורלבנטיים ומעורבות גבוהה יחסית של הגולשים. זאת, לצד טאבים שמציגים עיצוב יפה על פעילויות וגופים שונים הפועלים בעיר תחת מיני אתר בתוך הפייסבוק. מנגד, יש כמה טאבים ישנים (מט"ו באב, למשל) שכדאי להיפטר מהם.

במובייל השתמשה העירייה באפליקציה מובנית לרשויות מקומיות, שמספקת בעיקר צרכים בסיסיים - עדכוני עירייה, חיוג לנותני שירותים שונים ברשות, פתיחת קריאה במוקד העירוני והפנייה לעמוד הפייסבוק. חבל שלא ניצלו את הפלטפורמה כדי לקדם גם תשלומים מהסלולר של ארנונה, מים וכדומה.

ראשון לציון
 ראשון לציון

3. עיריית חיפה: מתאימה את עצמה למובייל

העיצוב של אתר עיריית חיפה יחסית נוח, אבל השימוש בבאנרים צדדיים קצת פוגם בהבנת ההיררכיה באתר. האתר לא מספיק מעודכן ברמת החדשות והמבזקים ושעות הפעילות של יחידות העירייה מופיעות בקובץ PDF, מה שמקשה על החיפוש. מצד שני, ראוי לציון שהעירייה הציבה במקום בולט את הפעולות השימושיות ביותר לתושב הממוצע, לצד מדריכים יעילים שמגיעים בצורה של מצגת ידידותית ומאפשרים לגולש ללמוד על קבלת היתרי בנייה, קניית דירה, הקמת גינה קהילתית ופתיחת עסק חדש.

חיפה צוברת נקודות גם בגזרת המובייל, כשהיא היחידה מבין הגדולות שמציעה אתר מותאם סלולרית, שמביא את כל האפשרויות הבולטות של האתר לגרסת הסמארטפון.

האתר המותאם והאפליקציה נוחים יחסית לשימוש אך לא מנצלים כיאות את הפלטפורמה ובחלק מהמקרים מפנים לאתר העירייה הרגיל ואתרים אחרים. העירייה גם מאפשרת ביצוע תשלומים באפליקציה ייעודית - מהלך חכם אך טוב היה אם הייתה מאחדת את שתי האפליקציות שלה.

בפייסבוק חיפה מתגאה במספר החברים הגבוה ביותר מבין הרשויות הגדולות וכוללת טאבים יעילים כמו פנייה לסיירת הביטחון, פנייה למוקד העירוני, לוח דרושים מקומי, צ'אט עם עובדי העירייה ובעיקר טאב של שירותים בקליק שמציע לחצן מצוקה לבני נוער, הטבות לאירועים ועוד.

חיפה
 חיפה

4. עיריית ירושלים: אתר אפרורי אבל פונקציונלי

במבט ראשון, האתר של עיריית ירושלים נראה מיושן למדי והצבע האפור השולט בו רק מדגיש זאת עוד יותר. עם זאת, כשיורדים לפרטים נגלית לעיני הגולש פונקציונליות גבוהה והיררכיה די ברורה. כך, הפונקציות החשובות והרלוונטיות לתושבים רבים, כמו תשלומי ארנונה, שעות קבלת קהל או מוקד 106, מופיעים כלחצנים בולטים. בנוסף, המידע באתר מחולק לארבעה חלקים מרכזיים: שירות לתושב, עסקים, מידע על העירייה ותיירות. לכל חלק יש את האפשרויות המותאמות שלו, כולל מידע רלוונטי נלווה.

הניסיון לייצר פרסונליזציה של התוכן ולהתאים אותו לתחומי עניין בא לידי ביטוי נרחב במובייל, שם האפליקציה מאפשרת להגדיר את פרופיל המשתמש לפי אוכלוסיית יעד (נוער, משפחות, סטודנטים וכו'), שכונת מגורים ותחומי עניין ואז מציגה את עדכוני החדשות, האירועים והטלפונים הרלוונטיים לכל משתמש.

האתר, כמו גם האפליקציה, משלבת תיק אישי לכל תושב, שבו ניתן למצוא תשלומי ארנונה, מעקב אחר פניות למוקד ועוד. אפרופו מוקד, האפליקציה מאפשרת פנייה ישירה ומבוססת מיקום למוקד 106 במגוון נושאים לבחירה.

עמוד הפייסבוק הוא הצלחה דיגיטלית מבחינת הטאבים המיוחדים כמו תחרות תמונות אינסטגרם מעוצבת של חזרה לבית הספר או של העיר עצמה, הנחות לתושבים, חידון שבודק "עד כמה אתה ירושלמי" ואפילו מפה מובנית של Waze להתעדכנות בפקקים. עם זאת, אין מספיק מענה לפניות בעמוד הפייסבוק, ה-Engagment די נמוך.

5. עיריית באר-שבע: שכחה מקיומו של הסלולר

פעילות הדיגיטל של עיריית באר-שבע מתנדנדת: בדומה לאתרים אחרים, מוצגים כפתורים בולטים לפעולות נפוצות והאתר די מעודכן אך בעמודים הפנימיים הוא נראה מיושן, עם פונט פשוט מדי, על אף המיתוג החדש שעברה העיר והלוגו שלה באחרונה. גם במובייל, העירייה מצליחה לאכזב בעוד שהיא היחידה מבין הערים הגדולות ששכחה מקיומו של המובייל - אין כלל אפליקציה שתיתן מענה לגולשים הניידים.

מנגד, עולם הפייסבוק מצליח להרחיק אותה מתחתית הדירוג: טאב מיוחד נותן ערך מוסף וסוג של מיני-אתר לגולשי הרשת החברתית, וטאב אחר מציג פעילות ענפה וממותגת סביב פעילות מחזור פסולת רטובה בעיר. עמוד היו-טיוב נראה די מגוון אך הצפיות בו מעטות יחסית - אולי כי הוא לא מקודם כראוי.

6. עיריית פתח-תקווה: עיצוב לא אחיד

על פניו, האתר של עיריית פתח-תקווה נראה נוח לניווט, עם כפתורים בולטים וחלוקה נכונה של נושאים, ואפילו אזור מיוחד לעדכונים על עבודות בכביש. אך כל זה נגמר ברגע שבוחרים באחת האפשרויות בתפריטים השונים. אז נפתחות לשוניות חדשות, כשכל אחת מציגה עיצוב שונה. כך, לכל אחד מאגפי החינוך, הכספים וההנדסה עמוד משלו ועיצוב משלו. לזכות העירייה שווה לציין את פיצ'ר השכונות, שמאפשר לבחור אזור בעיר ולקבל מפה מוגדלת עם אתרים בולטים וכן היסטוריה ומידע על אותה שכונה, וכן את האזור הידידותי של תו תושב וההטבות הנלוות. בפייסבוק אין בשורות מרגשות - הטאבים מפנים בעיקר לאתר העירייה והגולשים לא ממש משתפים פעולה. במובייל, העירייה הלכה בעקבות ראשון-לציון ואשדוד, עם אותה אפליקציה שמציגה פעולות די בסיסיות.

7. עיריית אשדוד: גרפיקה מיושנת ואי-סדר

הכניסה לאתר של עיריית אשדוד הוא כמו מסע אחורה בזמן: הגרפיקה מיושנת, הבאנרים עולים אחד על השני ובכלל האתר משדר בלגן. גם הרצון לשדר פנייה לכולם בדמות תמיכה בשפות שונות, מסתיים בכך שלחיצה על אנגלית, רוסית או צרפתית מביאה לעמוד עם טקסט קצר אודות העיר ותו לא. תושב שירצה לשלם ארנונה או לדעת את שעות קבלת הקהל ואינו דובר עברית, ייתקל בבעיה.

בפייסבוק, העירייה עושה עבודה קצת יותר טובה מהאתר והגולשים (המעטים יחסית) מגיבים בהתאם, אך אין שום חדשנות כשטאב אחד מוביל לאתר העירייה והשני לא עובד.

פעילות הניו מדיה של העיריות
 פעילות הניו מדיה של העיריות

מתודולוגיה
 מתודולוגיה