התעשיינים: מפעלים ישראליים מופלים לרעה בעיר הבה"דים

לטענתם, מכרזים רבים מכוונים לתוצרת חוץ ומונעים ממפעלים ישראליים לגשת אליהם ■ משרד הביטחון: הזכיין מעדיף חברות ישראליות ב-30% מהמכרזים

תהליך האכלוס של קריית ההדרכה החדשה בצומת הנגב יחל בסוף 2014 ויימשך כשנה. את עבודות ההקמה מובילה "חברת מבט לנגב הקמה", שגם תפעיל את הקריה במשך 25 שנה. עוד בטרם החלו העבודות להקמת המתחם, הצהיר משרד הביטחון כי לפחות 25% מהרכש ומההתקשרויות עם קבלני משנה יהיו עם חברות ישראליות. אולם, בהתאחדות התעשיינים טוענים לאפליה מתמשכת של מפעלים ישראליים במיזם הגדול.

"לצערי, מכרזים בתחומים רבים במסגרת הפרויקט כוללים מפרטים שמכוונים רק למוצרים מתוצרת חוץ, וכך מונעים בפועל מיצרנים ישראליים את האפשרות להתמודד במכרז", טען היום (ג') ראש מטה כחול-לבן בהתאחדות התעשיינים, רון תומר. "המשבר העולמי גורם למדינות אירופאיות להפלות לרעה תעשיות זרות, כמו גם ישראליות, למען קידום התעשייה המקומית. למרבה האבסורד, בישראל קיימת הפלייה דומה נגד התעשייה הישראלית".

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, קרא היום (ג') למערכת הביטחון להקפיד על העדפת הייצור המקומי במיזמים העתידיים בנגב לבניית קריות התקשוב והמודיעין. "לא יתכן שמשרד הביטחון יפלה לרעה במכרזי עיר הבה"דים, שממומנים בכספי המסים, תעשיות ישראליות", אמר.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה, כי הוא אחד מהגופים הבולטים בישראל ברכש תוצרת מקומית, באופן שמספק פרנסה לעשרות אלפי משפחות בכל הארץ. "פרויקט קריית ההדרכה יצא לפועל באמצעות מכרז שבמסגרתו הזכיין מבצע את התכנון, ההקמה, המימון, התפעול ואחזקת הקריה למשך פרקי זמן ארוכים כמוגדר בהסכם ההתקשרות איתו", נמסר. "במסגרת ההתקשרות, משרד הביטחון חייב את הזכיין להעדיף תוצרת ישראלית בהיקף שלא יפחת מ-25% מהרכש הכולל כשבפועל זה עולה על 30%. הרכש מבוצע ישירות על ידי הזכיין והתערבות בדרך של הכתבת רכישה ספציפית - יש בה משום שינוי בכללי המכרז".

בתוך כך, בכירים במערכת הביטחון, בהם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, השתתפו היום בכנס שקיימו אוניברסיטת בן גוריון והמגזין דיפנס" בנושא המעבר של צה"ל לנגב. לדברי ראש המינהלת האמונה על המעבר של יחידות צה"ל לדרום במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') נתי אפרתי, גם קריות המודיעין והתקשוב, שיוקמו בשנים הקרובות בעופר ובבאר שבע, יוקמו לפי הגישה שהונהגה במקרה של עיר הבה"דים, כלומר באמצעות קבוצה שתממן, תקים ותפעיל את המתחם למשך 25 שנה. קריית התקשוב עתידה להיות מאוכלסת ב-2018 וקריית המודיעין תאוכלס עד 2020.

במסגרת הכנס אמר שר הביטחון, כי קריות התקשוב והמודיעין "יחברו את הבסיסים עתירי הטכנולוגיה של צה"ל עם האקדמיה ועם מרכזי ידע ובאופן שיוביל לכך שבאר שבע תהיה בירת הסייבר הלאומית".

בזמן שבמערכת הביטחון מביעים שביעות רצון מקצב התקדמות העבודות לבניית קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב (עיר הבה"דים), חלק מהתעשיינים מביעים מורת רוח על כך שהם לא שותפים למיזם הגדול ועתיר התקציבים: לטענת התאחדות התעשיינים, המכרזים הרבים המתפרסמים במסגרת עבודות ההקמה של הקריה החדשה, מגדירים מפרט טכני שמאפשר רק לחברות מאירופה ומארה"ב להשתתף בהם, תוך הדרה של חברות ישראליות.