התיאבון לסיכון: גאות בגיוסי קרנות הנאמנות בספטמבר

למרות המסחר החלקי במהלך החודש רשמה תעשיית הקרנות גיוסים נאים של כ-2.3 מיליארד שקל, לצד תשואה ממוצעת של כ-1.8%

קופת החגים בשוק ההון ידועה, בדרך כלל, כתקופה מנומנמת למדי. עם זאת, וחרף העובדה שחודש ספטמבר כלל 15 ימי מסחר בלבד (חלקם מקוצרים בשל חול המועד), נראה כי במהלכו גדל התיאבון של המשקיעים לסיכון.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי בחודש החולף רשמה תעשיית קרנות הנאמנות, שבאמצעותה משקיע הציבור, גיוסים יפים של כ-2.3 מיליארד שקל, לצד תשואה ממוצעת של כ-1.8%. זאת לאחר שבאוגוסט - שהיה חודש מסחר מלא - נרשמו גיוסים בהיקף דומה, עם תשואה ממוצעת שלילית של 0.7% (על רקע החששות מתקיפה אפשרית בסוריה).

בספטמבר רשמו הקרנות המנייתיות בארץ את היקף הגיוסים הגדול מתחילת השנה - כ-310 מיליון שקל. לשם השוואה, החודש השני הטוב ביותר מבחינת גיוסים באפיק זה היה יולי, שבו גויסו כ-290 מיליון שקל. בהתאם, רשמו הקרנות המנייתיות בארץ את התשואה הממוצעת הגבוהה ביותר בענף, שהסתכמה בכ-6.3% בספטמבר וב-15% מתחילת השנה.

זאת ועוד, ספטמבר התאפיין בהיקף גיוסים גבוה במיוחד בקרנות המסורתיות (המשקיעות במניות ובאג"ח) - כ-1.8 מיליארד שקל - שעה שהקרנות הכספיות גייסו כ-550 מיליון שקל.

בתקופה האחרונה מדווחים בקרנות הנאמנות על קצב גיוסים נאה של כ-120 מיליון שקל ביום. התעשייה חתמה את ספטמבר עם נכסים בהיקף של כ-219 מיליארד שקל - גידול חודשי מרשים יחסית של כ-4.3 מיליארד שקל, רובו המכריע מהקרנות מסורתיות.

מה הוביל להתעוררות בענף הקרנות? למעשה, ספטמבר נפתח כמו חודש חגים סטנדרטי, והתאפיין בגיוסים בהיקף חלש יחסית. עם זאת, במהלך החודש התרחשו שני אירועים שהובילו להסתערות על קרנות הנאמנות: ההחלטה של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, להמשיך עם תוכנית רכישות האג"ח בארה"ב, וההחלטה של בנק ישראל להוריד את הריבית ל-1%.

החלטות אלה, שהפיחו רוח בשוק ההון כולו (מדדי ת"א 25 ות"א 100 רשמו בספטמבר עליות של 6.7% ו-5.2% בהתאמה, והראשון אף הגיע לרמות שיא של למעלה משנתיים), הובילו את המשקיעים להכיר בעובדה שבשל הריבית הנמוכה - היכולת ליהנות מריבית בפיקדונות ובקרנות כספיות שואפת לאפס. בקרנות הכספיות עמדה התשואה הממוצעת בספטמבר על 0.1%, ומתחילת השנה הן הניבו למשקיעים בהן תשואה ממוצעת של כ-1.1%.

שיא בגיוסים למנייתיות

כך, בחודש החולף, שבמהלכו מרבית האפיקים הניבו תשואות חיוביות, התמקדו המשקיעים בעיקר באפיק אג"ח מדינה כללי, שגייס כ-830 מיליון שקל והניב תשואה של כ-1.5%. זאת משום שרוב היועצים בבנקים (שהם המפיצים העיקריים של הקרנות) מעדיפים להגדיל חשיפה למניות באמצעות קרנות אג"ח כללי (קרנות 90/10, 80/20, 75/25).

כאמור, המגמה של גיוסים לקרנות מנייתיות בישראל, שהחלה לפני כמה חודשים, הגיעה בספטמבר לשיא, עם גיוס של כ-310 מיליון שקל. במקביל נרשמו גיוסים גבוהים יחסית של כ-470 מיליון שקל גם באפיק האג"ח השקליות, שהתחזק על חשבון הקרנות הכספיות.

מבין מנהלי קרנות הנאמנות, מי שבלטה לטובה הייתה חברת הקרנות של ילין לפידות, שהייתה המגייסת הגדולה ביותר בקרנות המסורתיות, עם 566 מיליון שקל. הקרנות של ילין לפידות נהנות בחודשים האחרונים ממומנטום חיובי, ובחודש החולף הדבר בא לידי ביטוי בכך שילין לפידות הפך לשחקן השביעי בגודלו בתעשיית קרנות הנאמנות, לאחר שעקף את חברת הקרנות של מנורה מבטחים בהיקף הנכסים המנוהלים.

שחקנים נוספים שבלטו החודש מבחינת גיוסים בקרנות המסורתיות היו פסגות, עם גיוס של 479 מיליון שקל, ומיטב דש, שגייס 364 מיליון שקל. עם זאת, נציין כי מיטב דש היה המגייס הגדול של החודש, לאחר שגייס בסך הכול כ-1 מיליארד שקל, כאשר רוב הסכום (643 מיליון שקל) גויס בקרנות הכספיות.

מי שבלטו לרעה בחודש החולף היו קרנות אלטשולר שחם, שמגמת הפדיונות בהן נמשכה גם בספטמבר. קרנות אלטשולר איבדו החודש 342 מיליון שקל, מה שמקנה לבית ההשקעות את תואר הפודה הגדול של ספטמבר. עוד בלטו לשלילה קרנות הנאמנות של הראל פיא, שמהן נפדו כ-192 מיליון שקל, רוב הפדיונות בקרנות הכספיות.

ענף קרנות הנאמנות
 ענף קרנות הנאמנות