האם מותג פיא עומד להימחק אחרי 73 שנה?

הנהלת הראל שוקלת למתג קרנותיה תחת הראל ■ הצעד עשוי לבלום את גל הפדיונות בקרנות החברה

האם 73 שנים לאחר שהוקם, מותג קרנות הנאמנות פיא עומד להימחק? ל"גלובס" נודע כי בימים אלה שוקלת הנהלת הראל את האפשרות למחוק את המותג מקרנות הנאמנות של החברה, ולמתג את קרנות הנאמנות שלה תחת "הראל" (במקום הראל פיא כיום).

אם אכן תחליט הנהלת הראל פיננסים, בראשות סמי בבקוב, לבצע את המהלך, תהיה זו חוליה נוספת בשרשרת המחיקות שביצעו בתי ההשקעות שרכשו את קרנות הנאמנות של הבנקים, וסופו של אחד המותגים הוותיקים בשוק ההון.

למעשה, המותג היחיד שנותר מהתקופה בה שלטו הבנקים בקרנות הנאמנות הוא פסגות. פיא, נזכיר, השתייכה בעבר לבנק לאומי, והראל רכשו את החברה לפני שמונה שנים במסגרת רפורמת בכר.

דירקטוריון הראל אמור לדון בתקופה הקרובה בשאלה האם למחוק את המותג פיא מ-102 קרנות החברה. אחד השיקולים בעד הוא היתרון החשבונאי הגלום בצעד שכזה: מחיקת המותג פיא עשויה להביא למחיקה חשבונאית בשווי המותג. כלומר, תביא להקטנה חשבונאית של רווחי החברה, מה שיוביל לתשלום מס מופחת מצד החברה.

שיקול נוסף למחיקת המותג קשור לרכישת קרנות הנאמנות של כלל פיננסים. נזכיר כי במארס האחרון הושלם המיזוג של חברת הקרנות של הראל עם קרנות הנאמנות של כלל פיננסים, אותן רכשה מכלל ביטוח. ואולם, מאז הרכישה לא רוותה הראל הרבה נחת, כשחברת הקרנות שלה רשמה פדיונות של 750 מיליון שקל בקרנות המסורתיות (שנחשבות לרווחיות). זאת, בין היתר על רקע דירוגים נמוכים בבנקים ומיזוגים רבים של קרנות.

מעסקה לדוגמה להפחתות שווי

מיזוג בין הקרנות ואיחוד המותגים הוא צעד סינרגטי ומתבקש, שעשוי לבלום את גל הפדיונות. הראל היא כיום השחקן השלישי בגודלו בענף, עם קרנות נאמנות בהיקף של 31.2 מיליארד שקל ונתח שוק של 14.3%.

כאמור, פיא שהוקמה בשנת 1940, נמכרה להראל על ידי בנק לאומי בשנת 2005 תמורת 535 מיליון שקל. זו הייתה העסקה הראשונה שנעשתה במסגרת רפורמת בכר, שאילצה את הבנקים למכור את חברות קרנות הנאמנות וקופה"ג שבבעלותן. העסקה שנעשתה במחיר גבוה, היוותה בנצ'מרק לרמות המחירים שנראו בעסקאות האחרות בתחום הקרנות. בדומה לגופים אחרים, גם פיא סבלה מפדיונות ומיציאה של נכסים לאחר הרכישה. במקביל לכך התגברה התחרות, ונשחקו גם דמי הניהול - כלומר ההכנסות של הראל. בעקבות זאת, נאלצה הקבוצה לאורך השנים לבצע הפחתות בשוויה של חברת קרנות הנאמנות.

יחד עם זאת, בהראל, שרצתה להפוך לקבוצת ביטוח בעלת פעילות פיננסים רחבה גם בשוק החיסכון לטווח קצר, היו נחושים להתרחב בתחום הקרנות. לצורך כך, בתחילת השנה רכשו כאמור את קרנות כלל פיננסים תמורת 185 מיליון שקל, במסגרת פירוק בית ההשקעות.

קרנות כלל פיננסים נחשבות איכותיות יותר מאלו של הראל פיא, וזוכות לדירוגים גבוהים יותר בבנקים. כעת צריכים בהראל לבצע סינרגיה ב-180 הקרנות שברשותם, ומחיקת מותג פיא יכולה לסייע בתהליך זה.