נחשף ב"גלובס": ההסתדרות אישרה לאלון חסן לחזור לתפקיד

ההסתדרות: "חסן אינו עובר על האיסור הקבוע בסעיף 8 לתקנון ועדי העובדים, האוסר על קיומם של עסקים עם מקום העבודה. בנסיבות אלה אין מקום למנוע את שובו של אלון חסן לוועד העובדים"

ההסתדרות הכללית הודיעה היום (ב') באופן רשמי כי אלון חסן רשאי לשוב ללא דיחוי לראשות ועד העובדים בנמל אשדוד, לאחר שוועדה מיוחדת שהקים הארגון בעניינו קבעה כי אין עוד ניגוד עניינים לכאורה בין עסקיו הפרטיים לבין תפקידו בוועד העובדים, ובכלל זה זיקה בין עסקיו לפעילות הנמל. בכך מאשרת ההסתדרות את חשיפת "גלובס" מהשבוע שעבר.

חסן השעה את עצמו מפעילותו בוועד העובדים לפני כ-3 חודשים, בעקבות פרסומים חוזרים שהצביעו על זיקה לכאורה בין עסקיו הפרטיים לבין נמל אשדוד. בעיתון "הארץ" ובערוץ 2 פורסם כי משאיות של חברת "בן עידן הובלות" שבבעלות חסן פוקדות את הנמל, תוך חשש לכאורה ליחס מועדף. כן פורסם כי הנמל רכש במשך שנים חומרי ניקוי המיוצרים במפעל שבבעלות חסן, באמצעות חברת שיווק שנמצאת בבעלות קרובי משפחתו. עוד פורסם כי חברת "דנה לוגיסטיקה" המספקת שירותים ללקוחות הנמל ומקיימת פעילות ענפה תוך פטור ממכרז, נמצאת בבעלות שותפו העסקי וחברו הקרוב של חסן, יניב בלטר.

כפי שפורסם ב"גלובס", חסן הודיע לנציגי הוועדה בהסתדרות כי רכש את חלקו של בלטר בעסק המשותף של השניים "שיפודי ציפורה". מהלך זה, יחד עם העובדה שהנהלת הנמל אסרה על כניסת משאיות של בן עידן הובלות והפסיקה לרכוש חומרי ניקוי המיוצרים במפעלו, סלל את הדרך בפני הקביעה כי אין עוד ניגוד עניינים לכאורה בפעילותו של חסן. בוועדה חברים היועץ המשפטי של ההסתדרות, עו"ד יחיאל שמיר, היועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד מיה פרי-אלתרמן, וסגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אלי בן גרא.

"הוועדה ביקשה מאלון חסן להציג אישורים ומסמכים הקשורים לעסקיו ולאחר שבחנה את הנושא מצאה כי מר חסן אינו מקיים נכון להיום, במישירין או בעקיפין, יחסים עסקיים עם חברת נמל אשדוד", נמסר היום מההסתדרות. "מר חסן חתם על תצהיר שבו התחייב שלא לקיים עסקים כאמור (עם הנמל - ש.נ) בעתיד וכי אם יימצא שהוא מקיים עסקים עם חברת נמל אשדוד הוא יודח מתפקידו. לאור הצהרתו של מר חסן ובדיקת הנושאים הקונקרטיים והמסמכים שהובאו בפני הוועדה מצאו חבריה כי מר חסן אינו עובר על האיסור הקבוע בסעיף 8 לתקנון ועדי העובדים האוסר על קיומם של עסקים עם מקום העבודה. בנסיבות אלה סבורים חברי הוועדה כי אין מקום למנוע את שובו של אלון חסן לוועד העובדים".

הסעיף המדובר בתקנון ועדי העובדים רשום למעשה על שמו של חסן, והוכנס לתקנון רק לאחר הסערה הציבורית בעניינו. הסעיף קובע כי עובד לא יורשה להיות חבר בוועד אם בבעלותו או בבעלות קרוב משפחה מדרגה ראשונה עסק שמקיים פעילות עם מקום עבודתו.

רוח מפרשים לכ"ץ

בהסתדרות ידעו כי החלטה ברוח זו צפויה להעניק רוח מפרשים לשר התחבורה ישראל כ"ץ, וזו אכן הגיעה למיד אחר הפרסום המקורי ב"גלובס". כ"ץ תקף את ההחלטה שהסתמנה בדף הפייסבוק שלו וכתב ליו"ר ההסתדרות עופר עיני: "מה, איבדת את הבלמים?".

חזרתו של חסן עשויה לדחוק הצידה את הטיעונים הענייניים שהשמיעו העובדים כפי שבאו לידי ביטוי גם בהחלטת בית הדין הארצי לעבודה שקבע כי קיים חשש סביר לפגיעה בעובדים וכי עומדת להם זכות השביתה (לא לפני ה-10 באוקטובר).

מנגד, גורמים המזוהים עם ההסתדרות טוענים כי חסן מהווה דווקא גורם ממתן בקרב עובדי הנמלים, וכי אם הוא היה מופיע לדיון האחרון בביה"ד העובדים בשום אופן לא היו מתפרעים ומגדפים את אנשי האוצר אל מול השופטים.

לא במקרה, כך נטען, חסן הסכים בעבר להפרטה מלאה של נמל אשדוד ולהקמה של רציפים פרטיים בסמוך אליו - מתווה שגובש במשך שנתיים אולם הממשלה הנוכחית בחרה במתווה אחר וחד-צדדי, להקמת שני נמלים פרטיים גם באשדוד וגם בחיפה.