גם "מדד הפחד" מאשר: ספטמבר היה חודש מצוין בבורסה

"מדד הפחד" של הקריה האקדמית אונו מראה כי בחודש החולף התאפיין המסחר ברובו ברמות נמוכות יחסית של מדד הפחד סביב 13-16 נקודות בסיס

לאחר שהפעילים בבורסה בתל-אביב סיכמו את ספטמבר בהצלחה יתרה (מדד המעו"ף טיפס בחודש החולף ב-7.3%), גם "מדד הפחד" של הקריה האקדמית אונו מאשר את מצבה הטוב של הבורסה המקומית.

מעיון בסקירה חודשית שנכתבה על-ידי ראש הקריה האקדמית אונו פרופ' משה בן-חורין ורכז מכון המחקר דוד יחיעם אהרון, ניתן לראות כי בחודש החולף התאפיין המסחר ברובו ברמות נמוכות יחסית של מדד הפחד סביב 13-16 נקודות בסיס. אולם, ממבט על איור 1 ניתן להבחין בשתי נקודות זמן חריגות (בתחילת החודש ולקראת סופו) בהן נצפתה מגמת עלייה משמעותית במדד לרמות של 20-22 נקודות בסיס. עלייה זו נבעה מהחשש הגובר בסוגיית מלחמת האזרחים בסוריה ואי-הוודאות סביב האפשרות לפעילות צבאית בסוריה מצד ארה"ב.

ניתן להבחין כי בהשוואה לשנה החולפת, כמוצג באיור 2, רמות מדד הפחד בחודש ספטמבר היו נמוכות יחסית ונמצאות במגמת ירידה. הדבר מלמד על מגמת ירידה בחשש המשקיעים מפני שוק תנודתי, ולכן קטן הצורך שלהם לגדר את תיקי ההשקעה שלהם במניות.

על רקע נתונים היסטוריים הוגדרה רמת מדד של עד 18 כרמת פחד נמוכה, רמה שבין 18 ל-30 הוגדרה כרמת פחד בינונית, מדד שבין 30 ל-40 הוגדר כרמת פחד גבוהה ורמה גבוהה מ-40 הוגדרה כרמת פחד גבוהה מאוד, ומכאן שרמת הפחד בחודש החולף הייתה, בדרך כלל, נמוכה.

מדד הפחד - איור 1
 מדד הפחד - איור 1

מדד הפחד הישראלי (Volatility Index Tel-Aviv - VIXTA) על-ידי כלכלני שוק ההון של הקריה האקדמית אונו והוא מודד בזמן אמת את אי-הוודאות הצפויה במדד ת"א-25 על בסיס התנודתיות הגלומה במחירי האופציות על המדד. המדד מחושב בזמן אמת והוא נגזר ממחיר האופציות הרשומות על המדד.

יש לזכור כי מדד הפחד שונה ממדדים אחרים המשקפים את מצב הכלכלה ושוק ההון, בכך שהוא אינו מבוסס על סקר או חוות דעת של המשקיעים אלא הוא נגזר ממחירי השוק של האופציות על מדד ת"א-25. יתר הדברים קבועים, ככל שמחירי האופציות (הן של אופציות הרכש והן של אופציות המכר) גבוהים יותר, כך הם משקפים רמת סטיית תקן ("סיכון") גבוהה יותר. בהיבט זה, חשוב להזכיר כי מעקב אחר מדד ה-VIXTA חשוב למשקיעים כיוון שהוא מבטא את חששות השוק מתנודתיות גוברת בשוק המניות ואת מידת הרצון של המשקיעים להסתייע בגידור תיקי ההשקעה.

מדד הפחד - איור 2
 מדד הפחד - איור 2

נזכיר כי אתמול פרסמה הבורסה באופן רשמי כי מחזורי המסחר הממוצעים בבורסה בחודש ספטמבר עמדו על כ-1.3 מיליארד שקל ביום, המחזורים הגבוהים ביותר מזה שנתיים, המהווים עלייה של 21% לעומת תחילת 2013.

*** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הוא לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עשויים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל