אלביט העדיפה הלוואה של 450 מ' ש' מפסגות על פני אג"ח

סמנכ"ל הכספים מסביר: "אלביט היא חברה דולרית, ואנו עושים עסקאות swap על המימון השקלי. בסופו של דבר המרווח נמוך יותר בהשוואה לגיוס אג"ח"

הגידול בהלוואות הפרטיות שמעמידים גופים מוסדיים לחברות עסקיות נמשך: בחודש שעבר העמיד בית ההשקעות פסגות לחברת אלביט מערכות הלוואה פרטית לא סחירה בהיקף של 450 מיליון שקל. אלביט מערכות, יצרנית מערכות האלקטרוניקה הצבאיות שבשליטת מיקי פדרמן, היא חברה יציבה ומבוססת הזוכה לדירוג Aa1 ממידרוג. בהתאם לסיכון הנמוך, כך גם הריבית שנקבעה להלוואה - שקלית לא צמודה בשיעור של כ-3.1%. מטרת הגיוס הינה מיחזור הלוואות קיימות ושימושים שוטפים של החברה, הנסחרת בשווי של 2.2 מיליארד דולר לאחר עלייה של כ-60% בשנה האחרונה.

מח"מ ההלוואה הוא 3 שנים, והריבית משקפת מרווח של 1.4% מעל אג"ח ממשלתית שקלית במח"מ דומה. נציין כי אלביט מערכות הנפיקה ביוני 2010 אג"ח שקליות, שהמח"מ הנוכחי שלהן עומד על 3.45 שנים, והן נסחרות בתשואה נמוכה יותר של 2.55%. איגרות החוב של אלביט נפרעות ב-10 תשלומים שנתיים שווים בין השנים 2011-2020, היקפן הנוכחי הוא כ-1.47 מיליארד שקל, והתשואה בה הן נסחרות משקפת מרווח של 0.54% מעל אג"ח ממשלתית מקבילה - נמוך מהמרווח בהלוואה שניטלה מפסגות.

יוסי גספר, סמנכ"ל הכספים של אלביט מערכות, הסביר היום ל"גלובס" כי בחברה בחנו את האפשרות לגייס מימון באמצעות אג"ח, אולם בסופו של דבר העדיפו לגייסו באמצעות הלוואה פרטית. "אלביט היא חברה דולרית, ואנו עושים עסקאות swap על המימון השקלי שאנחנו מקבלים. כך, שבסופו של דבר התשואה היא נמוכה יותר ביחס לתשואה על האג"ח", אמר גספר.

עוד לדבריו, "בגיוס אג"ח יש עלויות נוספות, כך שבסופו של דבר אני מעריך שהיינו מגייסים אג"ח במרווח של 1.05%-1.1% לעומת איגרת ממשלתית, כך שהפער היה יורד. גיוס אג"ח מחייב גם תהליך שלא היה קיים בעת שגייסנו את הסדרה הקודמת, בגלל תקנות חודק, וזאת לעומת גיוס המימון בהלוואה פרטית שהוא קל וזריז יותר. לכן, מבחינה כלכלית התוצאה טובה יותר מאשר גיוס אג"ח", סיכם גספר.

עליית מדרגה מבחינת פסגות

מבחינתה של פסגות, מדובר בהלוואה הפרטית בהיקף הגדול ביותר שהעניקה לחברה עסקית. העסקאות הפרטיות הגדולות בהן הייתה מעורבת פסגות עד כה כללו בעיקר מימון פרויקטים, ובהם השתתפות בקונסורציום שהעמיד מימון להקמת תחנת הכוח דליה אנרגיות (חלקה של פסגות - 400 מיליון שקל); מימון פרויקט עיר הבה"דים, בו תעמיד אשראי של עד 250 מיליון שקל, בהתאם להתקדמות הפרויקט; וכן השתתפות במימון מחדש של קניון שבעת הכוכבים בהרצליה, שם העמידה אשראי בהיקף של 200 מיליון שקל, כחלק ממימון בסך 590 מיליון שקל שכלל גם את בנק הפועלים, מיטב ואלטשולר שחם.

בנוסף למימון פרויקטים, העמידה פסגות עד היום הלוואות פרטיות לחברות מבני תעשיה (140 מיליון שקל), אלדן (100 מיליון שקל) וקרן הריט סלע קפיטל נדל"ן (77 מיליון שקל).