הסתיימו השיבושים בנתב"ג; מספר טיסות עוכבו

(עדכון) - ועד עובדי רשות שדות התעופה עיכב הבוקר את ההמראות בנתב"ג, כאות הזדהות עם מאבקם של עובדי מסוף המטענים המועסקים ע"י ממ"ן ■ ‎זמן קצר לאחר השיבושים הודיעה רש"ת כי ממ"ן זכתה במכרז ותמשיך לנהל את המסוף

‎‎ועד העובדים של רשות שדות התעופה (רש"ת), בראשות פנחס עידן, עיכב היום (ד') בשעות הבוקר את ההמראות בנתב"ג, כאות הזדהות עם מאבקם של 500 עובדי מסוף המטענים בנתב"ג המועסקים באמצעות חברת ממ"ן. בהנהלת רש"ת טענו כי 4 טיסות בלבד עוכבו, ואולם כ-9 טיסות עוכבו בפועל במשך 2-3 שעות.

מ‏זה כמה חודשים נאבקים עובדי ממ"ן בסירובה של הנהלת רש"ת לעגן את תנאי העסקתם של העובדים במסגרת מכרז חדש שפרסמה להפעלת מסוף המטענים, שבו ממ"ן הייתה רק אחת מ-9 מתמודדות. העובדים חששו כי זכייה של חברה אחרת עלולה להביא לפיטוריהם המידיים או להרעת תנאיהם.

בד-בבד עם השיבושים בהמראות הפגינו עובדי ממ"ן מול משרדי הנהלת רש"ת, שהתכנסה לדיון בעניין המכרז.

זמן קצר לאחר סיום השיבושים הודיעה הנהלת רש"ת על זכייתה של חברת ממ"ן במכרז. מקבוצת ממן נמסר כי "קבוצת ממן, על הדירקטוריון, המנהלים והעובדים בה, שמחה כי נבחרה להמשיך ולהפעיל את מסוף המטענים הכללי בנתב"ג, כפי שהיא עושה זה שנים רבות במקצועיות ובנאמנות רבה".

בוועד העובדים של ממ"ן נזהרו שלא לייחס זיקה ישירה בין זכיית החברה לשיבושים בשדה, אבל הביעו שביעות-רצון רבה מהבחירה בחברה ובירכו את ההסתדרות ואת עובדי רש"ת על "גילוי הסולידריות".

בהנהלת רש"ת מסרו כי זכייתה של ממ"ן, שבבעלות משפחת לבנת, נובעת בין היתר מהמחיר שהציעה במכרז: 21.5 מיליון שקל בשנה, כאשר מחיר המינימום עמד על 15 מיליון שקל.

"האני מאמין" של כ"ץ

המאבק של עובדי ממ"ן לא היה פשוט. שר התחבורה ישראל כ"ץ הצהיר באחד מדיוני ועדת העבודה והרווחה שעסקו בעניין: "אחריותי לוודא כי כולנו, כולל רשות שדות התעופה, עושים את המקסימום כדי לא לפגוע בעובדים. אני תומך בכך ששכרם ייקבע מראש, ויהיה חלק מתנאי המכרז. אני מעוניין הן בתחרות הן בהתחשבות בעובדים".

כ"ץ פנה בדיון למנכ"ל רש"ת והבהיר לו כי עתידם של העובדים צריך לבוא לידי ביטוי במכרז, וכי יש למצוא את הדרך המשפטית לעשות זאת. כ"ץ ציין: "אני אומר את זה ככלל מנחה".‏

אלא שההופעה של כ"ץ לא עשתה רושם רב על אנשי רשות שדות התעופה. תנאי המכרז לא שונו, ועתידם של העובדים לא הובטח.

בתשובה לעתירה של ועד העובדים לבית המשפט המחוזי מרכז, הבהירה הנהלת רש"ת כי דבריו של השר כ"ץ הם בבחינת "האני מאמין שלו", והם אינם מחייבים אותם.

‏בעקבות זאת מיהרו העובדים לבדוק את הדברים במשרד התחבורה, ושם נמסרה גרסה דומה, באמצעות פרקליטות מחוז תל-אביב: "האמירות של כבוד שר התחבורה במסגרת ישיבת ועדת העבודה והרווחה מייצגות את השקפת עולמו ואת האני מאמין שלו, והן אינן בבחינת הנחיה לרשות שדות התעופה".

עוד הוסבר כי "משרד התחבורה נעדר סמכות להתערב בפן המסחרי של מכרזים המנוהלים על-ידי רשות שדות התעופה".

לפי ועד העובדים של ממ"ן, השכר הממוצע של עובדי ממ"ן נמוך מהשכר הממוצע במשק, ועומד על כ-7,900 שקל ברוטו בחודש. הגיל הממוצע הוא 45, ו-40% מהעובדים חצו כבר את גיל 50. ‏‏‎‎‏