הורסים ובונים: פינוי-בינוי של כ-1,000 דירות בגוש דן

הוועדה המחוזית הפקידה להתנגדויות 3 תוכניות עם פוטנציאל בינוי של כ-1,000 יחידות דיור בתל-אביב, רמת-גן ובת-ים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל אביב, בראשות גילה אורון הממונה על מחוז תל אביב דנה בשלוש תוכניות להתחדשות עירונית והחליטה להפקידן להתנגדויות הציבור. מדובר בתוכניות בעירים תל אביב, רמת גן ובת ים המהוות יחד פוטנציאל בינוי של כמעט אלף יחידות דיור חדשות.

התוכנית הראשונה אותה הפקידה הוועדה להתנגדויות מתייחסת למתחם הממוקם בין הרחובות לה גוורדיה, יפתח והגיבור האלמוני בתל אביב-יפו. התוכנית חלה על שטח כ-10 דונם, ומייעדת את המתחם להתחדשות עירונית, כחלק מההתחדשות העירונית של רחוב לה גוורדיה ושכונת יד אליהו. התכנית מאפשרת פינוי של 3 מבנים טוריים ישנים של 72 דירות, ובניה של 3 מבנים בני 7 ו-8 קומות , הכוללים עד 275 דירות חדשות. עורך תוכנית זו הוא אדריכל צבי גבאי.

התוכנית השנייה שאושרה כאמור להפקדה להתנגדויות הציבור היא במסגרת פינוי בינוי ברחוב הררי ברמת גן. תוכנית זו מציעה פינוי 7 בנייני מגורים ישנים הכוללים 70 דירות ובנייה של 3 מגדלים בני 22 קומות ומבנה נוסף בן 12 קומות במקומם. היקף יחידות הדיור החדשות במתחם עומד על פי התוכנית על 280 דירות בשטח עיקרי ממוצע של 95 מ"ר ליחידת דיור. בנוסף, התכנית מקצה 450 מ"ר בקומות הקרקע של מבני המגורים לצורכי ציבור, כגון גני ילדים ומעונות על מנת לתת מענה לצרכי ציבור הנדרשים באזור.

עוד במסגרת תוכנית זו, מוצע כי 20% מכלל הדירות יהיו דירות קטנות בשטח עיקרי שלא יעלה על 63 מ"ר (לא כולל ממ"ד) וזאת בהתאם להנחיית משרד הפנים להקצות דירות קטנות בתכניות מפורטות למגורים. מדובר בתוכנית הרביעית במספר להתחדשות עירונית בשכונת נווה יהושע בעיר. יזם התכנית היא חברת רותם שני יזמות והשקעות והיא נערכה על ידי אדריכלית טלי כהנא ממשרד כהנא אדריכלים.

יש לציין שבעוד הועדה המחוזית אישרה את התוכנית להפקדה להתנגדויות, התוכנית כפי שאושרה העניקה פחות יחידות דיור חדשות לבנייה ממה שהמליצה הועדה המקומית בעיר רמת גן. מסיבה זו מהנדס העיר, חיים כהן, התנגד לתוכנית המופקדת. לדבריו, המלצתו לועדה המחוזית כללה בינוי של 350 יחידות דיור חדשות במסגרת התוכנית ולא 280 כפי שאושר כעת.

התוכנית השלישית שאושרה להפקדה להתנגדויות הציבור היא תוכנית שיזמה הוועדה המקומית בעיריית בת ים המתייחסת למתחם הממוקם בין הרחובות הגיבורים, העצמאות ועורף הבינוי שלאורך רחוב ויצמן בעיר. התכנית כוללת תוספת של 416 יחידות דיור, שטחי מסחר, שטחי תעסוקה, מוסדות ציבור, חניות תת קרקעיות ושטחים פתוחים.

"מטרת התכנית היא התחדשות עירונית במרחב המהווה נקודה אסטרטגית לעיר", נמסר ממשרד הפנים. "התכנית הוכרזה בשנת 2010 כתכנית להתחדשות עירונית באמצעות פינוי בינוי על ידי משרד הבינוי והשיכון. התכנית מציעה תכנון מתחדש תוך התאמתו לאזור שהינו מוטה תחבורה ציבורית ובלבו של המרכז העירוני של העיר בת ים".

התכנית כולה מתייחסת למתחם בשטח 14 דונם, ומלבד תוספת יחידות הדיור מציעה גם תוספת של כ-3,000 מ"ר עבור מסחר, 4,700 מ"ר עבור תעסוקה, 2,300 מ"ר למוסדות ציבור ובנוסף מגרש של כ-2 דונם לשטח ציבורי פתוח וכדונם וחצי עבור שטח ציבורי. במסגרת התוכנית מוצע להרוס 12 מבני מגורים ברחובות הגיבורים העצמאות וויצמן ובניית 10 מבנים חדשים בניהם גם מגדל מגורים בן 35 קומות עם קומת מסחר בפינת הרחובות שדרות העצמאות ורחוב הגיבורים, ועוד שני מגדלים בגובה של 29 ו-20 קומות על רחוב הגיבורים. את התוכנית ערכה האדריכלית נילי פוך.