הקרב על הפספורט: הדרכון של בן גוריון חוזר למכירה פומבית

הדרכון של בן גוריון חוזר ביום חמישי הבא למכירה פומבית בבית המכירות "תירוש", שם נמכר לפני 15 שנה ב-17 אלף דולר

הדרכון של דוד בן גוריון, ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של ישראל, עומד למכירה פומבית שתתקיים בבית המכירות תירוש בחמישי הבא, (10.10). הדרכון הגיע למכירה מבעליו החוקיים, שרכשו אותו במכירה של תירוש לפני 15 שנה תמורת 17 אלף דולר. המחיר ההתחלתי שבו הוצע הדרכון אז, כמו היום, עומד על אלף דולר בלבד.

סביב מסמכים הקשורים לדוד בן-גוריון התחולל מאבק ארוך שנים. "בתולדות מדינת ישראל קיים רק חוק אחד על שם אדם: חוק דוד בן גוריון", מספר דב חזן, בעליו ומנהלו של בית המכירות תירוש. "מתוקף החוק רשאית המדינה להחרים כל מסמך המצוי ברשות אדם, גם אם הוא מחזיק בו כחוק.

"בינואר 1999, קיבלנו למכירה את הדרכון מגורם שביקש להישאר בעילום שם, וממשרד ראש הממשלה הגיעה דרישה להוציאו מהמכירה ולהעבירו לידיהם. רק לאחר שלושה ימי התדיינות אינטנסיביים הם הסכימו לוותר ולאשר את מכירתו בתנאי שייאסר להוציא אותו מהארץ".

- אין דרך לפקח על כך.

חזן: "נכון. זה ענין של יושרה. אבל עובדה שדווקא האפשרות להציע מסמך כזה למכירה הותירה אותו בארץ".

חזן רומז בדבריו לקרב המתנהל סביב כתבי קפקא, בין הספרייה הלאומית לבין יורשיו של מקס ברוד, ידידו של קפקא, שהעבירו את המסמכים למכירה בחו"ל.

"במקרה של בן גוריון, אחרי מכירת הדרכון הגיעו לידינו מסמכים חשובים, שניסינו למכור, אבל לא הצלחנו. תמיד הוגשו כנגדנו תביעות ונאלצנו להגיע לבתי משפט שאסרו עלינו למכור אותם וברוב המקרים גם הוחרמו המסמכים, לטובת העמותה להפצת מורשתו של דוד בן גוריון".

- איפה נשמרים המסמכים?

"ככל הנראה בצריף בשדה בוקר, שם לפי מה שסיפרו לי יש מאות ארגזי מסמכים שמחכים לתיעוד וחשיפה", אומר חזן. "בן גוריון היה ידוע כגרפומן. בישיבות הממשלה ישב וכתב בכתב ידו את הטקסט כמו תמלילן".

- אז למה בנושא הדרכון הוסרה ההתנגדות?

"כי אין קייס. אין מה לחקור כאן".

- אפשר לטעון שזה מוצג היסטורי בעל ערך תרבותי, שצריך להישאר בידי הציבור.

"תתכבד המדינה, ואם זה חשוב בעיניה, תשלח נציג שישתתף במכירה וירכוש את הפריט. כך מקובל בעולם. ואם אין מספיק כסף, המדינה יכולה להצהיר על כוונתה לרכוש ולצאת לגייס כסף ותרומה מהציבור".