גולשים נגד ארדן: "לשדר משחקה של מכבי ת"א באירופה בחינם"

המשחק של מכבי חיפה מול שחטאר קארגנדי מקזחסטן ישודר הערב בערוץ פתוח, בעוד שהמשחק של מכבי ת"א מול בורדו הצרפתית ישודר רק על-ידי צ'רלטון ■ הגולשים והאוהדים זועמים

הערב (ה') משחקות קבוצות הכדורגל מכבי ת"א (22:05) ומכבי חיפה (19:00) בשלב הבתים של הליגה האירופית. המשחק של מכבי חיפה מול שחטאר קארגנדי מקזחסטן יועבר בחינם לכלל הצופים בערוץ ספורט 5 בכבלים ובלווין, בעוד שהמשחק של מכבי ת"א מול בורדו הצרפתית ישודר רק על-ידי צ'רלטון, מפעילת הערוצים בתשלום ספורט 1, ספורט 2 וספורט 1 HD.

נציין, כי לפי החלטה של מועצת הכבלים והלווין, משחקים של קבוצות ישראליות שמשחקות באירופה בשלבי הבתים השונים צריכים להיות משודרים בערוץ פתוח ללא תשלום לצופים. אם משחקים כאלו מוחזקים על ידי צ'רלטון (כפי שקורה כעת) הרי שהיא מצידה צריכה להציע את הזכויות "במחיר סביר". באם אין אף ערוץ שמעוניין לשלם - המשחקים נשארים בערוץ בתשלום. כך היה במחזור הקודם של הליגה האירופית לפני שבועיים - שני המשחקים של הקבוצות הישראליות שודרו בערוץ בתשלום של צ'רלטון. היום ערוץ הספורט רכש את הזכויות על המשחק של מכבי חיפה ולכן הוא ישודר בחינם למנויי הכבלים והלוויין.

נוהל הצעת הזכויות ב"מחיר סביר" תקף גם לשלבי המוקדמות של המפעלים האירופיים (ליגת האלופות והליגה האירופית), אבל אך רק למשחקי החוץ של הקבוצות הישראליות (על שידור משחקי הבית בישראל אין כל הגבלות).

מי שאמון על נושא שידורי הספורט היא מועצת הכבלים והלוויין הכפופה למשרד התקשורת. לפני מספר שנים נקבעו כללים המחייבים שידור של אירעי ספורט מסוימים בערוצים פתוחים, ובהם משחקים של נבחרות לאומיות ומשחקים של קבוצות ישראליות באירופה, כמו גם משחקים מרכזיים מליגות זרות שונות ללא זיקה ישראלית.

למרות שאין בסמכותו של שר התקשורת גלעד ארדן לחייב את ערוץ הספורט או ערוץ ONEלרכוש את הזכויות על המשחקים הללו מצ'רלטון, גולשים רבים, רובם אוהדי מכבי ת"א, תוקפים אותו בדף הפייסבוק שלו וטוענים לאפלייה ולאזלת יד מצידו בקשר לשידורי המשחקים.

אחד הגולשים כתב לארדן בפייסבוק, כי "הכדורגל הישראלי חייב להיות בחבילת הספורט! אני משלם מאות שקלים בחודש על חבילות הבסיס והספורט, ואז אומרים לי ששני ערוצי צ'רלטון שמשדרים את הכדורגל הישראלי לא נכללים בחבילת הספורט. זה מטורף ! חולבים את אוהדי הכדורגל !".

גולש אחר כתב: "כבוד השר, לא בכל יום קבוצת כדורגל ממדינת ישראל מצליחה להעפיל לטורניר כל-כך חשוב באירופה ולייצג אותנו בחו"ל. יש אנשים שבשבילם לצפות באישיות ישראלית נואמת באו"ם גורם לגאווה ולנחת, ויש מאות אלפי אוהדי מכבי שמחכים שנים לחוש את הגאווה והנחת מלצפות בקבוצתם משחקת בשלב הבתים באירופה, אך עסקנים למיניהם מנצלים זאת בכדי להעשיר את כיסם ולוותר על רווחת העם והצופים. בתור שר התקשורת, הציבור ובמיוחד אוהדי מכבי תל-אביב מצפים שתפעל לתיקון העוולה הזאת".