לפני הפדיחה הבאה של לפיד

מבקר המדינה נותן למשרד האוצר טיפ למניעת דוח הביקורת הבא

הקדנציה הסוערת של מיכה לינדנשטראוס כמבקר המדינה הרגילה אותנו כבר לעידן החדש שבו המבקרים מתערבים באירועים המתרחשים במדינה בזמן אמת וכותבים דוחות אקטואליים ונושכים. אבל אפילו לינדנשטראוס, שלא קטל קנים לכל הדעות, לא יכול היה להכין את הפוליטיקאים לרוח החדשה שהביא עמו יוסף שפירא לתפקיד. רוח סערה, לא פחות.

עם כניסתו לתפקיד הצהיר שפירא כי הוא מתכוון לעסוק בנושאים חברתיים, וכי צדק חברתי אינו סיסמא ריקה מתוכן בעיניו, ומאז הוא לא מפסיק לבדוק ולבחון את כל הנושאים הנושקים לכך, החל בפיקוח על מחירי המזון ומוצרי החלב וכלה בדיור הציבורי.

אלא שאתמול (ד') הוא עשה עוד קפיצת מדרגה משמעותית, יצא מהגבולות המצומצמים של הביקורת לאחר שמתקבלות ההחלטות והגיע למקום חדש - מקום שבו הוא מזהיר מראש את מקבלי ההחלטות, הרבה לפני שהתקבלה החלטה - בדרך מנומסת ומעונבת אמנם, אך גם מאוד ברורה - שלא ייתנו לו סיבה לכתוב עוד דוח ביקורת.

בעיצומה של ביקורת שהוא מבצע בנוגע לכשלים בדיור הציבורי בישראל ובתחום הדירות להשכרה לזכאים, קפץ שפירא קפיצת ראש ישירות אל לב-לבו של שולחן הדיונים במשרד האוצר, שם יושבים על המדוכה יאיר לפיד ואחרים בניסיון לעשות קסמים בשוק הדיור, ושיגר מסר חד ללפיד: קבל את ההחלטות במסגרת הליך נכון, מסודר, שקוף ובלי קיצורי דרך - וחסוך לי את הדוח הבא שאני עומד לכתוב.

שפירא לכאורה מבקש תשובות לשאלות על הליך קבלת ההחלטות והרפורמה שלפיד מתכנן, אך בפועל השאלות האלה הן חוברת הפעלה ללפיד "איך צריך להתנהל ההליך". וזה ממש חדש. מבקר מדינה שנותן טיפים לשר האוצר איך לחסוך את הפדיחה הבאה שתתועד בדוח הביקורת הוא זן חדש של מבקר. לא היה לנו כזה עדיין.

פחות משנה וחצי חלפו מאז שמונה לתפקידו, אך נראה כי שפירא לא מהסס להבהיר לממשלה ולמוסדות הציבור שיש שריף חדש בשכונה, והוא מתכוון לנקות את האורוות עד שאחרון הפורעים יבין שהסוסים בהן נועדו לרווחת הציבור.

אם הוא ימשיך בדרך הזו, ומקבלי ההחלטות יחליטו להתייחס אליו ברצינות, אולי נגלה שאפשר לקבל החלטות שנוגעות לכספי ציבור ולרווחת הציבור בהליך תקין, שלא מהווה את חומר הבערה לדוח המבקר הבא. לפיד לטיפולך.