סורוס: משבר החוב הסתיים אך האיחוד האירופי קרב אל קיצו

המשקיע האגדי ביקר טען בכנס שנערך בגרמניה כי משבר החוב שינה לחלוטין את אופיו של האיחוד האירופי ויצר מצב של מדינות חייבות ומדינות שמנפיקות וגובות את החובות ולכן הוא עתיד להתפרק בטווח הרחוק

נצחונה של קאנצרלית גרמניה אנגלה מרקל בבחירות שנערכו בחודש שעבר אומנם מאותתת על סיומו הקרב של משבר החוב בטווח הקצר, אך בטווח הארוך עתידו של האיחוד האירופי לוטה בערפל וסביר להניח כי הוא יתפרק, כך טוען המשקיע האגדי ג'ורג' סורוס.

לסורוס, שהתפרסם בין היתר לאחר ש"רושש" את הבנק המרכזי הבריטי כאשר פתח פוזיציית שורט עצומה נגד הפאונד ב-1992, קיימת ביקורת חריפה כנגד הגישה שמובילה קאנצלרית גרמניה כלפי משבר החוב.

בכנס כלכלי שנערך אתמול בקיאל, גרמניה, סורוס הצהיר כי "משבר האירו הסתיים. זה הפך להיות רשמי בבחירות הגרמניות". לטענתו, הצעדים לטיפול במשבר החוב כלל לא היו חלק מהנושאים שהובילו המועמדים. עם זאת, סורוס ציין באותה נשימה כי כלכלת גוש האירו רחוקה משיווי משקל בריא. "משבר החוב בגוש האירו כבר שינה את האיחוד האירופי למשהו שונה בתכלית מהתיכנון המקורי שלו", הוא ציין.

לדברי המשקיע האגדי, בבסיס המהות של האיחוד האירופי עומד העיקרון לפיו המדינות שהצטרפו אליו הסכימו לוותר על חלק מהריבונות שלהן לטובת הכלל וכדי ליצור איחוד של מדינות שוות אך ריבוניות. במקום זאת, מערכת היחסים בין המדינות באיחוד הפכה להיות של מדינות חייבות ומדינות שמנפיקות וגובות את החובות, וזה בהחלט מצב לא שוויוני.

"ברלין אינה מוכנה לקבל את האחריות והחובות שמגיעות עם התפקיד של מדינה הגמונית", ציין סורוס, שהוסיף ואמר כי גרמניה מצאה את עצמה בעמדה של מובילת גוש האירו בניגוד לרצונה. זאת משום שזה מעלה לה זכרונות "צורבים" מהעבר, בייחוד לאור הגינויים שאליהם היא זוכה מהמדינות המתקשות בגוש האירו, כגון יוון.