תביעה: עיריית גבעתיים פיטרה מורה בחודש התשיעי להריונה

מורה לחינוך גופני בבית-הספר שמעון בן-צבי בגבעתיים תובעת כ-134 אלף שקל, בטכענה כי פוטרה בעת שהייתה בהריון מתקדם וללא כל רמז מקדים

חוקי העבודה בישראל אוסרים באופן מפורש פיטורים של נשים בהריון על רקע הריונן. בחוק עבודת נשים נקבע כי "לא יפטר מעביד עובדת שהיא בהריון וטרם יצאה לחופשת לידה, אלא בהיתר מאת שר העבודה והרווחה, ולא יתיר השר פיטורים כאמור אם הפיטורים הם, לדעתו, בקשר להריון".

למרבה הצער, המצב בשטח אינו תואם את רוח החוק, ולמרות החקיקה נדונים בבתי הדין לעבודה מקרים לא מעטים של נשים שטוענות כי הן פוטרו מעבודותן בשל הריון. לרוב, הפיטורים הללו נעשים בחודשי ההיריון המוקדמים. תביעה חריגה כמו זו שהוגשה לאחרונה לבית הדין האזורי לעבודה בת"א והגיעה לידי "גלובס", קשה לזכור.

בתביעה בסך כ-134 אלף שקל שהגישה נגד עיריית גבעתיים, טוענת מורה לחינוך גופני בשם א', כי היא פוטרה מעבודתה כמורה לחינוך גופני בבית-הספר שמעון בן-צבי בעיר, על-ידי מנהלת בית-הספר, בהיותה בחודש התשיעי (!) להריונה. באמצעות עו"ד אסף תומר, מגוללת א' בתביעתה את סיפורה. "שבועיים לפני לידת בתה הבכורה ומבלי שהובהר לה עד תום מהו חטאה, פוטרה א' בפתאומיות ובאופן שרירותי. לא נערך לה הליך אלמנטרי של טיעון ושימוע. א' מצאה את עצמה ללא עבודה וללא אפשרות תעסוקה נראית לעין והיא חשה שהמערכת שבה השקיעה ממרצה ומכספה, בגדה בה", נטען בתביעה.

א' היא מורה לחינוך גופני, בוגרת תואר ראשון בקבוצת המצטיינים בהוראה במכללת וינגייט. למן תחילת שנת הלימודים תשע"ב עבדה א' כמורה בבית-הספר שמעון בן-צבי בגבעתיים, ולדבריה היא ביצעה את עבודתה על הצד הטוב ביותר מבלי שנשמעה באוזנה ולו תלונה אחת על תפקודה. לצורך השלמת הכנסה, עבדה א' במקביל כמאמנת כדורסל לילדים אוטיסטים ובעבודות משלימות נוספות.

לפי התביעה, לאחר תחילת עבודתה בביה"ס גילתה א', לשמחתה, כי היא בהריון ובנובמבר 2011, בהיותה בחודש השלישי להריונה היא הודיעה על כך לממונים עליה. לדברי א', ב-14 במאי 2012 כשהיא מצויה בחודש התשיעי להריונה, הודיעה לה מנהלת בית-הספר, אלה ספיר-גונן, במפתיע כי היא מפוטרת מעבודתה.

לפי התביעה, ההודעה על פיטוריה היכתה את התובעת כרעם ביום בהיר והעובדה שלא ניתן לה כל רמז מקדים הותירה אותה המומה וללא מלים. התובעת מלינה גם על כך שאפילו שימוע לפני פיטורים, לו זכאי כל עובד, לא נערך לה. לטענתה, "בעודה מופתעת ונסערת מהפגישה, התברר עוד לתובעת כי גברת ספיר-גונן לא הסתפקה בפיטוריה בחוסר רגישות משווע, כשהיא ערב לידתה, אלא שמורים נוספים מסגל התיכון שותפו בסוד העניינים וידעו על הפיטורים לפניה".

שבועיים לאחר פיטוריה, ילדה א', בשעה טובה, את בתה הבכורה, ולטענתה הלכה למעשה היא מצאה את עצמה ללא מקום עבודה לשנה הקרובה ואף ללא סיכוי למצוא מקום כזה בהתחשב בחופשת הלידה. לדברי התובעת, מצבה הנפשי הקשה עקב הפיטורים הטיל צל כבד על השמחה שבהפיכתה לאם.

מעיריית גבעתיים נמסר: "כתב התביעה נמסר אך לא מזמן לעירייה. העירייה תגיב במסגרת ההליך המשפטי".