חב' הביטוח בוחנות איחוד לתפעול התיק הקיים בביטוחי החיים

בנק לאומי יחד עם קבוצת אמן והבנק הבינלאומי מתחרים על תפעול כ-17 מיליארד שקל בקופ"ג וקרנות השתלמות, שמתופעלים כיום בבנק יהב

האם תחום תפעול החיסכון לטווח ארוך של הציבור הישראלי עומד לפני תמורה של ממש? ל"גלובס" נודע כי חברות הביטוח דנות לאחרונה ברעיון לקדם איחוד ענפי לתפעול תיקי ביטוחי החיים הקיימים.

מהלך איחוד התפעול של תיק פוליסות החיסכון הקיים נדון במסגרת התאחדות החברות לביטוח חיים. לפי שעה מדובר ברעיון ראשוני שנוגע לכספים בהיקף אדיר של מאות מיליארדי שקלים.

אם וכאשר חברות הביטוח יגבשו את הרעיון לכדי מהלך, הן יפנו בתחילה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, כדי לראות אם יש לכך אור ירוק. אם יתקבל אישור שכזה, יפנו החברות לממונה על ההגבלים העסקיים.

גורמים בחברות הביטוח ציינו כי "הנושא עדיין בחיתוליו, ומדובר ברעיון בלבד. בכוונת החברות לפנות לממונה החדשה על שוק ההון ולעניין אותה בתהליך. אם היא תגלה התעניינות, תיעשה פנייה מסודרת לממונה על ההגבלים. דבר לא נעשה בנושא עדיין".

תהפוכות בתפעול הבנקאי לגמל

אם חברות הביטוח יאחדו את מערכי התפעול האדירים שכיום יש לכל אחת מהן בנפרד, עבור התיק הקיים בביטוחי החיים, יהיה זה צעד חסכוני ביותר עבור החברות. במקביל למהלך אפשרי זה, בימים אלה מתחילה לפעול המסלקה הפנסיונית - בינתיים בקושי רב. אם וכאשר המסלקה תפעל ביעילות, היא תקל ותייעל במידה רבה את יכולות הגופים המנהלים לתפעל את החיסכון הפנסיוני.

במקביל, גם בתחום שירותי התפעול לקופות גמל וקרנות השתלמות, תקופה זו מביאה עמה שורה של שינויים.

באמצע שנת 2013 החליט דירקטוריון בנק יהב על הפסקת הפעילות של שירותי תפעול לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות, עד לסוף השנה. במסגרת פעילות זו הבנק סיפק שירותי תפעול לקופות וקרנות עם היקף נכסים של כ-19 מיליארד שקל. בדוחות יהב מצוין כי הבנק יצא מתחום פעילות זה משיקולי כדאיות כלכלית.

הקופות ההסתדרותיות שקיבלו את שירותי בנק יהב נערכות בימים אלה לשינוי, כשעל האפשרות לתפעל את נכסיהן מתחרים כמה גופים, בהם בנק לאומי ביחד עם חברת המחשוב אמן, והבנק הבינלאומי. ככל הידוע, הסכום עליו מדובר הינו כ-17 מיליארד שקל, כשההחלטה לגבי החלוקה והגורמים הזוכים אמורה להתקבל בימים הקרובים.

מהלך זה בא על רקע שינויים משמעותיים שהובילה הרגולציה. באוגוסט האחרון פורסמה טיוטת חוזר של הממונה הקודם על הביטוח ושוק ההון, פרופ' עודד שריג, לפיה הבנקים יורשו להמשיך ולספק לגופים מוסדיים את הסכמי ה"תפעול האחורי", בהמשך למצב הקיים ולצד שירותי ההפצה והייעוץ, רק עד תחילת שנת 2021.

כמו כן, בסוף השנה הנוכחית יצטרכו הגופים המנהלים באמצעות הבנקים להחליט על הבנק הבודד שיתפעל את הקופות והבנק שיתפעל את הקרנות שלהם. כפועל יוצא מכך, בימים אלה מתאמצים הבנקים לשכנע כמה שיותר גופים לפעול עימם.

שירותי התפעול כוללים שירותים כהנהלת חשבונות (כולל דוחות כספיים), מעקב אחר הפעולות של העמיתים (הפקדות ומשיכות) וחישוב התשואה היומית של הקופות השונות. במקביל למערכת הבנקאית שנותנת שירותי תפעול לקופות וקרנות רבות, ישנם גם גופים לא בנקאיים כגון אמן ואחרים, שמתמחים במתן תפעול לקופות הגמל.

בעבר עמדה עמלת התפעול על 0.1% מהנכסים המתופעלים מדי שנה, ועם חלוף הזמן ירד מחיר התפעול לרמה של 0.05% ואף 0.03% מהנכסים. על פי הערכות, תחום התפעול מניב הכנסות מצרפיות של עד ל-200 מיליון שקל בשנה. לדברי גורמים בשוק, תפעול קופות הגמל מהווה פתח להכנסות מתחומי פעילות נוספים, ובראשם שירותי ברוקראז'.

מספרי התפעול של תיקי ביטוחי החיים
 מספרי התפעול של תיקי ביטוחי החיים